Iwanowska z Krzymuskich Maria Kazimiera

Prozaiczka, publicystka, krytyczka literacka, malarka. Pseudonim: Theresita, Marcin Oksza, M. Oksza.

Informacje biograficzne. Maria Kazimiera Krzymuska, córka Stanisława i Marii z Orzechowskich, urodziła się 29 I 1879 w dobrach dziedzicznych Budzisław Kościelny na Kujawach. Odebrała staranne wychowanie domowe pod okiem matki, uzdolnionej literacko publicystki i erudytki. Miała sześcioro rodzeństwa. Często wraz z rodziną przebywała w Krakowie u swej ciotki, profesorowej Anny Zakrzewskiej; dzięki kontaktom matki w środowisku krakowskich uczonych i artystów poznała wielu z nich. Wskutek problemów wychowawczych, jakie stwarzała, została ok. 1894 r. oddana do klasztoru urszulanek w Beaugency koło Orleanu.

Po powrocie do kraju w 1898 r. znalazła się w kręgu akolitów Stanisława Przybyszewskiego i jego żony Dagny Juel. Debiutowała rok później impresją prozatorską Diabolique ( „Życie” 1899, nr 15/16) pod pseudonimem, jaki wymyślił dla niej Przybyszewski – Theresita, nawiązujący do imienia hiszpańskiej mistyczki, św. Teresy z Ávili. W „Krytyce” (1900, t. 1, z. 3) opublikowała pozbawiony tytułu fragment wspomnień z klasztoru Beaugency, opatrzony mottem z Godziny myśli Juliusza Słowackiego. Zakochana w poecie-dekadencie, Stanisławie Korab-Brzozowskim, po jego samobójczej śmierci w kwietniu 1901 r., zabójstwie Dagny Juel w czerwcu tego roku oraz śmierci obojga rodziców (grudzień 1901 i listopad 1902), przeszła załamanie nerwowe. Krótko mieszkała w Kaliszu w domu rodzinnym oraz na wsi( prawd. w Wilczynie) i ok. 1904 r. ponownie wyjechała do Francji z zamiarem wstąpienia na stałe do klasztoru w Beaugency. Zamiar ten nie doszedł do skutku.

Obdarzona żywiołowym temperamentem, nie szukała stabilizacji. Jesienią 1904 r. powróciła do Warszawy, gdzie wspierała strajkujących robotników, działając w komitecie udzielającym pomocy materialnej ich rodzinom, uczestniczyła w manifestacjach ulicznych („cała w rumieńcach i kokardach”). W 1906 r. przebywała w Paryżu, gdzie nawiązała kontakty ze środowiskiem artystycznym; interesowała się żywo mistycyzmem i sztuką średniowieczną. Nawiązała kontakt z Winifred Cooper, brytyjską poetką i malarką. W tym samym roku ukazał się tom jej opowiadań Stygmat (II wyd. w 1909 r.), charakterystyczny dla epoki ekspresyjny stop erotyczno-religijnych uniesień. Planowała założenie szkoły dla dziewcząt i w związku z tym projektem wyjechała do Anglii w celu zapoznania się z nowoczesnymi systemami nauczania; pracowała w pensjonacie żeńskim w Londynie jako nauczycielka języka francuskiego. Stamtąd wraz z hrabiostwem Julianem i Jadwigą Ścibor-Marchockimi jako panna do towarzystwa ich córki, Julii, udała się w podróż do Włoch oraz Francji. Krótkotrwała znajomość z rodziną arystokratów zakończyła się burzliwym rozstaniem. Po powrocie do Warszawy przez jakiś czas pracowała w atelier malarskim ekspresjonisty Konrada Krzyżanowskiego, który ją sportretował.

W 1907 r. (w Paryżu?) wyszła za mąż za Feliksa Iwanowskiego, ps. Rogala, dziennikarza i pisarza, późniejszego legionistę. Wraz z mężem wyjechała do Stanów Zjednoczonych, pracowała w redakcjach „Gazety Polskiej w Chicago” oraz „Dziennika Narodowo-Polskiego”. Do kraju powróciła w 1910 r. Na krótko zamieszkała w Poznaniu, od stycznia 1911 r. zasiadała w komitecie redakcyjnym poznańskiego czasopisma „Filareta” (obok Bronisława Ruczyńskiego i Nikodema Cieszyńskiego). Rok później była znów w Paryżu, a następnie w Skolimowie, gdzie w szkole średniej nauczała rysunków. W l. 1912–1913 na łamach „Bluszczu” ogłosiła powieść autobiograficzną U źródeł (wyd. osob. 1914). Wojnę spędziła w Warszawie, działała w Lidze Kobiet, a jej mieszkanie było ośrodkiem konspiracji i propagandy. Podzielała polityczne poglądy męża: sympatie piłsudczykowskie, o czym świadczy m.in. opowiadanie In memoriam (1917). W l. 1920–1921 udzielała się jako agitatorka w akcji plebiscytowej na Śląsku. W tym czasie zachorowała na gruźlicę. Leczyła się w Zakopanem, utrzymywała kontakty ze Stanisławem Ignacym Witkiewiczem, grała w jego teatrze. Pod koniec życia na krótko zamieszkała u siostry, Julii Kisielewskiej, w Płocku, gdzie zmarła 6 V 1923.

Strona: 12

Bibliografia

NK, t. 14; PSB, t. 15,

Źródła:

[Konopnicka, O Adamie Mickiewiczu], „Polski Łan” 1907 nr 1;

W przededniu pamiętnych rocznic, „Bluszcz” 1908, nr 20;

Poezja ludowa w twórczości Marii Konopnickiej, „Bluszcz” 1911, nr 21–23;

Władysław Studnicki: sprawa polska, „Literatura i Sztuka” 1911, nr 5;

Un bon petit diable, „Głos Warszawski” 1912, nr 20;

Literatura współczesna Antoniego Potockiego, „Bluszcz” 1912, nr 31;

Nowa książka o Polsce, „Gazeta Kujawska” 1912, nr 23–24;

Książka na tle stosunków polskich Gabrieli Reval, „Tygodnik Mód i Powieści” 1912, nr 23;

O „Marii Magdalenie” Daniłowskiego refleksje, „Bluszcz” 1913, nr 4, 46;

Tańcuj… tańczy cała szopka!, „Echo Literacko-Artystyczne” 1913, nr 3;

O Kasprowiczu, „Słowo Polskie” 1914, nr 154;

[rec.] Chimera, „Bluszcz” 1918, nr 39– 40, 42.

 

Opracowania:

Osobiste, „Gazeta Kaliska” 1903, nr 53;

[Nekrolog], „Kurier Warszawski” 1923, nr 127;

Theresita, „Przegląd Poranny” 1923, nr 142;

Śp. Maria Iwanowska, „Młoda Polka” 1923, nr 8;

J. Kisielewska, Dokumenty, „Wiadomości Literackie” 1930, nr 15;

W sprawie „Filarety”, „Dziennik Poznański” 1910, nr 292;

Wspomnienie. Listy z Paryża, „Bluszcz” 1911 nr 30, 34–35, 40, 42;

E.W. [Emilia Wielowieyska], U źródeł prawdy [rec.], „Echo Literacko-Artystyczne” 1914, nr 3;

S. Helsztyński, Theresita, imienniczka św. Teresy z Avila, w: tegoż, Meteory Młodej Polski, Kraków 1969;

A. Baranowska, „Za twój namiętny pocałunek” (Maria Iwanowska-Krzymuska), w: tejże, Kraj modernistycznego cierpienia, Warszawa 1981;

Maria z Krzymuskich Iwanowska („Theresita”), w: Wierna służba. Wspomnienia uczestniczek walk o niepodległość 1910–1915. Służba Ojczyźnie. Wspomnienia uczestniczek walk o niepodległość, red. Z. Krzywicka-Vauthier, Warszawa 2021;

A. Żołnik, Maria Krzymuska-Iwanowska vel Theresita, czyli la douleur d’exister (Retekstualizacja stygmatu jako strategia przetrwania dla wykluczonych, nienaturalnych, nieautentycznych), w: Literatura niewyczerpana. W kręgu mniej znanych twórców polskiej literatury lat 1863–1914, red. K. Fiołek, Kraków 2014.