Grzymała-Siedlecki Adam
Joanna Warońska-Gęsiarz

Grzymała-Siedlecki Adam
Joanna Warońska-Gęsiarz

Psychologia twórcy. W drugiej dekadzie XX w. Grzymała-Siedlecki zaczął interesować się psychologią twórców. Czasami przeprowadzał swego rodzaju wiwisekcje, m.in. w Berencie dostrzegł typ choleryczny i zastanawiał się nad „Berentami wszelkich czasów”, zaliczając do tej grupy Giacomo Leopardiego, Alfreda de Musseta, Michela de Montaigne’a czy Jana z Salisbury. Nazywał ich dostawcami „kiru duchowego” (tamże, z. 4). Odwoływał się także do psychoanalizy Sigmunda Freuda. Podkreślał, że niektóre aspekty dzieła nie są przez pisarza uświadamiane, nazywał je momentami „bezwiednymi” i „żywiołowymi” (Moralne i niemoralne, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 9). Zwracał też uwagę na skomplikowaną konstrukcję psychologiczną twórców, którzy mogli być jednocześnie tradycjonalistami w poglądach i anarchistami w zakresie sztuki (Poezje Czesława Jankowskiego, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 32). Podkreślał również, że uznani, a nawet wielcy twórcy nie muszą być dobrymi ludźmi i prawymi obywatelami. W artykule Cyganeria i parerga („Tygodnik Ilustrowany” 1911, nr 51) stwierdzał: „Talent nie jest dzieckiem charakteru”. Zastanawiał się nad wpływem choroby na kształt dzieła. Pod tym kątem rozpatrywał twórczość Stanisława Wyspiańskiego (Wyspiański. Cechy i elementy jego twórczości (1909, 1918), Stanisława Brzozowskiego („Czas” 1911, nr 450). Relacja zdrowia i choroby należała do obiegowych opozycji modernistycznych; wartościowano ją inaczej niż np. w pozytywizmie: chorobie przypisywano pewne cechy sprzyjające oryginalnej twórczości. Grzymała-Siedlecki nie akceptował tego przewartościowania.

Podkreślał rolę emocji w procesie tworzenia. Odwoływał się przy tym do powszechnej wiedzy psychologicznej. Zastanawiał się również nad wpływem atmosfery wielkiego miasta na literaturę („Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 20) oraz nad globalnym przekształceniem literatury w towar konsumpcyjny

Ślepota krytyczna. Pisał z ogromnym zażenowaniem o niewydolności krytyki i koteryjności krytyków: „Połowa nie zrozumiała Słowackiego i pisze banialuki, bo nic innego napisać nie umie, a druga połowa, jeśli i zrozumiała, to nie może mu oddać należytej czci, bo nie pozwalają »względy wyższe«. Względy wyższe, to polityka resp. partyjność” (O Słowackim – i o nas, „Młodość” 1899, nr 1). Wskazane słabości potęgował zarówno program krytyki społecznej pozytywistów, jak i krytyki uniwersyteckiej, zwanej także „patentowaną”.

Praktyka recenzencka. Studia. Recenzje publikował m.in. w „Słowie” (Nowe powieści, Nowe książki), „Głosie” (Wrażenia literackie), „Tygodniku Ilustrowanym” (Nowe książki). Niektóre utwory omawiał w kilku czasopismach. Do 1918 r. oprócz artykułów opublikował studia: Wyspiański. Cechy i elementy jego twórczości (1909, wyd. 2 1918), Zygmunt Krasiński: Myśli o sztuce (Lwów 1912), przedmowę do Imaginy Marii Konopnickiej (1912) oraz pamiętników Aleksandra Fredry Trzy po trzy (1917). Siedlecki prezentował nie tylko twórców znanych i popularnych (m.in. S. Wyspiański, S. Żeromski, J.A. Kisielewski), ale również dziś zupełnie zapomnianych, jak Witold Gozdawa Godlewski. Omawiał również utwory rosyjskie oraz francuskie (np. powieść Jan Krzysztof R. Rollanda). Zainteresowanie kulturą rosyjską wynikało m.in. z aktywności odczytowej w krakowskim Klubie Słowiańskim. Pisał o dramatach Lwa Tołstoja, twórczości Antoniego Czechowa, Fiodora Dostojewskiego. Podkreślał związki Stanisława Przybyszewskiego z literaturą rosyjską („Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 12).

Cykl Sine ira i głosy w dyskusji. W 1912 r. Grzymała-Siedlecki opublikował cykl artykułów Sine ira („Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 16–38 z przerw.). Była to próba konserwatywnej odpowiedzi na czas rewolucji i towarzyszącą jej literaturę oraz próba pomniejszania kapitału społecznego i artystycznego tego okresu. W polu widzenia krytyka znalazło się pozornie wiele utworów „porewolucyjnych” różnej rangi (Hetmani Dni polityczne J. Weyssenhoffa, Jaskółka G. Daniłowskiego, Michalik z PPS W. Perzyńskiego, Partia E. Słońskiego). De facto chodziło o zdeprecjonowanie socjalno-demokratycznych inspiracji, jakimi posługiwał się Żeromski, autor Dziejów grzechu Róży, oraz perspektywy historiozoficznej, jaką skonstruował Berent, autor Oziminy. Zestawiając porewolucyjne utwory prawicowe i lewicowe, dobre literacko i słabe artystycznie, sprowadzał je Grzymała-Siedlecki do wspólnego (jego zdaniem) mianownika: wszechogarniającego idiomu polskości, który utożsamiał z zachowaniami męskimi, patriotycznymi, optymistycznymi. Żeromski i Berent nie tylko wnosili – rozkładowo działający – „ujemny” bilans uczuciowy, ale skutecznie zarażali nim innych (Szacunek idealistyczny, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 25). Grzymała-Siedlecki nazywał ich „neomesjanistami”, oczekującymi moralnego przeobrażenia narodu, ubolewającymi nad naszym znikczemnieniem (Neomesjaniści, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 38). Zdaniem krytyka, otwierało to drogę „gościom ze Wschodu”, stanowiło przejaw działania „antyojczyźnianego”.

Cykl Sine ira wywołał polemikę na łamach warszawskiej prasy, potępili Grzymałę-Siedleckiego m.in. Leon Choromański na łamach „Prawdy”, Wacław Filochowski w „Świecie”. Autor bronił się artykułem Krytyk pod pręgierzem („Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 2). Zapewniał, że jego celem była polemika z tezami zawartymi w omawianych utworach, ale na pewno nie nastawianie publiczności przeciwko pisarzom. Cykl przypomniał kilka lat później Feldman we Współczesnej literaturze polskiej (1919). Uznał go za próbę obrony „panującej przeciętności”. Była to również obrona status quo w wymiarze społecznym i artystycznym

Zadania literatury w przekrzywionym zwierciadle. W zakresie twórczości literackiej Grzymała-Siedlecki wskazywał dwa główne zadania. Pierwsze polegało na uzewnętrznieniu się artysty (funkcja ekspresyjna). To tłumaczyło listę najpopularniejszych tematów: „miłość, wola, żądza panowania, egoizm, radosna pogarda śmierci”, wyznaczające „istotę naszego człowieczeństwa lub kultury” („Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 10). Dominację miłości w powieści wyjaśniał również zapotrzebowaniem czytelniczym, przede wszystkim kobiet i młodzieży, którzy stanowią większość publiczności. Pośród odbiorców męskich spora część reprezentowała, jego zdaniem, „trzecią płeć”, czyli „rozkobieconych mężczyzn” („Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 10).

Drugie zadanie dotyczyło społecznej roli sztuki. Grzymała-Siedlecki zajmował stanowisko pośrednie między skrajnościami: z jednej strony, „sztuką dla sztuki”, z drugiej – sztuką utylitarną. We wczesnym artykule („Młodość” 1899, nr 1) kwestionował „utylitaryzm twórczy” oraz realizowanie przez pisarza roli producenta. („Czas” 1913, nr 559). Nie szczędził patetycznych słów, gdy pisał: „[…] piśmiennictwo nie może się wyrzec swoich praw do budzenia sił, energii, ale przestaje być dziełem sztuki, gdy schodzi z wszechmoralności narodowej Dziadów, gdy bierze na siebie funkcję biura popierania przemysłu browarnego lub biura zwalczania tegoż przemysłu” („Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 31).

Rola polskiej kultury. Grzymała-Siedlecki zastanawiał się nad rolą społeczną kultury polskiej (od XIV do początku XX w.). Krytykował zwalczenie ciemnoty identyfikowanej z sarmatyzmem. Za cechy dominujące polskiej kultury uznał natchnienie, improwizację, intuicyjność, rozrzewnienie, brak świadomości warsztatowej i pogłębienia tematów, brak dbałości o kompozycję i wynik artystyczny, owo „jakoś to będzie” („Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 4).

W szkicach podejmował temat romantyzmu, rozumianego jako epoka literacka, ale także jako postawa życiowa, podkreślając jednocześnie rolę rewizji jego założeń (Romantyzm zoologiczny, „Tygodnik Ilustrowany” 1911, nr 30). Relacjonował dyskusję z romantyzmem w powieściach Berenta, Brzozowskiego oraz w dramatach Wyspiańskiego. Podkreślał, że poezja romantyków odpowiadała oczekiwaniom społeczeństwa w l. 1830–1840: „Inną nie mogła ona [literatura] być – i niech będą [Mickiewicz i Słowacki] błogosławieni za to, że tak myśleli i czuli” („Tygodnik Ilustrowany” 1911, nr 51).

Krytyka teatralna. Pierwsze recenzje teatralne Siedlecki opublikował w warszawskim „Dzienniku dla Wszystkich”, potem w „Głosie”, w krakowskim „Głosie Narodu” (rubryka Z teatru) i „Czasie”. Napisał artykuł O idealnym i nieidealnym teatrze („Głos” 1900, nr 40–41, 45, 50, 52) na temat bieżącego repertuaru i inscenizacji w warszawskim teatrze Rozmaitości. Zwracał uwagę na sposób gry aktorów oraz wartości artystyczne wystawianych sztuk. Przeżyciem była dla niego prapremiera Wesela. Nie tylko opublikował w recenzję („Głos” 1901, nr 14), ale 20 V 1901 wraz z Konradem Rakowskim, Stanisławem Lackiem oraz Edwardem Leszczyńskim zorganizował konferencję na temat dramatu. W swoim wystąpieniu odwołał się do recenzji opublikowanych na łamach „Głosu Narodu”, „Czasu” i „Naprzodu”, domagając się uwolnienia literatury od bieżącej polityki. Podkreślał, że dziennikarze często mimo woli doszukują się w utworach aktualności i uznają tę kwestię za podstawową.

Dwie dekady. W l. 1900–1918 Grzymała-Siedlecki dysponował świetnym piórem i charakterystycznym sposobem pisania: nie krytykując wprost, nie odcinając się od zjawisk lub osób, potrafił sprawić, że ich obraz, ich rola powieściowa wydawały się sztuczne, obce (Uroda życia i „La Vie”, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 29). Ta metoda pracy pozwoliła mu szybko i bezboleśnie przejść od modernistycznego subiektywizmu przez psychobiografizm, stanowiący przejaw pozytywistycznego zainteresowania nauką, po wystąpienia zachowawcze ideowo, zanurzone w dawnych tradycjach polszczyzny literackiej, co Zbigniew Żabicki nazywał „stylem kontuszowym”. Lata międzywojenne, a przede wszystkim czasy PRL-u dołożyły nowych cegiełek do jego dorobku.

Strona: 12

Bibliografia

WPPiBL, t. 3; PSB, t. 49

Źródła:

[rec.] „Marcin Łuba”, 4-aktowa sztuka Sewera i T. Micińskiego, „Dziennik dla Wszystkich” 1897, nr 136–137;

Teatr Letni. „Grochowy wieniec”. Komedia w 4 aktach Ant. Małeckiego, „Dziennik dla Wszystkich” 1897, nr 148;

Wspomnienie pośmiertne, „Krytyka” 1899, t. 1, z. 4;

O Słowackim – i o nas, „Młodość” 1899, nr 1;

O idealnym i nieidealnym teatrze, „Głos” 1900, nr 40–41, 45, 50, 52;

Z teatru [rec.] B. Gorczyński Parodia miłości, „Głos” 1900, nr 42;

Z teatru [rec.] V. Sardou, Księżna Marta, „Głos” 1900, nr 44;

Adolf Dygasiński. Luźna krytyka, „Słowo” 1900, nr 108;

Dramat Lwa Tołstoja „Władza mroków”, „Młodość” 1900, z. 4/5;

Wrażenia literackie [rec.] S. Wyspiański Wesele, „Głos” 1901, nr 14;

Wrażenia literackie [rec.] K. Lewandowski Lais, „Głos” 1901, nr 27;

Wrażenia literackie [rec.] J. Pietrzycki Poezje, „Głos” 1901, nr 40;

Publiczność krakowska i publiczność artystyczna, „Słowo Polskie” 1901, nr 275, 279;

Nowi ludzie, „Krytyka” 1902, z. 3;

Jeszcze o teatrze, „Kurier Codzienny” 1904, nr 52;

Z teatru [rec.] S. Przybyszewski Śnieg, „Kurier Codzienny” 1904, nr 53;

Aleksander Pypin. Rzecz wygłoszona na posiedzeniu Klubu Słowiańskiego w Krakowie w dniu 3 grudnia 1904 roku, „Świat Słowiański” 1905, t. 1, nr 1;

Z prawosławnych sekt, „Świat Słowiański” 1905, t. 2, nr 5;

[rec.] „Wiśniowy sad”, „Czas” 1906, nr 252;

Reforma krytyki, „Świat” 1907, nr 40;

Konfesje samotnych, „Nasz Kraj” 1907, z. 4–8;

Jan Stanisławski, „Krytyka” 1907, z. 2–3;

Anton Czechow. Fragment studium, „Świat Słowiański” 1907, t. 1, nr 28. Jan Lemański, „Czas” 1907, nr 255–258;

Teatr Norwida, „Czas” 1908, nr 128;

Przekłady Kasprowicza, „Gazeta Lwowska” 1908, nr 186–188;

Kipling Rosji Piotrowej [rec.] D. Mereżkowski, Piotr i Aleksy, „Słowo Polskie” 1908, nr 265;

Słowo dnia jutrzejszego, „Tygodnik Ilustrowany” 1909, nr 35;

„Paweł I” Mereżkowskiego, „Świat Słowiański” 1909, t. 1, nr 50;

Budzisz, „Tygodnik Ilustrowany” 1909, nr 39–40;

Wyspiański. Cechy i elementy jego twórczości, Warszawa 1909 (wyd. 2 1918);

Polskość i europeizm, „Tygodnik Ilustrowany” 1910, nr 13;

Na marginesach „Oziminy”, „Museion” 1911, z. 4–6;

Jerzy Żuławski, „Museion” 1911, t. 2, z. 12;

Romantyzm zoologiczny, „Tygodnik Ilustrowany” 1911, nr 30; Wpływy nasze i wpływy na nas, „Świat” 1911, nr 44;

Ostatnia powieść Brzozowskiego, „Czas” 1911, nr 441, 443, 445, 450;

Cyganeria i parerga, „Tygodnik Ilustrowany” 1911, nr 51–52;

Rocznice, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 1;

[rec.] J. Weyssenhoff Soból i panna, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 4;

Uroda marzenia [rec.] S. Żeromski, Uroda życia, „Dziennik Poznański” 1912, nr 44, dod. „Literatura i Sztuka”;

Łowy (Soból i panna), „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 5;

Warszulka („Soból i panna”), „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 6;

Książki [rec.] J. Kasprowicz Chwile – poezje, „Museion” 1912, z. 9;

Sine ira, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 16; Dobra wieść o złem, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 19;

Szacunek idealistyczny, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 25;

Stanisław Witkiewicz, „Sfinks” 1915, t. 6, 7/8;

Zamierzchłe instynkty, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 27;

Uroda życia i „La Vie”, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 29;

Od deklamacji – do marzenia, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 31;

Fałszywe świadectwo, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 34;

Salon hr. Niemanna, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 35;

Neomesjaniści, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 38;

Imagina, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 47;

[rec.] S. Żeromski, Uroda życia, „Museion” 1912, z. 8;

„Zygmunt August”. Trylogia dramatyczna, „Museion” 1912, z. 12;

Krytyk pod pręgierzem, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 2;

Rok 1863 w literaturze piękna, „Museion” 1913, z. 1/2;

Rok 1863 w poezji polskiej, „Czas” 1913, nr 35;

Rok 1863, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 8;

Moralne i niemoralne, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 9;

Wyzwalanie się z fałszywej mocy, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 12;

[rec.] M. Wierzbiński, Małżeństwo na próbę, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 20;

Stare lwy i Spłakane anioły, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 23;

„Kobieta bez skazy”, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 27;

[rec.] Bój olbrzymów, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 29;

[rec.] W krainie bokserów, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 30;

Listy literackie, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 31;

Poezje Czesława Jankowskiego, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 32;

Romain Rolland, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 33;

Uczuciowe tło „Jana Krzysztofa”, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 34;

Wizerunek prawdziwego artysty, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 35;

Bunty i pokory artystów, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 36;

Z powodu „Gromady” Weyssenhoffa, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 47;

Listy literackie, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 51;

Kąpiel w witriolu, „Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 1; [rec.] T. Miciński, Xiądz Faust, „Museion” 1913, z. 5;

Książę Józef w nowej literaturze powieściowej, „Museion” 1913, z. 9/10;

Rok 1863 w krynolinie, „Czas” 1913, nr 434; Z pola krytyki [rec.] Z. Lubicz Zaleski, Dzieło i twórca, studia i wrażenia literackie, „Czas” 1913, nr 559;

Awantury arabskie, „Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 2;

Dzieje Józefa, „Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 4;

Ozon i sól jako czynniki miłości, „Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 7;

Czapka ułańska księcia Józefa, „Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 9;

Nieco bezinteresownych medytacji o instynkcie i literaturze, „Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 10;

Oaza miłości, „Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 11;

Nowele litewskie, „Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 18;

Francuski nad „Chłopami” hymn, „Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 21;

Nie ludzie, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 24;

Nieznanemu bratu, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 28;

Chłopicki i romantycy, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 38;

W.L. Anczyc i jego „Kościuszko pod Racławicami”, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 42;

Księżna Łowicka w „Nocy listopadowej”, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 48;

Literatura kanonierów, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 3;

Grottgeryzm literatury polskiej, „Tygodnik Ilustrowany” 1916, nr 4;

Literatura nieliteracka, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 15–16;

Rok 1863, „Tygodnik Ilustrowany” 1916, nr 8;

[rec.] Wici, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 25;

[rec.] „Złoty interes”. Powieść Włodzimierza Perzyńskiego, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 29;

Utwory dramatyczne Wacława Grubińskiego, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 30;

[rec.] H. Biegeleisen, Lirnik mazowiecki, „Tygodnik Ilustrowany” 1915, nr 44;

Odczyt Żeromskiego, „Tygodnik Ilustrowany” 1916, nr 15;

Rozwój kultury polskiej, „Tygodnik Ilustrowany” 1917, nr 52;

Książka o krytyce, „Kurier Warszawski” 1934, nr 252.

 

Opracowania:

P. Chmielowski, Dzieje krytyki literackiej w Polsce. Dla uczczenia 35-letniej działalności autora jako pisarza i pedagoga wydanie staraniem jego przyjaciół o kolegów, z przedmową B. Chlebowskiego, Warszawa 1902;

W.F., Literatura pod pręgierzem, „Świat” 1912, nr 44;

L. Choromański, Adam Grzymała-Siedlecki (z cyklu: Sylwety… krytyków), „Prawda” 1913, nr 28–29;

W. Noskowski, Siedlecki o Wyspiańskim, „Głos Narodu” 1918, nr 210;

W. Feldman, Współczesna literatura polska, t. 3, Warszawa 1919;

Z. Dębicki, Portrety, Warszawa 1928; Adam Grzymała-Siedlecki. W 70-lecie pracy twórczej, Kraków 1966;

K. Wyka, Ostatni i sam (Adam Grzymała-Siedlecki), „Miesięcznik Literacki” 1967, nr 4;

J. Konieczny, Twórczość krytycznoliteracka Adama Grzymały-Siedleckiego. Rozprawa materiałowo-bibliograficzna, Warszawa–Poznań 1967;

Z. Żabicki, O krytyce Grzymały-Siedleckiego, „Dialog” 1967, nr 4;

J. Krzyżanowski, Adam Grzymała-Siedlecki jako krytyk literacki, w: A. Grzymała-Siedlecki, Ludzie i dzieła, wyb. A. Okońska, wstęp J. Krzyżanowski, Kraków 1967;

Z. Żabicki, Adam Grzymała-Siedlecki (1876–1967), „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 1;

C. Niedzielski, Adam Grzymała-Siedlecki. Pisma krytyczne, „Gazeta Pomorska” 1968, nr 11;

A. Okońska, Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku, S. 5: Literatura okresu Młodej Polski, t. 4, red. K. Wyka, A. Hutnikiewicz, M. Puchalska, J.J. Lipski, Warszawa 1977;

J. Konieczny, Adam Grzymała-Siedlecki. Życie i twórczość, Bydgoszcz 1981.