Daniel ODIJA
Autorka hasła: Barbara Tyszkiewicz

Daniel ODIJA
Autorka hasła: Barbara Tyszkiewicz

ur. 1974

Prozaik, dramatopisarz, poeta.

Zob. też.: TWÓRCZOŚĆ, OPRACOWANIA (wybór)

BIOGRAM

Urodzony 13 maja 1974 w Słupsku; syn Stanisława Odiji, elektryka, i Danuty z Kozłowskich, nauczycielki. Uczęszczał do I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Krzywoustego w Słupsku, gdzie w 1993 zdał egzaminy maturalne. W tymże roku rozpoczął studia polonistyczne na Uniwersytecie Gdańskim (UG). W 1995–97 wchodził (m.in. razem z bratem Markiem Odiją, gitarzystą) w skład rockowego zespołu „Bezdnia” i występował jako wokalista towarzyszący sobie grą na ustnej harmonijce. Literacko debiutował w 1997 poetyckimi miniaturami prozą pt.: Magia zwątpienia; Noc; Reguła; Kąpiel; Krajobraz; Deja vu, ogłoszonymi na łamach dwutygodnika „Sycyna” (nr 22). W następnych latach drukował utwory m.in. w gdańskim dwumiesięczniku „Autograf” (2000) i – sporadycznie – także w innych periodykach. Studia polonistyczne kontynuował do 2000 i przerwał je, nie uzyskawszy dyplomu. Rozwijał twórczość literacką i podejmował dorywcze prace (m.in. jako roznosiciel darmowych gazetek oraz przy czyszczeniu tankowców). W 2001 został współpracownikiem gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, z redakcją w Słupsku; wyprowadził się wówczas się z Gdańska na wieś w powiecie słupskim, a po roku zamieszkał w Słupsku. Przygotowywał filmowe reportaże, był autorem (i współautorem) scenariuszy i komentarzy do filmów dokumentalnych, uczestniczył także w tych produkcjach w roli lektora. W 2004 wziął udział w zdjęciach do filmu dokumentalnego pt. Dwa światy Daniela Odiji (reż.: B. Balińska, K. Kalukin), który na zamówienie Programu 2 Telewizji Polskiej (TVP) powstał w TVP Gdańsk (premierowa emisja w 2005). Wszedł w skład jury konkursu Akademickiego Centrum Kultury przy UG (od 2001) oraz konkursu literackiego im. M. Stryjewskiego w Lęborku (od 2007). Należał do Klubu Literackiego przy gdańskim oddziale SPP (od 2003). W ramach uzyskanego w 2004/2005 stypendium Ministra Kultury podjął prace nad powieścią Kronika umarłych; pisał także dramaty i scenariusze słuchowisk radiowych. Prozę, felietony i recenzje publikował m.in. na łamach pism: „Ozon” (2005), „Bliza” (2010, 2012, 2014), „Pragnienie Piękna” (2012–14) i „Chimera” (2014). Rozpowszechniał utwory także w postaci śpiewanej, m.in. nagrał (razem z Marcinem Dymiterem) w 2007 płytę pt. Linie północne, opartą na fragmentach pisanej wówczas Kroniki umarłych.Brał udział w spotkaniach literackich i był animatorem kultury; od 2008 prowadził prelekcje dla młodzieży szkolnej i warsztaty dla osób zainteresowanych pisaniem, współdziałając w tym zakresie ze szkołami i z regionalnymi towarzystwami oraz ośrodkami kultury, a w 2010–11 także z UG. W 2010 zakończył współpracę z TVP; otrzymane w tymże roku stypendium marszałka województwa pomorskiego przeznaczył na napisanie książki pt. Głodne słońce (do 2015 – utwór niedokończony). Był współautorem i jednym z wykonawców projektu pt. „Ruchomy pamiętnik”, sfinalizowanego w 2010 (z udziałem muzyka, Marcina Dymitera i twórcy filmowego, Ludomira Franczaka) na podstawie relacji osadników przybyłych po zakończeniu II wojny światowej na „ziemie odzyskane” w okolicach Słupska. Przygotowywał i prezentował „słuchowiska na żywo”, tj. czytane adaptacje tekstów literackich (własnych i pióra innych autorów), w oprawie muzycznej i z zastosowaniem technik multimedialnych; w 2010 realizował je w ramach projektu „Słuchaj uchem”, ukierunkowanego na promowanie czytelnictwa i dziedzictwa kultury wśród młodzieży. Został członkiem Stowarzyszenia Muzycznego „Makrofon” (2010), ekspertem Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej (2011), wszedł do Rady Programowej Polskiego Radia Koszalin S.A. (2012) oraz do komisji stypendium artystycznego Prezydenta m. Słupsk (2015). Studiował w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie, gdzie w 2012 (jako uczestnik programu Script) przygotowywał adaptację filmową własnej powieści Niech to będzie sen (praca zarzucona). W marcu 2013 pojechał na miesięczne stypendium twórcze AIR (Artist in Residence Krems), przyznawane przez władze Dolnej Austrii, w ramach interdyscyplinarnego programu promującemu wymianę artystów i dialog międzykulturowy. Od 2014 łączył pisanie z pracą w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Słupsku, w dziale udostępniania muzyki i książek audio. Udzielał się także jako animator kultury, organizując warsztaty literackie dla dzieci.

W 1997 ożenił się z Iwoną Kapturowską, wówczas studentką, później nauczycielką języka polskiego. Z tego związku ma dwoje dzieci: Helenę (ur. 1998) i Stanisława (ur. 2000). Mieszka w Słupsku.

TWÓRCZOŚĆ

1. Podróże w miejscu. [Opowiadania]. Słupsk: ZLP 2000.
Zawiera: Twarze; Zachować folwark; Historie prawdziwe; Klub seniorów; Podróże w miejscu.
2. Pomiędzy tobą a mną. [Arkusz poetycki]. Gdańsk: Gdańskie Tow. Przyjaciół Sztuki 2001. Bibl. Rękopisów, 69.
3. Ulica. [Powieść]. Wołowiec: Czarne 2001, 142 s.
W 2001 Pomor. Nagroda Artyst. (za debiut roku 2001) oraz Honorowa Nagroda Gdańskiego Tow. Przyjaciół Sztuki.
Przekł. niem.: Auf offener Strasse. [Przeł.] M. Pollack. Wien 2012.
Adapt.: radiowa: Adapt. i reż.: H. Rozen. Radio (Gdańsk) 2010 (nagroda za scenariusz będący adapt. na Festiwalu T. Pol. Radia i T. Telewizji Pol. „Dwa Teatry”, Sopot 2011), – teatr.: Adapt. i reż.: I. Vedral. Słupsk, Nowy T. im. Witkacego 2016.

4. Melisa. [Słuchowisko radiowe]. Reż.: K. Gordon. Radio (Gdańsk) 2003.
Na motywach opowiadania z tomu pt. Szklana huta, poz. 7.
Wyróżnienie na Festiwalu T. Pol. Radia i T. Telewizji Pol. „Dwa Teatry”, Sopot 2003.

5. Tartak. [Powieść]. Wołowiec: Czarne 2003, 127 s. Por. poz. 6.
W 2004 Pomor. Nagroda Artyst. (statuetka Gryfa Pomorskiego), tytuł Gdańskiej Książki Roku i Nagroda Artusa za 2003 (przyznana w marcu 2004) oraz nominacje do Nagrody Lit. Nike i do nagrody im. J. Mackiewicza.
Przekł.: franc.: La scierie. [Przeł.] M. Carlier. [Paris] 2007, – niem.: Das Sägewerk. [Przeł.] M. Pollack. Wien 2006, wyd. nast.: München 2009, – ukr.: Tartak. [Przeł. i wstęp:] O. Bojčenka. Černìvcì 2008.
Adapt.: radiowa: Adapt. i reż.: D. Błaszczyk. Radio (Koszalin) 2014, – teatr.: Słupsk, T. Rondo 2015 (prezentacja „na żywo”).

6. Tartak. [Utwór dramatyczny]. [Współautor:] A. Olsten. Praprem.: Reż.: A. Olsten. Kr., T. im. J. Słowackiego 2004.
Na motywach powieści Tartak zob. poz. 5. – Dramat przygotowany w ramach stypendium, przyznanego w 2004 przez Stow. Willa Decjusza w Krakowie.
7. Szklana huta. [Opowiadania]. Wołowiec: Czarne; Wwa: Prószyński i S-ka 2005, 196 s.
Zawiera: Twarze; Tryptyk; Historie prawdziwe; Jasne pełne; Majorka; Geniusze; Melisa [por. poz. 4]; Cudowny środek; Szklana huta; Tunel; Zgryz; Brokat; Anatomia; Weselna; Bokser; Jasny dzień w ciemna noc; Mięśnie; Nauka bezruchu; Przypadek.
8. Podwórko. Kompozycja na 9 osób. [Utwór dramatyczny]. Druk w: Mrok jak światło. Antologia dramatów inspirowanych życiem, myślą i twórczością Jana Pawła II. Wwa 2007 s. 217–254.
Wyróżnienie w konkursie na dramat inspirowany życiem i myślą Jana Pawła II w 2007.
9. Linie północne. Muz.: M. Dymiter (Emiter). Powst. 2007. Praprem. (prezentacja „na żywo” materiału z płyty). Słupsk, T. Rondo 2009.
Wyd. jako dokument dźwiękowy: Słupsk 2007, płyta CD.
Cykl śpiewanej prozy, fragmentów powieści D. Odiji pt. Kronika umarłych, zob. poz. 11, w insc. i w wykonaniu autorów.

10. Niech to nie będzie sen. [Powieść]. Kr.: WL 2008, 246 s.
Nominacja do Nagrody Lit. Unii Europejskiej w 2009.
Adapt. radiowa pt.: Nie sen, nie sen. Adapt. i reż.: H. Rozen. Radio 2010.
11. Kronika umarłych. [Powieść]. Wwa: W.A.B. 2010, 336 s. Archipelagi.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Wwa: W.A.B. 2010, w formatach: MOBI, EPUB.
Pisanie utworu podjęte w ramach stypendium, przyznanego w 2004/2005 przez Min. Kultury. – Wcześniejsze wersje tytułu: Komedia; Uśmiech pajaca. – Nominacja do Nagrody Lit. Nike w 2011.
Adapt. radiowa: pt. Bliżej piekła. Adapt. i reż.: H. Rozen. Radio (Gdańsk) 2010.

12. Sny o wolności. [Libretto]. Muz.: M. Jeleniewski i P. Popławski. Praprem. Gdańsk, Stocznia Gdańska (Hala 49A) 2010.
Spektakl muzyczno-taneczny zrealizowany z okazji obchodów 30. rocznicy powstania NSZZ „Solidarność”.
13. Basia z Podlasia. [Scenariusz filmowy]. Współautorzy: A. Dembski, D. Odija, M. Wołkowicz. Reż.: A. Dembski. Ekran. 2011.
Film krótkometrażowy. – Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Nowe Horyzonty” we Wrocławiu (w Konkursie Pol. Filmów Krótko-metrażowych) w 2011.
14. Bliżej piekła. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2012.
Nominacja do finału 5. edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2012.
15. FC Gochy. [Słuchowisko radiowe]. Reż.: D. Odija. Muz.: M. Dymiter. Radio (Koszalin) 2016.
Tekst w jęz. pol. i kaszubskim.
16. Stolp. Komiks. Tekst: D. Odija. Rys.: W. Stefaniec. Wwa: Wydawn. Komiksowe 2017, 116 s. Nowy Komiks Pol.
T. 1 tetralogii pt. Bardo.

Nadto scenariusze i komentarze do filmów dokumentalnych: Ojcowski Park Narodowy. [Film przyrodniczy]. Scenariusz: E. Banaszkiewicz, D. Adamkiewicz. Komentarz: D. Odija. Reż.: D. Adamkiewicz. Ekran. 2005. – [Osiemnaście] 18 strajkowych dni. [Cykl dokumentalny]. Scenariusz: B. Madajczyk-Krasowska. Komentarz (na podstawie dokumentacji A. Drzycimskiego i T. Skutnika): D. Odija. Reż.: K. Kalukin. Ekran. 2005 (Video Studio Gdańsk dla TVP 2) [cykl dziesięciominutowych odc. pt.: Chodźcie z nami! (14 sierpnia 1980); Solidarni (15 sierpnia 1980); Twarde baby (16 sierpnia 1980); Modlitwa (17 sierpnia 1980); Ulotki (18 sierpnia 1980); Niepewność (19 sierpnia 1980); Nieudana misja (20 sierpnia 1980); Strach (21 sierpnia 1980); Postulaty (22 sierpnia 1980); Oczekiwanie (23 sierpnia 1980); Jeszcze Polska nie zginęła (24 sierpnia 1980); Przeciwko cenzurze (25 sierpnia 1980); Rozmowy (26 sierpnia 1980); Brama nadziei (27 sierpnia 1980); Paluszek zwycięstwa (28 sierpnia 1980); Symbole (29 sierpnia 1980); Porozumienie (30 sierpnia 1980); Zwycięstwo (31 sierpnia 1980)]. – Dni maja, dni sierpnia ’88. [Serial dokumentalny]. Scenariusz: B. Madajczyk-Krasowska. Komentarz: B. Madajczyk-Krasowska, D. Odija. Reż.: K. Kalukin. Ekran. 2008 (Video Studio Gdańsk dla TVP 2). – Prosta historia wszystkiego. [Film przyrodniczy]. Scenariusz: D. Adamkiewicz. Komentarz: D. Odija. Reż.: D. Adamkiewicz. Ekran. 2008.

Przekłady prozy D. Odiji w antologiach zagranicznych: Elsewhere. Scritturegiovani. Festivaletteratura Mantova, The Guardian Hay Festival, In-ternationals literaturfestival Berlin, Bjørnsonfestivalen Molde og Nesset. Mantova 2005 [teksty w jęz.: włos., ang., niem., norw., pol.], – Antologie lit-eratur visegrádských zemí = A visegrádi országok irodalmi antológiája = An-tologia literacka państw wyszehradzkich = Literárna antológia krajín Vyšeh-radskej skupiny = Literary anthology of Visegrad 4 countries. Red.: I. Rodri-guez, P. Békés, P. Marciszuk, I. Martinová. Budapest 2007 [teksty w jęz.: czes., pol., węgier., słowac., ang.], – niem.: Sarmatische Landschaften. [Oprac.:] M. Pollack. Frankfurt am Main 2005, – serb.: Stane pripravnosti e pregled savremene polske poeziǰe e generaciǰa BruLiona i noviǰi autori. [Wybór i przekład:] A. Šaranac. Beograd 2010, – szwedz.: Polen berättar. Navelsträngen i jorden e sexton noveller. [Red.:] I. Grönberg. Stockholm 2005.

Adaptacje

1. Słuchaj uchem. [Utwory czytane na scenie]. Adapt. i czyta: D. Odija. Wyst. Słupsk, T. Rondo 2010.
Cykl 40-minutowych „słuchowisk na żywo” w oprawie muz. Projekt zrealizowany przez Słupski Ośrodek Kultury ze środków Min. Kultury i Dziedzictwa Nar. przy pomocy finanso-wej Gminy Miej. Słupsk.
[Odcinek] 1. B. Hrabal: Pociągi pod specjalnym nadzorem. Muz.: M. Dymiter.
Wyst. nast.: Gdańsk, T. w Oknie 2010.
[Odcinek] 2. S. Lem: Bajki robotów. Muz.: M. Dymiter.
[Odcinek] 3. Antologia poezji metafizycznej. Muz.: M. Dymiter. Śpiew: Z. Esden.
[Odcinek] 4. B. Schulz: Sklepy cynamonowe. Muz.: M. Dymiter, W. Jachna.
Tu także tekst w jęz. niem. czytany przez L. Soltera.
[Odcinek] 5. L. Russolo: Sztuka hałasu. Muz.: M. Dymiter.
2. Legendy pomorskie. [Widowisko multimedialne]. Tekst oprac.: D. Odija. Praprem. Gdańsk, Centrum św. Jana 2015.
Tekst oparty na wyborze podań niem. folklorysty, O. Knoopa. – Wystawienie na zakończenie festiwalu lit. „Czytanie Pomorza. Korzenie”, organizowanego przez Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku.

Prace redakcyjne

1. Ruchomy pamiętnik = Das bewegliche Tagebuch. Oprac. tekstu: D. Odija. [Przeł.] B. Dymiter. Galeria Interdyscyplinarna. Słupsk: Młodzieżowe Centrum Kultury 2010, 109 s. + 1 dwustronny dysk optyczny (CD/DVD).
Tekst w jęz. pol i niem. – Publikacja przygotowana jako t. 3 interdyscyplinarnego projektu (z pogranicza reportażu, literatury, muzyki i video), poświęcona historii mieszkańców Słupska po zakończeniu II wojny światowej. Realizacja ze środków Min. Kultury i Dziedzictwa Nar. oraz Gminy Miej. Słupsk.
2. Tajemnice Węglina = Weglin mysteries. [Opowiadania dla dzieci]. Wybór tekstów D. Odija. Przeł. K. Bogdanowicz. Oprawa graf.: A. Stark. Lubl.: Dzielnicowy Dom Kult. „Węglin” [2017], [96] s.
Tekst w jęz. pol. i ang. 

OPRACOWANIA (wybór)

  • Ank. 2016.
  • Strona internetowa: http://danielodija pl.
  • Autor o sobie: Inspiracje i frustracje. „Dekada Lit.” 2001 nr 9/10 [wypowiedź w ank. red. nt. czynników kształtujących własną twórczość lit.].
  • Wywiady: Ulica jakich wiele. Rozm. B. Czechowska-Derkacz. „Głos Wybrz.” 2001 nr 81 [dot. gł.: Ulica]; Dla mnie nie ma przeciętniaków. Rozm. A. Nowaczewski. „Kultura”, Białystok 2003 nr 9/10; Proza Pegeeru. Rozm. S. Łupak. „Gaz. Wybor.” 2003 nr 100; Siermiężna magia. Rozm. B. Czechowska-Derkacz. „Trybuna” 2003 nr 97 [wokół książek: Ulica i Tartak]; Chcę zapomnieć swoje książki. Rozm. M. Radziwon. „Gaz. Wybor.” 2004 nr 225; „Tartak” jak muzyka. Rozm. M. Dvorak. „Gaz. Wybor.” 2004 nr 219 dod. „Kraków” [z udziałem A. Olsten; dot. sztuki wyst. w T. Słowackiego]; Tak, jestem szczęśliwy. Rozm. J. Paliwoda. „Lampa” 2005 nr 12; Każdy z bohaterów to moje emocje. Rozm. J. Grabska. „Dz. Bałt.” 2006 nr z 25 II; Fabuła jest tylko podstępem. Rozm. M. Misztal. „Lampa” 2008 nr 12; Szkoda przechodzić obojętnie obok świata. Rozm. M. Robert. „Not. Wydawn.” 2009 nr 2; Miasteczko na bagnach. Rozm. P. Gulda. „Gaz. Wybor.” 2010 nr 129 dod. „Trójmiasto” [dot. gł.: Kronika umarłych]; Ołowiany kolor wody. Rozm. M. Kargul. „Salon i Elegancja” 2010 nr 8/9 [m.in. o równolegle prowadzonych pracach nad powieściami: Kronika umarłych i Niech to będzie sen]; Uchwycić świat psychicznego rozpadu. Rozm. A. Nęcka. „art.Papier” [on-line] 2010 nr 3 [dostęp 3 marca 2018]. Dostępny w Internecie: http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=100&artykul=2319&kat=1 [dot. gł.: Kronika umarłych]; Życie kreśli sztukę. Rozm. P. Pustkowiak. „Dz. Gaz. Prawna” 2010 nr 15 dod. „Kultura” [dot. gł.: Kronika umarłych]; Uczę się sztuki ciszy. Rozm. R. Pawłowski. Powst. 2015 [on-line] [dostęp 19 listopada 2015]. Dostępny w Internecie: http://www.legalnakultura.pl/pl/czytelnia-kulturalna/rozmowy/news/1560,daniel-odija.
  • Daniel Odija. Biobibliografia. Oprac.: A. Świetlicka. Słupsk: Stow. Bibliotekarzy Pol. Zarząd Oddz.; Miej. Bibl. Publiczna im. M. Dąbrowskiej 2006, 36 s. Sylwetki Pisarzy Słupskich [z przedr. wywiadów oraz fragm. prac dot. twórczości D. Odiji].

Ogólne

  • B. MARZEC: Umarli są wśród nas. Portret pisarza. „Rzeczpospolita” 2003 nr 296.
  • D. KALINOWSKI: Przestrzeń na nowo odkryta. O prozie Daniela Odiji; A. NOWACZEWSKI: Między ulicą a katedrą. Młoda literatura Wybrzeża wobec rzeczywistości III RP. W: Literatura Wybrzeża po 1980 roku. Pelplin 2004.
  • J. DĄBROWA-JANUSZEWSKI: Odija. „Pomerania” 2006 nr 7/8.
  • A. NOWACZEWSKI: Odkrywanie ulic nieprzedstawionych. W tegoż: Szlifibruki i flâneurzy. Gdańsk 2011 [dot. m.in. D. Odiji].
  • A. NĘCKA: Fascynacja prowincją. O twórczości Daniela Odii. W: Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych. Cz. 1. Katow. 2014.
  • J. SWORNOWSKA: „W Słupsku jak w d…sku”. Jedno z przeklętych miast Polski? „Nowy Słupnik” 2014 nr 1 [dot. także B. Muszyńskiego].

Podróże w miejscu

  • W. CIESIELSKI: Kwartet młodości. „Ślad”, Słupsk 2006 nr 6.
  • W. CIESIELSKI: Podróż w obszary statycznego bytu. „Akant” 2001 nr 13.
  • P. BRATKOWSKI: Podrzeczywistość. „Gaz. Wybor.” 2001 nr 108 dod. „Magazyn Książ.” nr 4.
  • L. BUGAJSKI, M. BŁAŻEJEWSKI, A.K. WAŚKIEWICZ: Trójgłos o „Ulicy” Daniela Odiji. „Autograf” 2001 nr 3.
  • I. IWASIÓW: Chodzenie uważne. „Pogranicza” 2001 nr 3.
  • A. MADALIŃSKI: Długa ulica donikąd. „FA-art” 2001 nr 3.
  • D. NOWACKI: Powrót lumpa. „Nowe Książ.” 2001 nr 7.
  • M. ORSKI: Gdzie się Długa kończy… „Arkusz” 2001 nr 8.
  • R. OSTASZEWSKI: Nieśmiertelność robaków. „Dekada Lit.” 2001 nr 7/8.
  • J. SUCHECKI: Okrucieństwo sierot. „Res Publica Nowa” 2001 nr 11 [polem. z rec. P. Bratkowskiego i D. Nowackiego].
  • A. CZACHOWSKA: Totalny brak miłości. „Twórczość” 2002 nr 1.
  • M. KAMIŃSKI: Ulica prawdy i zmyślenia. „Dz. Bałt. Wieczór Wybrz.” 2002 nr 114 [dot. zarzutów o zniesławienie, stawianych autorowi przez mieszkańców ulicy Długiej w Słupsku].
  • Z. MARECKI: Obrażeni przez powieść. „Kulisy” 2002 nr 20 [nt. odbioru powieści przez mieszkańców ulicy Długiej w Słupsku].
  • D. NOWACKI: Polityczna apolityczność. W tegoż: Kto im dał skrzydła. Katow. 2011 [dot. m.in. D. Odiji].
  • P. WYSZOMIRSKI: Długa City, czyli ballada patologiczna mocno udokumentowana. „Gaz. Świętojańska” Powst. 2016 [on-line] [dostęp 30 czerwca 2016]. Dostępny w Internecie: gazetaswietojanska.org/index.php?id2&t1&page51766 [dot. adapt. teatr.].
  • Zob. też Wywiady.

Tartak

  • A. BŁAŻYŃSKA: Wstrętna mucha. „Opcje” 2003 nr 3.
  • P. BRATKOWSKI: Nadzieja w beznadziei. „Newsweek Polska” 2003 nr 11 [dot. także: T. Tryzna: Idź, kochaj].
  • M. CUBER: Stajenka z Tartakowej (i nie tylko). „Studium” 2003 nr 5/6.
  • D. NOWACKI: Naturalista woła o miłość. „Twórczość” 2003 nr 7/8.
  • M. ORSKI: W krainie „pegeerusów”. „Nowe Książ.” 2003 nr 7/8.
  • R. OSTASZEWSKI: Przemijanie i nie tylko. „Dekada Lit.” 2003 nr 7/8.
  • P. PIASZCZYŃSKI: „…i nie tylko”. „Borussia” 2003 nr 31.
  • M. ORSKI: Ballady współczesnych peryferii. „Prz. Powsz.” 2004 nr 7/8.
  • Zob. też Wywiady.

Tartak.

  • Ł. DREWNIAK: Tartak tortur. „Przekrój” 2004 nr 40.
  • J. TARGOŃ: Fotografia z rastrem. „Gaz. Wybor.” 2004 nr 221 dod. „Kraków”.
  • Zob. też Wywiady.

Szklana huta

  • P. CZAPLIŃSKI: Szklana pułapka. „FA-art” 2005 nr 1.
  • M. LAREK: Smutne, ale niezbyt prawdziwe. „Czas Kult.” 2005 nr 5.
  • M. ORSKI: Szklana proza. „Nowe Książ.” 2005 nr 9, przedr. zmien. pt. Mały naturalizm, w tegoż: Opowieści dla dorosłych i opowiastki dla niedorosłych. Wr. 2010.
  • R. OSTASZEWSKI: Męskie historie Daniela Odiji. „Topos” 2005 nr 4.
  • R. OSTASZEWSKI: Pod ścianą. „Tyg. Powsz.” 2005 nr 26 dod. „Książ. w Tyg.”.

Niech to nie będzie sen

  • A. MARCHEWKA: Bez męczących emocji. „Lampa” 2008 nr 12.
  • M. MIZURO: Faceci. „FA-art” 2008 nr 4.
  • D. NOWACKI: Epidemia życiowych pomyłek. „Gaz. Wybor.” 2008 nr 281.
  • A. NĘCKA: Na zakręcie. „Nowe Książ.” 2009 nr 2.
  • Zob. też Wywiady.

Kronika umarłych

  • A. DOBIEGAŁA: Miasto cienia. „Twórczość” 2010 nr 11.
  • A. KOŁODZIEJSKA: Na granicy dwóch światów. „Śląsk” 2010 nr 8.
  • D. NOWACKI: Obłęd w przeklętym mieście. „Gaz. Wybor.” 2010 nr 21.
  • E. SOBOL: Prowincjonalna powieść o artyście. „Bliza” 2010 nr 2.
  • J. WIERZEJSKA: Ciemno wszędzie, głucho wszędzie. „Nowe Książ.” 2010 nr 4.
  • Zob. też Wywiady.

Stolp

Słuchaj uchem

  • E. PASZKO: Słuchaj uchem. „ Zbliżenia” 2010 nr 7.

Ruchomy pamiętnik