Krasiński Adam
Działacz społeczny i polityczny, redaktor, publicysta, poeta. Pseudonimy i kryptonimy: A.K.; dr Julian Pogorzelski; Fosforyczny Skalderon (wspólnie z Bronisławem Bouffałłem, Władysławem Skrzyńskim i Kazimierzem Przerwą-Tetmajerem); Jan Przysiecki; Warszawianin. Wątpliwe: A.hr.K.; Leon Przyłęcki; Leon Przyłęski.
Informacje biograficzne. Adam Zygmunt Władysław Wincenty Franciszek Ludwik Krasiński h. Ślepowron urodził się 22 XI 1870 w Krakowie; był jedynym męskim potomkiem Władysława Krasińskiego (1844‒1873), prawnika i historyka, i Róży (1849‒1937), córki Adama Potockiego, oraz wnukiem Zygmunta Krasińskiego (1812‒1859). Po przedwczesnej śmierci ojca trzyletni Adam został spadkobiercą ordynacji opinogórskiej. Rok po śmierci Władysława ojczymem Adama i jego sióstr został kolekcjoner Edward Raczyński (1847‒1926). Z powodów zdrowotnych Adam Krasiński znaczną część dzieciństwa spędził w Zakopanem. Za edukację dzieci przez lata odpowiadał Zygmunt Wolski, bibliograf i bibliotekarz. Ordynat kontynuował naukę w krakowskim Gimnazjum św. Anny, a w 1891 r. podjął studia w Bonn, a następnie we Fryburgu, gdzie kształcił się w zakresie nauk prawnych, humanistycznych i społecznych. Jego nauczycielami byli m.in. Joseph Bedier oraz Józef Kallenbach, którego wykładów słuchał w l. 1891‒1892. Kontynuował studia w Heidelbergu, gdzie pod kierunkiem Kunona Fischera powstała rozprawa doktorska ‒ traktat o stosunkach włościańskich w Polsce i reformach króla Stanisława Augusta (Geschichtliche Darstellung der Bauern ‒ Verhaltnisse in Polen, 1898). W 1897 r. Adam Krasiński poślubił w Wiedniu Wandę, córkę austriackiego premiera Kazimierza Badeniego. Wraz z żoną wrócił do kraju, gdzie objął faktyczną pieczę nad ordynacją Krasińskich. Ponad dwie dekady jego rządów to czas największej świetności rodowego majątku. Hrabia administrował nim sprawnie, wdrażał innowacje inspirowane rozwiązaniami, które obserwował na Zachodzie (m.in. założył szkołę, ochronkę). W sąsiadującym z Opinogórą Chruszczewie otworzył eksperymentalną pracownię botaniczną, był również jednym z inicjatorów zorganizowanej w Ciechanowie głośnej i nowoczesnej wystawy rolniczo-przemysłowej. Pełnił funkcję prezesa płockiego Towarzystwa Rolniczego i hojnie łożył na wydatki edukacyjne; dbał też o Bibliotekę Ordynacji, m.in. poszerzył księgozbiór o spuściznę po Zygmuncie Krasińskim, kolekcje Władysława Górskiego, Józefa Wolffa i Felicjana Faleńskiego oraz cenne archiwa.
Był też współwłaścicielem ‒ obok np. Henryka Sienkiewicza i Leopolda Kronenberga ‒ Czytelni Naukowej przy ul. Żurawiej, która została następnie ofiarowana Towarzystwu Biblioteki Publicznej w Warszawie. W podobnym gronie, poszerzonym m.in. o Bolesława Prusa, została zainicjowana działalność Towarzystwa Seminariów dla Nauczycieli Ludowych; na jego potrzeby ordynat przekazał pałac w Ursynowie wraz ze 120-hektarowym folwarkiem. Wspomagał tajne szkolnictwo i inne instytucje jako współzałożyciel towarzystw: Naukowego Warszawskiego, Miłośników Historii oraz Opieki nad Zabytkami Przeszłości. W 1901 r. został wydawcą „Biblioteki Warszawskiej”, a także jej redaktorem i sponsorem ‒ funkcję tę pełnił aż do śmierci. Na łamach tego pisma ukazały się po raz pierwszy fragmenty listów Zygmunta Krasińskiego do Henry’ego Reeve’a (1901, t. 4) i Adama Potockiego (1905, t. 1‒2), niedokończony przez poetę dramat fantastyczny Wanda (1901, t. 3) oraz jego Traktat O Trójcy w Bogu i o Trójcy w człowieku (1903, t. 2). Adam Krasiński również próbował swoich sił w poezji, były to wystąpienia okazjonalne, okolicznościowe. Podejmował się też działalności w polityce (jego legalizm, konserwatyzm, trzymanie się status quo nie znalazły zwolenników). Założone przez niego stronnictwo Spójnia nie odegrało żadnej roli w ówczesnym systemie. Podejmował natomiast udane akcje społecznikowskie; był hojnym mecenasem sztuki, finansował jubileusze Henryka Sienkiewicza i Marii Konopnickiej, wykupił od Bolesława Prusa zgodę na wydanie jego dzieł zebranych.
Zmarł 17 I 1909 w kurorcie Ospedaletti w Ligurii. Przyczyną śmierci była potyfusowa infekcja. Nie miał dzieci, tym samym okazał się ostatnim ordynatem z linii opinogórskiej.
Parodie dekadentów. Krasiński wraz z Kazimierzem Przerwą-Tetmajerem, Władysławem Skrzyńskim i Bronisławem Bouffałłem przygotował mistyfikację wydawniczą obejmującą poemat Eleonora. Trójhymn duchów smętnych oraz Jęk ziemi. Pantologię dekadentów polskich (1895), parodiując mody literackie schyłku wieku. Można tu znaleźć aluzje do poetyki oraz konkretnych utworów Charles’a Baudelaire’a, Jana Kasprowicza, Zenona Przesmyckiego (Miriama), Antoniego Langego czy Lucjana Rydla. Ten ostatni nie tylko nie poczuł się urażony pastiszem, lecz zachwycał się nawet „ustępami nieporównanie wyższymi od prawdziwych, dekadenckich utworów” („Gazeta Polska” 1895, nr 272), podobnie jak późniejsi komentatorzy, Stanisław Estreicher („Kurier Literacko-Naukowy” 1938, nr 40) i Julian Tuwim (tamże, nr 41).
Wokół utworów Zygmunta Krasińskiego. Kilka artykułów poświęcił twórczości dziadka: we Fryburgu dowiedział się od Kallenbacha o lukach w genezie Nie-Boskiej komedii i Irydiona, w Akwizgranie rozpoczął poszukiwania Reeve’a, z Anglii wrócił z pakietem otrzymanych od niego listów. Rezultatem tych poszukiwań jest rozprawa Poeta myśli („Biblioteka Warszawska” 1901, t. 1), gdzie autor, opierając się na odnalezionej korespondencji cytowanej we fragmentach, poważa się (dzięki pomocy J. Kallenbacha?) na ustalenia interpretacyjne, które kładą nacisk na syntetyzującą myśl Zygmunta Krasińskiego, łączącego obrazy mimetyczne z obrazami imaginacyjnymi. Adam Krasiński podejmuje także próbę interpretacji materiału epistolograficznego; dostrzega niespójność korespondencji poety, dowodząc, że wynika ona z wielostronnej wymiany listów i gry z adresatami. Późniejsza o dwa lata rozprawa Adama Krasińskiego Dzień Ducha Świętego („Biblioteka Warszawska” 1903, t. 2) miała przygotować czytelnika do lektury poprzedzonego krótkim wstępem Traktatu o Trójcy w Bogu i o Trójcy w człowieku (powst. 1840‒1841) Zygmunta Krasińskiego, tekstu osadzonego w tezach dalekich od ortodoksji katolickiej i z tego powodu niepublikowanego za życia autora. Na rozprawę Dzień Ducha Świętego składają się dwie części; tekst właściwy poprzedza List do Przyjaciela, skierowany do bliżej nieokreślonej postaci, który miał zachęcić Adama do napisania rozprawy; namowom do podjęcia pracy towarzyszy zwięzłe wyliczenie potencjalnych kontekstów interpretacyjnych: „Lamennais, Ballanche, Schlegel dla czasów genewskich ‒ później Schubert, Schelling, Hegel, wreszcie najbardziej zbliżony, najsilniej zbratany, August Cieszkowski” (Dzień Ducha Świętego). Adam Krasiński kreśli drogi myśli poety romantycznego, podpierając się wskazywanymi analogiami oraz dostrzeżoną wspólnotą z mitami egipskimi i perskimi, wątkami podjętymi przez gnostyków, średniowiecznych mistyków, millenarystów, neoplatończyków, a także Friedricha Schellinga i Georga Wilhelma Friedricha Hegla. Pewien oddźwięk wywołał artykuł Zygmunta Krasińskiego nieznany pomysł trylogii opublikowany w księdze pamiątkowej ku czci Stanisława Tarnowskiego (1904). Wnukowi poety zarzucono nieznajomość stanu badań (S. Koźmiana, W. Mickiewicza i W. Nehringa). Ostatni ordynat wniósł jednak do ogółu wiedzy o niezrealizowanym projekcie wieszcza swoje dociekania dotyczące genezy tych pomysłów, „których Faust rodzicem”.
Stosunek do cenzury obyczajowej. W 1902 r. Adam Krasiński wziął udział w debacie zainicjowanej w reakcji na skandal wywołany przez konfiskatę Legend (1902) Andrzeja Niemojewskiego na żądanie polskiej katolickiej opinii publicznej. W „Krytyce” (1902, z. 3‒4) ukazywały się odpowiedzi na ankietę Policja a sztuka rozpisaną w tej sprawie formułowane przez przedstawicieli różnych środowisk literackich (głos zabrali m.in. L. Belmont, P. Chmielowski, A. Górski, M. Konopnicka, I. Matuszewski, S. Witkiewicz i A. Wiślicki), zasadniczo zgodne w kwestionowaniu ingerencji policji w twórczość artystyczną. Odmienne stanowisko, ramię w ramię z Marianem Zdziechowskim, zajął Krasiński, nadsyłając wypowiedzi do obu numerów pisma. „Jakaś cenzura być musi” ‒ przekonywał hrabia, który w odgórnej kontroli nad życiem kulturalnym widział przejaw opieki nad „maluczkimi” o „nieprzygotowanych umysłach”. Praktyka, która jest „potrzebną i konieczną”, powinna jednak w wyniku niezbędnych reform stać się zadaniem „ludzi rozumnych”, „dobrze społeczeństwu życzących”, nie „gruboskórnej” policji („Krytyka” 1902, z. 4).
Poezja heroicznego pesymizmu. Praca Jean Lahor. Dr Henry Cazalis („Biblioteka Warszawska” 1904, t. 4, wyd. osob. 1905) to otwarta deklaracja literackich upodobań Adama Krasińskiego, ubrana w swobodną, synkretyczną formę. Erudycyjność i subiektywizm sprawiają, że utwór ten może być dziś uznawany za pełnoprawną realizację wytycznych gatunkowych eseju. W szkicu został utrzymany żarliwy ton wypowiedzi, tak charakterystyczny dla wcześniejszych interpretacji dorobku Zygmunta Krasińskiego. Jean Lahor (właśc. Henri Cazalis), francuski poeta nurtu symbolistycznego i parnasistowskiego, a przy tym lekarz, wyrastał według Krasińskiego ponad swój krąg cywilizacyjny, któremu „nie dostawało duszy” (tamże). Swobodnie poruszał się w formułach lirycznych, a jego uczuciowość ‒ ów „niełaciński pierwiastek” ‒ skłaniał się ku słowiańskiej wrażliwości, a także religijnej i artystycznej tradycji Dalekiego Wschodu. Uprawiał wysublimowaną poezję i jednocześnie służył ludziom. Krasiński powraca tu również do kwestii poruszanych wcześniej: rozwój prasy i przemysłu drukarskiego spowodowały „rozpowszechnienie słowa niesłychane”, które może poprowadzić „rzesze ku myśli lichszej i umniejszonej świadomości”, a jego zdaniem należy hamować pęd do „demokracji myśli” (tamże). Ma w tym pomóc sformułowana przez Lahora koncepcja heroicznego pesymizmu, zgodnie z którą powinno oddawać się pracy na rzecz społeczeństwa niezależnie od losowych i dziejowych przeciwności. Koncepcja francuskiego poety została zestawiona z negatywnie wartościowanym pesymizmem Friedricha Nietzschego i jego filozofią „nadczłowieczeństwa” (tamże).
Adam Krasiński nie zajmował się stricte krytyką literacką, ale jego działalność okołoliteracka daje pewien wgląd w gusta i upodobania przedstawiciela polskiej arystokracji zaangażowanego w sprawy publiczne na przełomie XIX i XX w. Wniósł też pewien wkład w zebranie spuścizny po Zygmuncie Krasińskim.
Bibliografia
PSB, t. 15
Źródła:
Wiek się kończy, Kraków 1893;
Eleonora: trójhymn duchów smętnych przez Fosforycznego Skalderona, Kraków 1895 [współautor];
Jęk ziemi: pantologia dekadentów polskich zebrana przez dra Juliana Pogorzelskiego, Kraków 1895 [współautor];
Poeta myśli, „Biblioteka Warszawska” 1901, t. 1;
Nieznany dramat Zygmunta Krasińskiego, „Biblioteka Warszawska” 1901, t. 3;
[odpowiedź na ankietę Policja a sztuka], „Krytyka” 1902, z. 3–4;
Ludwik Górski, „Biblioteka Warszawska” 1902, t. 4;
Zygmunta Krasińskiego Traktat o trójcy w Bogu i o trójcy w człowieku. Słowo wstępne wydawcy, „Biblioteka Warszawska” 1903, t. 2;
Dzień Ducha Świętego, z powodu wydania „Traktatu o Trójcy” Zygmunta Krasińskiego „Biblioteka Warszawska” 1903, t. 2;
O obecnym położeniu, Kraków 1904;
Zygmunta Krasińskiego nieznany pomysł trylogii, w: Pamiątkowa księga 1866–1905. Prace byłych uczniów Stanisława hr. Tarnowskiego, Kraków 1904;
Jean Lahor (Dr Henry Cazalis), „Biblioteka Warszawska” 1904, t. 4, wyd. osob. Warszawa 1905;
Wstęp, w: Z. Krasiński, Listy do Adama Potockiego, „Biblioteka Warszawska” 1905, t. 2;
Spójnia narodowa, Warszawa 1906 [współautor, ulotka];
Wizje malarskie, „Biblioteka Warszawska” 1906, t. 2;
Wśród obozów i stronnictw, „Tygodnik Ilustrowany” 1906, nr 5;
Nasza droga, Warszawa 1907; Trzy szarże, „Biblioteka Warszawska” 1907, t. 1;
Dwa światy, „Biblioteka Warszawska” 1907, t. 1;
Z teki pośmiertnej, „Lamus” 1908/1909, t. 1, nr 2.
Opracowania:
S. Koźmian, Orval. Angielska parafraza „Nie-Boskiej komedii”, w: Pisma wierszem i prozą, t. 2, Poznań 1872;
T. Pini, Zygmunta Krasińskiego tzw. „Niedokończony poemat” (Próba genezy), Lwów 1896;
S. Dobrzycki, Zygmunta Krasińskiego „nieznany” pomysł trylogii, „Pamiętnik Literacki” 1904;
J. Kallenbach, Zygmunt Krasiński. Życie i twórczość lat młodych (1812–1838), Lwów 1904;
K. Wojciechowski, Pamiątkowa Księga 1866–1906. Prace byłych uczniów Stanisława hr. Tarnowskiego ku uczczeniu XXXV-lecia jego nauczycielskiej pracy, „Pamiętnik Literacki” 1905;
H. Sienkiewicz, List Henryka Sienkiewicza do hr. Adama Krasińskiego, w: Głosy w sprawie bezrobocia szkolnego, Warszawa 1905;
T. Żychliński, Wielka księga szlachty polskiej, t. 27, Poznań 1905;
Nadesłane, „Słowo” 1907, nr 61;
Redivivus [I.K. Wysłouch], Młodzież szkolna w Opinogórze, „Świat” 1907, nr 39;
Anonim, Nowe polskie seminarium nauczycielskie, „Tygodnik Ilustrowany” 1907, nr 35;
W. Pr. [W. Prokesch], Na wystawie w Ciechanowie, „Tygodnik Ilustrowany” 1907, nr 38;
J.S. Dunin-Borkowski, Almanach błękitny: genealogia żyjących rodów polskich, Warszawa 1908;
J. Kallenbach, Adam Krasiński, „Pamiętnik Literacki” 1908;
Anonim, Bolesna strata, „Nowości Ilustrowane” 1909, nr 5;
Anonim, Nad trumną śp. Adama Krasińskiego, „Głos Warszawski” 1909, nr 132;
Anonim, Śp. Adam hr. Krasiński, „Biblioteka Warszawska” 1909, t. 1;
Demil [W. Kosiakiewicz], Zgon ordynata na Opinogórze, „Świat” 1909, nr 4;
H.R. [H. Radziszewski], Adam Krasiński jako publicysta, „Przegląd Narodowy” 1909, nr 3;
F. Pułaski, Śp. Adam Krasiński, „Sprawozdania z Posiedzeń Towarzystwa Naukowego Warszawskiego, Wydział II, Nauk antropologicznych, społecznych, historii i filozofii” 1909, nr 8;
S. Tarnowski, Adam Krasiński. Wspomnienie pośmiertne, „Przegląd Polski” 1909, t. 171;
Tutejszy, Pogrzeb dobrego obywatela, „Głos Warszawski” 1909, nr 133;
Z. Gerstmann, Ballanche jako źródło niektórych pomysłów filozoficzno-społecznych Krasińskiego, „Pamiętnik Literacki” 1912;
H. Mościcki, Maria Konopnicka o wodzu (Nieznany list poetki do Adama Krasińskiego), „Pion” 1935, nr 4;
J. Puzyna, Eleonora. Mistyfikacja literacka z przed lat czterdziestu, „Kurier Warszawski” 1936, nr 184;
T. Estreicher, Jeszcze „Kara Mustafa”, „Kurier Literacko-Naukowy” 1938, nr 40;
J. Tuwim, Słówko o „Eleonorze” i „Jęku ziemi”, „Kurier Literacko-Naukowy” 1938, nr 41;
[K. Przerwa-Tetmajer], Z korespondencji literackiej Kazimierza Przerwy-Tetmajera, oprac. M. Buczkówna, B. Paloc-Schnaydrowa, „Rocznik Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie” 1960, t. 6;
A. Grzymała-Siedlecki, Niepospolici ludzie w dniu swoim powszednim, 1962;
K. Jabłonowska, Sekretarz i Medyceusz, „Życie Literackie” 1966, nr 42;
Z. Sudolski, Korespondencja Zygmunta Krasińskiego: studium monograficzne, Warszawa 1968;
Z. Lewinówna, Biblioteka Warszawska, w: Literatura polska: Przewodnik encyklopedyczny, t. 1, red. J. Krzyżanowski, C. Hernas, Warszawa 1984;
J. Starnawski, Zarys dziejów Katedry Języków i Literatur Słowiańskich w Uniwersytecie Fryburskim, Wrocław 1984;
B. Umińska, Ostatni ordynat z linii opinogórskiej, „Tygodnik Ciechanowski” 1999, nr 28;
W. Woźnowski, Józef Kallenbach (1861–1929), w: Złota księga Wydziału Filologicznego, red. J. Michalik, Kraków 2000;
J. Bajda, Poezja a sztuki piękne. O świadomości estetycznej i wyobraźni plastycznej Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Warszawa 2003;
H. Markiewicz, Zabawy literackie dawne i nowe, Kraków 2003;
D. Trześniowski, Bezradność wobec Tajemnicy. Andrzeja Niemojewskiego czytania „Ewangelii”, w: Z problemów prozy – powieść o artyście, red. W. Gutowski i E. Owczarz, Toruń 2003;
H. Kamińska, Biblioteka Ordynacji Krasińskich 1844–1944, Warszawa 2004;
M. Sapieżyna, My i nasze siedliska, Kraków 2011;
K.K. Daszyk, Hołd cieniom wieszcza o skargowej mądrości, czyli krakowskie obchody setnej rocznicy urodzin Zygmunta Krasińskiego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne” 2012, nr 139;
A. Waśko, Historia i romantyczne poznane. Prolegomena do „Trzech myśl Ligenzy”, w: Wokół Krasińskiego, red. M. Sokalska, Kraków 2012;
H. Tchórzewska-Kabata, Ordynaci na Opinogórze, Pułtusk–Opinogóra 2014;
R. Wróblewski, Romantyczno-pozytywistyczna wizja Opinogóry Adama Krasińskiego, „Studia Mazowieckie” 2015, nr 2;
R. Zajączkowski, Uwagi o mecenacie literackim w Polsce i na emigracji do roku 1989, „Roczniki Kulturoznawcze” 2015, t. 6, nr 2;
A. Markuszewska, Poetyckie światy romantyków. O młodzieńczej korespondencji Zygmunta Krasińskiego i Henryka Reeve’a, Toruń 2017;
W.J. Górczyk, Krasińscy i Opinogóra. W drodze do Niepodległej, Opinogóra 2018;
W.J. Górczyk, Biskup kamieniecki Adam Stanisław Krasiński (1714–1800) i generał Wincenty hrabia Krasiński (1782–1858). Wzorce mężczyzny w rodzie Krasińskich, w: Życie prywatne Polaków w XIX wieku, t. 8: O mężczyźnie (nie)zwyczajnie, red. J. Kita, M. Korybut-Marciniak, Łódź–Olsztyn 2019;
W.J. Górczyk, Hrabia Adam Krasiński – ordynat, działacz rolniczy i polityk ziemi ciechanowskiej, w: Maksymilian Jackowski: organicznik, działacz ruchu ludowego, edukator i wydawca pism dla rolników, red. L. Szajdak, Poznań 2020;
B. Woźniak, „Odpowiedź arabska tu przyszła”. Adam i Wanda Krasińscy w Egipcie, „Studia Mazowieckie” 2021, nr 2;
T. Kaczorowska, Maria Konopnicka i jej związki z Ordynacją Krasińskich, „Muzealne Rozmaitości” 2022, nr 2.