Justyna BARGIELSKA
Autorka hasła: Barbara Tyszkiewicz

Justyna BARGIELSKA
Autorka hasła: Barbara Tyszkiewicz

ur. 1977

Poetka, prozaiczka, dramatopisarka.

Zob. też.: TWÓRCZOŚĆ, OPRACOWANIA (wybór)

BIOGRAM[1]

Urodzona 7 lipca 1977 w Warszawie, gdzie mieszkała i uczęszczała do szkół. Po uzyskaniu matury rozpoczynała studia na kilku kierunkach (m.in. z zakresu filozofii, polonistyki, kultury śródziemnomorskiej, ochrony środowiska, muzykologii, psychologii) i rezygnowała z ich kontynuowania. Pierwszą pracę podjęła w wypożyczalni kaset video na warszawskim Grochowie, później zatrudniona była jako sprzedawczyni w sklepie osiedlowym. Ok. 1998, poprzez Usenet (ogólnoświatowy system grup dyskusyjnych komunikujących się za pomocą Internetu) dołączyła do społeczności literackiej skupionej wokół grupy pl.hum.poezja; rozpowszechniała tu własne wiersze oraz uczestniczyła w przygotowaniu i wydaniu antologii grupy, pt. p.h.p. wiersze (Wałbrzych 2002). W 2001 wzięła udział w Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim im. R.M. Rilkego (organizowanym przez pismo „Topos” oraz Towarzystwo Przyjaciół Sopotu), w którym dostała główną nagrodę. W druku debiutowała w 2002 wierszami pt.: NiepamięćLato i jak ono wpływa na panny z dobrych domów*** [incip.: Pamiętacie nasz ostatni wieczór w Nieporęcie?]; Kamienica, ogłoszonymi na łamach dwumiesięcznika literackiego „Studium” (nr 1). W tym samym roku publikowała wiersze także w innych pismach: „Topos”, „Nowa Okolica Poetów”, „Arkusz”. Po urodzeniu córki pracowała jako dziennikarka w jednej z lokalnych warszawskich gazet (ok. 2006–09). Zainicjowała w tym okresie, a następnie prowadziła Szkołę Pisania dla Mam – warsztaty literackie dla kobiet, oparte na doświadczeniach macierzyństwa. Brała udział w działaniach podejmowanych w ramach Stowarzyszenia Rodziców po Poronieniu, m.in. fotografowała rodzinne pożegnania z martwo urodzonymi dziećmi. Kontynuowała twórczość poetycką, zaczęła też pisać utwory prozatorskie i dramatyczne. Wiersze, prozę, recenzje, artykuły i felietony ogłaszała m.in. w „Odrze” (2004, 2010, 2012), „Tygodniku Powszechnym”, wraz z dodatkiem „Książki w Tygodniku” (2011–17), miesięczniku „Znak” (2012; stała rubryka felietonów od 2014) i „Ruchu Muzycznym” (2014–16; cykle felietonów pt. GroupiesArie). Od ok. 2010 prowadziła cykliczne warsztaty prozatorskie i poetyckie w podyplomowym Studium Literacko-Artystycznym na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Dwukrotnie otrzymała Nagrodę Literacką „Gdynia”: w 2010 w kategorii poezja, a w 2011 w kategorii proza.

Ok. 1999 wyszła za mąż za Jerzego Furgałę, chemika; z tego związku ma dwoje dzieci: Rozalię (ur. 2006) i Jerzego (ur. 2008). Mieszka w Warszawie.

TWÓRCZOŚĆ

1. Dating sessions. [Wiersze]. Kr.: Zielona Sowa; Studium Lit.-Artyst. przy Inst. Polonistyki UJ 2003, 40 s. Bibl. Studium. Nowa Poezja Pol., 60. Przedr. zob. poz. 8.
Na s. red. odmienna nazwa ser.: Bibl. Dwumies. Lit.-Artyst. Studium.
W 2002 nagroda specjalna w ósmej edycji konkursu lit. im. J. Bierezina, orga-nizowanego przez SPP w Łodzi.
2. China shipping. [Wiersze]. Rys.: J. Sztandera. Fot. i montaż: J. Łukasze-wicz. Kielce: kserokopia.art.pl 2005, [112] s. Przedr. zob. poz. 8.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Wr.: Biuro Lit. 2016, pliki w formacie EPUB, MOBI.
Na odwrocie s. tytułowej – jako oryginalny – podany tytuł zapisany alfabetem chińskim, wraz z inf.: tłum.: K. Kulpa.
3. Dwa fiaty. [Wiersze]. Pozn.: Wydawn. Woj. Bibl. Publicznej i Centrum Animacji Kultury 2009, 37 s. Bibl. Poezji Współcz., 12. Przedr. zob. poz. 8.
Nagroda Lit. „Gdynia” w kategorii poezja w 2010.
4. Obsoletki. [Proza]. Wołowiec: Czarne 2010, 89 s. Linie Krajowe.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Wołowiec: Czarne 2010, pliki w formacie EPUB, MOBI.
Zbiór 43 miniatur.
W 2010 nominacja do Paszportu „Polityki”, w 2011 Nagroda Lit. „Gdynia” w kategorii proza, nominacja do finału Nagrody Lit. Nike oraz nagroda Pol. Tow. Wydawców Książek dla najlepszej książki prozatorskiej lat 2010–2011.

5. Bach for my baby. [Wiersze]. Wr.: Biuro Lit. 2012, 35 s. Poezje, 71. Wyd. 2. zmien. i rozszerz. tamże 2013, 40 s. Poezje, 71.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Wr.: Biuro Lit. 2013, pliki w formacie EPUB, MOBI.
Nominacje do: nagrody TVP Kultura – Gwarancje Kultury w 2012, Nagrody Lit. Nike, Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody im. W. Szymborskiej w 2013.

6. Marcin i pełnia w zoo. [Opowiadanie dla dzieci]. Il.: D. Buczkowska. Kr.: Galeria Sztuki Współcz. Bunkier Sztuki 2012, 22 s. Mały Klub Bunkra Sztuki.
Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta S. Piechura. Kr.: Galeria Sztuki Współcz. Bunkier Sztuki 2012, 1 dysk optyczny CD.
7. Małe lisy. [Powieść]. Wołowiec: Czarne 2013, 107 s.
Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta A. Dereszowska. Wołowiec: Czarne 2013, 1 płyta CD w formacie mp3. Wyd. jako dokument elektroniczny: Wo-łowiec: Czarne 2013, pliki w formacie EPUB, MOBI.
Nominacja do Nagrody Lit. Nike w 2014.

Przekł. niem.: Kleine Füchse. [Przeł.] L. Palmes. Berlin 2015.
8. Szybko przez wszystko. Trzy zbiory wierszy: Dating sessions, China shipping i Dwa fiaty. Wr.: Biuro Lit. 2013, 129 s. Poezje, 98.
Zawiera nieznacznie zmien. poz. 1–3.
9. Clarissima. [Monodram]. Praprem.: Reż.: T. Cyz. Zakopane, T. im. S.I. Witkiewicza 2014 (wykonanie: A. Justa).
Utwór inspirowany biografią Clary Schumann.
10. Nudelman. [Wiersze]. Rys.: I. Chmielewska. Wr.: Biuro Lit. 2014, 34 s. Poezje, 107.
11. Calineczka. [Słuchowisko]. Praprem.: Reż.: W. Modestowicz. Radio 2015.
Wyróżnienie w konkursie Programu 2 Polskiego Radia i Stow. ZAiKS ogłoszonym w 2013. – Nagranie we współpracy z Nar. Inst. Audiowizualnym.
12. Moja pierwsza śmierć w Wenecji. [Utwór dramatyczny]. Praprem.: Reż.: T. Cyz. Wwa, T. Dram., Scena im. H. Mikołajskiej 2015.
Utwór na kanwie noweli T. Manna, inspirowany także dziełami J. Brodskiego, E. Pounda i F. Nietzschego oraz muzyką G. Mahlera i filmem L. Viscontiego.
13. Obie. [Proza]. Il.: I. Chmielewska. Lusowo: Wydaw. Wolno – Biuro Rachunkowe Eva 2016, [40] s.
Książka obrazkowa w formie listu do córki.
14. Selfie na tle rzepaku. [Wiersze]. Stronie Śląskie; Wr.: Biuro Lit. 2016, 30 s. Wiersze Podróżne, 4.
15. Siedem pierwszych przygód Rozalii Grozy. [Opowiadania dla dzieci]. Stronie Śląskie: Biuro Lit. 2016, 76 s. Proza, 45.

Wybór wierszy w przekł. czes.: Píšeš báseň? [Wybór i przekł.:] L. Za-kopalová. Ostrava 2013.
Przekłady utworów J. Bargielskiej w antologiach zagranicznych: ang.: Free over blood. Contemporary Polish poetry in translation. [Red.:] D. Jung, M. Orliński. London 2011. Zesz. Poetyckie/OFF Press; „Modern Poetry in Translation”, Oxford 2013 [nr 3: Secret Agents of Sense], – czes.: Antologie současné polské poezie. [Wyd.:] G. Jankowicz, L. Zakopalová. Praha 2011, – niem.: Stillleben mit Crash. Gedichte aus Polen. Heidelberg 2014.

Praca redakcyjna

1. L. Staff: Wyszedłem szukać. [Wiersze]. Wybór i posł.: J. Bargielska. Wr.: Biuro Lit. 2012, 56 s. Poezja Pol. od Nowa, 7.

OPRACOWANIA (wybór)

Autor o sobie

  • Obca kobieta. „Gaz. Wybor.” 2011 nr 135 dod. „Wysokie Obcasy” nr 23 [dot. ulubionych lektur; w bloku wypowiedzi pisarzy pt. „Nie myć się, nie jeść. Czytać!”]; Porywająca głupota. Oprac.: A. Boćkowska, M. Rachid Chehab. „Gaz. Wybor.” 2013 nr 233 [wypowiedź w ank. dla autorów nominowanych do Nagrody Lit. Nike pt. „Kto uwodzi pisarza? Jestem tym, co czytam”]; W kryminale. „Znak” 2014 nr 6 [wypowiedź w ank. red. dot. prozy sensacyjnej]; Wojna samców. „Gaz. Wybor.” 2016 nr 135 dod. „Wysokie Obcasy” nr 23 [o aborcji z perspektywy katoliczki].
  • Wywiady: Do oka nie mam zaufania, do życia już większe. Rozm. J. Czechowska. „Res Publica Nowa” 2010 nr 9; Dziura na ogon. Rozm. A. Kula. „Tyg. Powsz.” 2011 nr 37 dod. „Festiwal Conrada”; Inne rzeczy bolą. Rozm. V. Szostak. „Gaz. Wybor.” 2011 nr 117 dod. „Wysokie Obcasy” nr 20 [dot. m.in.: Obsoletki]; Schwytajcie lisy, co pustoszą winnice. Rozm. V. Szostak. „Gaz. Wybor.” 2011 nr 278 [dot. gł.: Małe lisy]; Ja jestem swoją ulubioną poetką. Rozm.: P. Kaczmarski i M. Koronkiewicz. „Odra” 2012 nr 11; Śni i jest w pracy. Rozm. S. Misiarz-Filipek. „Nowa Dekada Krak.” 2012 nr 1/2; Nie umiem zmyślać. Rozm. M. Bednarska. „Twój Styl” 2013 nr 9; Pójdę do nieba, sorry. Rozm. K. Kubisiowska. „Gaz. Wybor.” 2013 nr 93; A co to jest tabu? Rozm. J. Koźbiel. „Więź” 2014 nr 3, przedr. w tejże: Słowo i sens. Pruszków 2016. [dot. autobiograficznych wątków w twórczości J. Bargielskiej]; Mózg kałamarnicy Humboldta. Rozm. B. Mytych-Forajter. „Śl. Stud. Polonist.” 2014 nr 1/2 [gł. o zwierzętach w życiu i twórczości J. Bargielskiej]; Polska jak z horroru, czyli inna strona macierzyństwa. Rozm. P. Błaszkiewicz. „Nowości” 2014 nr 119 [dot. gł.: Obsoletki]; Wesoła czasem makabra. Rozmowa A. Nawareckiego z J. Bargielską o jej nowej książce „Nudelman”. Powst. 2014 [on-line] [dostęp 3 marca 2018]. Dostępny w Internecie: http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/wesola-czasem-makabra/; Szybko przez wszystko i ruchy Browna. Rozm. A. Nawarecki. Powst. 2016 [on-line] [dostęp 23 czerwca 2017]. Dostępny w Internecie: http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/szybko-przez-wszystko-i-ruchy-browna/ [dot.: Szybko przez wszystko]; Masz w sobie kawałek mojego serca. Rozm. A. Sowińska. „Gaz. Wybor.” 2017 nr 122 [dot.: Obie; z udziałem I. Chmielewskiej, autorki ilustracji]; Nigdy to „ydgin” pisane wspak. Rozm. J. Mueller. Powst. 2017 [on-line] [dostęp 23 czerwca 2017]. Dostępny w Internecie: http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/nigdy-ydgin-pisane-wspak/ [dot.: Siedem pierwszych przygód Rozalii Grozy, Obie]; Poproszę o drugie życie. Rozm. K. Kubisiowska. „Tyg. Powsz.” 2017 nr 16.

Ogólne

  • M. KORONKIEWICZ: „Panny z Wilka” w wersji Tima Burtona. „Wielogłos. Pismo Wydz. Polonistyki UJ” 2012 nr 2.
  • A. LIPSZYC: Peep show. Lamentacje Justyny Bargielskiej. „Teksty Drugie” 2013 nr 6 [dot. uczuć w literaturze].
  • A. CZYŻAK: Codzienność. Warianty Justyny Bargielskiej. W: Księgowanie. Literatura, kobiety, pieniądze. Szczecin 2014.
  • A. CZYŻAK: Przeciw śmierci. Liryka Justyny Bargielskiej. „Białost. Studia Literaturoznawcze” 2014 nr 5.
  • M. GLOSOWITZ: Niemożliwe światy Justyny Bargielskiej. Lektura afektywna; M. KORONKIEWICZ: Bargielska bez wymówek. „Śl. Stud. Polonist.” 2014 nr 1/2.
  • J. MUELLER: Czy poniechała cię noc? O „wołaniach z głębokości” Justyny Bargielskiej. „FA-art” 2014 nr 3.
  • P. BOGALECKI: Nie wiem, co zrobić (z tą wiarą). Justyna Bargielska oddaje życie; B. MYTYCH-FORAJTER: Najmniejsze zwierzę Justyny Bargielskiej. W: Balaghan. Mikroświaty i nanohistorie. Katow. 2015.

Dating sessions

  • J. BIERUT: Oko kici. „Czas Kult.” 2003 nr 6.

China shipping

  • A. KAŁUŻA: China Girl. „Twórczość” 2006 nr 10, przedr. pt. Antyelementarz. „China shipping” Justyny Bargielskiej. w tejże: Bumerang. Wr. 2010.
  • T. MELANOWSKI. „Arte” 2006 nr 7/8.

Dwa fiaty

  • T. KOWALSKI: Przyjmowanie świata. „Czas Kult.” 2010 nr 6.
  • K. MALISZEWSKI: Fiat lux! „Akcent” 2010 nr 3, przedr. w tegoż: Wolność czytania. Mikołów 2015.
  • A. PIECH-KLIKOWICZ: Czarodziejka. „Nowe Książ.” 2010 nr 4.
  • B. SADULSKI: Dwa fiaty. (Bargielska i Gałkowska). „Odra” 2010 nr 4 [dot. także: M. Gałkowska: Fabryka tanich butów].
  • A. ŚWIEŚCIAK: Raz jeszcze o „niewymawialskiej”. „Opcje” 2010 nr 2.
  • A. WOLNY-HAMKAŁO: „Dwa fiaty”. Powst. 2010 ­[on-line] [dostęp 15 października 2015]. Dostępny w Internecie: http://www.dwutygodnik.com/artykul/1144–justyna-bargielska-dwa-fiaty.html.
  • J. MUELLER: Antologia Ósmego Arkusza. „Odra” 2011 nr 4 [dot. głównie wiersza „Przekład”, typowanego do nieformalnej antologii najlepszych wierszy].
  • M. TOPOLSKI: Let’s fuck, lew & płatki róż. „Arterie” 2012 nr 1.
  • E. SOŁTYS-LEWANDOWSKA: Kolego, kolego, zostaw marginesik – Justyna Bargielska. W tejże: O „ocalającej nieporządek rzeczy” polskiej poezji metafizycznej i religijnej drugiej połowy XX wieku i początków XXI wieku. Kr. 2015 [dot. także: Bach for my baby].

Obsoletki

  • A. MARCHEWKA: Przez jakiś czas byłam grobem. „Lampa” 2010 nr 12.
  • D. NOWACKI: Złe wspomnienia są dobre. „Tyg. Powsz.” 2010 nr 49 dod. „Mag. Lit.” – A. HORUBAŁA: Nasze śmierci codzienne. „Uważam Rze” 2011 nr 27.
  • K. KASPEREK: Historia absurdalnej straty. „FA-art” 2011 nr 1/2.
  • E. SZYBOWICZ: Bargielska decyduje sama. Finaliści Nike 2011. „Gaz. Wybor.” 2011 nr 214.
  • I. ADAMCZEWSKA: Pisarz w mediach masowych, czyli autentyzm jako literacki chwyt (auto)promocyjny. „Teksty Drugie” 2012 nr 6 [dot. także „narracji niedyskretnych” T. Piątka, W. Kuczoka, M. Witkowskiego i M. Dzido].
  • A. WÓDKOWSKA: Obumarłe. O konstruowaniu podmiotu melancholijnego w „Obsoletkach” Justyny Bargielskiej. „Teksty Drugie” 2013 nr 6.
  • A. BYRSKA: Białe Ofelie. „Fragile” 2015 nr 4 [dot. także: J. Fiedorczuk: Biała Ofelia].
  • Zob. też Wywiady.

Bach for my baby

  • E. ANTONIAK-KIEDOS: Usłyszeć melodię. „Akcent” 2012 nr 4.
  • D. BEDNAREK: Co się robi z Bachem, dzieckiem, kotkiem i prostytutką? „Nowa Dekada Krak.” 2012 nr 1/2.
  • K. KASPEREK: O dziewczynie, która spłonęła w piekle. „FA-art” 2012 nr 1/2.
  • M. KORONKIEWICZ: I nie truchleje. „Polska. Dz. Bałt.” 2012 nr 241 dod. lit.
  • S. MISIARZ-FILIPEK: Próby do lektury „Bacha…” „Nowa Dekada Krak.” 2012 nr 1/2.
  • J. SKURTYS: Rozmowa na odległość i harfy ogniowe. „Wyspa” 2012 nr 4.
  • T. CIEŚLAK-SOKOŁOWSKI: Miłosne inscenizacje. „Nowa Dekada Krak.” 2013 nr 4/5.
  • P. ŚLIWIŃSKI: Nerwowo pulsujący romans. „Gaz. Wybor.” 2013 nr 212.
  • E. SOŁTYS-LEWANDOWSKA: Kolego, kolego, zostaw marginesik – Justyna Bargielska. W tejże: O „ocalającej nieporządek rzeczy” polskiej poezji metafizycznej i religijnej drugiej połowy XX wieku i początków XXI wieku. Kr. 2015 [dot. także: Dwa fiaty].

Małe lisy

  • M. GLOSOWITZ: „To będzie opowieść o wszystkim; M. MUS: O życiu czy dla przyjemności? „FA-art” 2013 nr 1/2.
  • S. MISIARZ-FILIPEK: Opowieść o wszystkim. „Twórczość” 2013 nr 8.
  • D. NOWACKI: Lisy małe, ale frajda duża. „Gaz. Wybor.” 2013 nr 60.
  • K. PAWLICKA: Powiedz, co napisałaś. „Nowa Dekada Krak.” 2013 nr 4/5.
  • C. ROSIŃSKI: Wspaniałe byle jak. „Nowe Książ.” 2013 nr 6.
  • M. SZYMAŃSKI: Dwa liście. „Małe lisy”: maszyneria prozy. „Tyg. Powsz.” 2013 nr 14.
  • J. JARNIEWICZ: Symetryczne utrzymywanie równowagi, czyli „Małe lisy” Justyny Bargielskiej. „Arterie” 2015 nr 2.
  • Zob. też Wywiady.

Szybko przez wszystko

  • M. PIECZARA-ŚLARZYŃSKA: Humor słodko-gorzki. „Twórczość” 2014 nr 2.
  • A. KAŁUŻA: Czy kobiety muszą mieć ciała? Poetka jako materializacja męskiej fantazji. (Justyna Bargielska). W tejże: Pod grą. Kr. 2015 [dot. także: Nudelman].
  • Zob. też Wywiady.Clarissima (poz. 9): P. GRZESIK: Trudne i dziwne życie żony geniusza. „Tyg. Podhalański” 2014 nr 38.

Nudelman

  • R. RŻANY: Od języka do podmiotu. „Nowe Książ.” 2014 nr 11.
  • A. KAŁUŻA: Czy kobiety muszą mieć ciała? Poetka jako materializacja męskiej fantazji. (Justyna Bargielska). W tejże: Pod grą. Kr. 2015 [dot. także: Szybko przez wszystko].
  • Zob. też Wywiady.

Moja pierwsza śmierć w Wenecji

Obie

Siedem pierwszych przygód Rozalii Grozy

  1.  Hasło przygotowane bez odpowiedzi Autorki na wysłaną ankietę.

Przypisy

  1. Hasło przygotowane bez odpowiedzi Autorki na wysłaną ankietę.