Kanapa omdleń

W spektaklu Piotra Cieplaka wielokrotnie mdlała na tej kanapie Dominika Kluźniak jako Zosia. Dodawała przy tym wdzięczne: „Fajt!”, którego Jarosław Marek Rymkiewicz nie umieścił w tekście dramatu. To ślad scenicznej improwizacji i zabawy, które wyznaczały kształt inscenizacji.

 

„Kanapa omdleń” znalazła swoje miejsce w recenzji Izabelli Adamczewskiej, która obejrzała prezentację Ułanów podczas XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi w roku 2019:

 

Na finał zaserwowano publiczności zamiast deseru przyciężki bigosik: Rymkiewicza z prześmiewczą opowieścią o rozpadzie narodowych mitów, perspektywie schamienia (proletariat) i wynarodowienia (Unia Europejska!). Piotra Cieplaka Pastisz Prawdziwej Polskiej Komedii wyraźnie bawił publiczność, a w przerwach oblegane było obwoźne Muzeum Wszech-Ułaństwa Polskiego z kanapą omdleń, gablotą z wąsami i przystrojonym malwami okienkiem. Publiczność chętnie wchodziła w interakcje z eksponatami. Oblegany był stojak na bociany, które – po naciśnięciu przycisku – wydawały klekot podejrzanie kojarzący się z dźwiękiem karabinu maszynowego.

 

Izabella Adamczewska, Sushi, bigos i wisienki. O XXV Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, „Gazeta Wyborcza – Łódź” online, 09.04.2019.

Bibliografia