Krasuski Eugeniusz
Inżynier chemik, przedsiębiorca, działacz polityczny i społeczny, publicysta.
Informacje biograficzne. Eugeniusz Jan Marceli Krasuski urodził się 22 IV 1878 w Mińsku Mazowieckim z ojca Kazimierza i matki Józefy z Popławskich. Studiował w Technische Staatslehranstalten w Chemnitz i w École de chimie de Mulhouse, uzyskując tytuł inżyniera. W 1902 r. został zatrudniony jako chemik w łódzkiej fabryce włókienniczej Ludwika Grohmana, a następnie pracował wiele lat jako dyrektor w Zjednoczonych Zakładach Przemysłowych Karola Scheiblera i Ludwika Grohmana Sp. Akc. Praca zawodowa nie była jedynym polem jego aktywności. Działał w sekcji technicznej Łódzkiego Towarzystwa Popierania Rosyjskiego Przemysłu i Handlu, któremu przewodniczył w l. 1903‒1905. W 1909 r. był jednym z inicjatorów utworzenia, a następnie członkiem zarządu Stowarzyszenia Techników w Łodzi (funkcjonującego do 1939 r.). Z inicjatywy m.in. Krasuskiego powołano w ramach Stowarzyszenia w czerwcu 1910 r. Koło Chemików. W 1914 r. wsparł inicjatywę stworzenia „monografii miasta Łodzi”, która jednak wówczas nie powstała. W październiku 1916 r. wszedł w skład zarządu nowo powołanego Towarzystwa Biblioteki Publicznej w Łodzi, obok znanego lekarza-społecznika dr. Seweryna Sterlinga, który został prezesem, oraz adwokata Tadeusza Kamieńskiego i chemika Oskara Grossa. Celem Towarzystwa było utworzenie biblioteki publicznej, którą otwarto w październiku 1917 r. Na początku I wojny światowej, po opuszczeniu Łodzi przez Rosjan, Krasuski został jednym z dwu sekretarzy ‒ obok Józefa Adamowicza ‒ zorganizowanego przez przedstawicieli burżuazji i inteligencji, z marginalnym udziałem kleru i robotników, Głównego Komitetu Obywatelskiego, którego celem było bieżące zarządzanie miastem, pomoc dotkniętym wojenną biedą i bezrobociem oraz reprezentowanie lokalnej społeczności wobec niemieckich władz okupacyjnych. W pierwszych wyborach do rady miejskiej zarządzonych przez Niemców Krasuski uzyskał w styczniu 1917 r. mandat radnego z ramienia Polskiego Komitetu Wyborczego. W toku prac nad wprowadzeniem powszechnego obowiązku szkolnego w Łodzi Krasuski opowiadał się za kształceniem jedynie w języku polskim. We wrześniu 1917 r. obszernym memoriałem zainicjował powołanie Wydziału Statystycznego przy Zarządzie Miejskim w Łodzi, utworzonego 1 I 1918, którego stał się członkiem. W 1917 r. uczestniczył w zawiązaniu Związku Miast Królestwa Polskiego. Był członkiem biura Komisji Windykacji Strat Wojennych w Tymczasowej Radzie Stanu działającej w okresie 14 I‒25 VIII 1917, powołanej przez państwa centralne na okupowanych ziemiach Królestwa Polskiego. Został jednym z przywódców Zjednoczenia Narodowego, konserwatywnego ugrupowania powstałego w Królestwie Polskim w 1915 r., w marcu 1937 r. zaś znalazł się wśród sygnatariuszy aktu erekcyjnego Obozu Zjednoczenia Narodowego. W dwudziestoleciu międzywojennym był nadal czynny na polu przemysłu łódzkiego jako dyrektor fabryki i sędzia handlowy (od lipca 1933 r.) oraz działacz zrzeszenia producentów przędzy bawełnianej, publikował także artykuły o tematyce gospodarczej (m.in. Zagadnienie katastracji we Włoszech, „Gazeta Przemysłu i Handlu Włókienniczego” 1937, nr 14). Był jednym z sekretarzy, utworzonego 6 IX 1939 w Łodzi w dniu ewakuacji Zarządu Miejskiego wraz z prezydentem Janem Kwapińskim, Komitetu Obywatelskiego pod przewodnictwem bpa Kazimierza Tomczaka, będącego szeroką reprezentacją społeczności lokalnej wobec niemieckich władz okupacyjnych. Komitet działał do końca listopada 1939 r.
Poślubił w 1903 r. w Łodzi Jadwigę z d. Wścieklica, córkę Władysława Wścieklicy, właściciela drukarni i współzałożyciela endeckiego dziennika „Rozwój” (wydawanego w Łodzi w l. 1897‒1931). Małżeństwo miało troje dzieci: Annę Marię Mieszkowską (1908‒1994), Stefana Eugeniusza (1904‒1987) i Janinę Jadwigę Jabłkowską (1905‒1984). Krasuski zmarł w styczniu 1944 r.; 27 I 1944 został pochowany na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.
Filozofia kultury. Dorobek Krasuskiego związany z kulturą i literaturą nie jest obszerny i obejmuje zaledwie cztery lata jego aktywności (1913‒1916). Opublikował z tego zakresu: Zagadnienia kultury (1913) ‒ obszerny esej poświęcony sytuacji kultury polskiej przełomu wieków na tle tendencji filozoficznych epoki, omówienie Głosów wśród nocy Stanisława Brzozowskiego („Myśl Polska” 1914, z. 1) oraz broszurę Ideały i życie (1916) stanowiącą zapis odczytu, jaki autor wygłosił w łódzkim Towarzystwie Oświatowym „Wiedza”. Refleksje Krasuskiego są efektem wnikliwych przemyśleń filozoficznych oraz ‒ a może przede wszystkim ‒ fascynacji myślą Brzozowskiego. W Zagadnieniach kultury autor zbudował wywód świadczący tyleż o erudycji, co o dość swobodnym traktowaniu prezentowanych koncepcji filozoficznych począwszy od starożytności aż po czasy współczesne. Główną ideą Krasuskiego jest poszukiwanie impulsu do zmiany w myśleniu o kulturze u początku XX w.: porzucenie „jednostronnego racjonalizmu” i utylitaryzmu oraz „mechanistycznego traktowania działalności człowieka” na rzecz „indywidualnej woli i odpowiedzialności jednostki”, wbrew „dogmatyzmowi przyczynowości mechanicznej” i myśleniu o działalności człowieka w kategoriach jedynie przyrodniczych (tamże). Krasuski idzie tu ‒ w ślad za Brzozowskim ‒ drogą Georga Simmla, aczkolwiek nie czyni niemieckiego filozofa i teoretyka kultury postacią centralną wywodu. Swobodnie łączy ze sobą elementy koncepcji m.in. Charles-Bernarda Renouviera, Williama Jamesa, Henriego Bergsona, Friedricha Paulsena, by zwrócić uwagę „na istotę i znaczenie tych współczesnych prądów, których uświadomienie może i powinno stać się podstawą prawdziwej kultury” (tamże). Chodzi mu przede wszystkim o to, „aby dziś każdy człowiek myślący mógł ze swego wnętrza wykrzesać taki pogląd na życie, który, odpowiadając jego istotnemu »ja«, stałby się jednocześnie podstawą dla jego kulturalno-narodowej twórczości” (tamże). Bliska jest Krasuskiemu koncepcja Wilhelma Wundta ujmująca filozofię jako światopogląd jednostki; deklaruje zatem wprost, że „filozofia dzisiejsza musi stać się filozofią człowieka” (tamże), a nie wszechświata, jaką była wcześniej. Człowiek nie jest tylko istotą biologiczną, lecz „twórcą wartości”, „źródłem wszelkiej prawdy”, która ma wartość względną, a istota wszechbytu pozostaje niewyjaśniona. Autor jest przeciwnikiem systemowości w myśleniu o społeczeństwie czy kulturze i ‒ podobnie jak Brzozowski ‒ monizmu naturalistycznego; kulturę rozumiał jako ludzką realność, autonomiczną wobec natury. Podstawowym pojęciem refleksji nad kulturą uczynił „życie”, które nazywał „dziedziną realnej rzeczywistości”, „ciągłym uzewnętrznianiem się naszego istotnego »ja«” (tamże). „Świat ma dla nas znaczenie tylko takie, jakie mu sami nadajemy, i znaczenie to zmienia się wraz ze zmieniającymi się warunkami kultury, którą człowiek sam wytwarza” (tamże). Pisał, że „kultura nie jest żadnym stanem, żadnym status quo, lecz bezustannym dążeniem, czynnością, przejawiającą się w ciągłym współdziałaniu wszystkich dla wszystkich” (tamże). Perspektywę kulturologiczną Krasuskiego Ryszard Nycz uznał za „najbardziej popularną w polskiej refleksji tego czasu”. Także Kazimierz Błeszyński, filozof i poeta, podkreślił w swojej recenzji Zagadnień kultury, że autor należy „duchowo do grupy kulturalnej, o filozofię wspartej w swym życiu umysłowym, a nie wyłącznie o naukę, ani przeważnie sztukę” („Krytyka” 1913, t. 40, z. 11). Dla Błeszyńskiego rozprawa Krasuskiego jest „kulturozoficzną książką popularną” (tamże).
Podobny charakter ma broszura Ideały i życie, w której Krasuski dokonał pobieżnego przeglądu idei filozoficznych od starożytności po czasy współczesne, ponownie czyniąc najważniejszym pojęciem „życie” i konstatując, że „[p]rzez całe dzieje ludzkości przebija ów zasadniczy rytm, owe kolejno po sobie następujące okresy, w których raz ludzkość w dionizyjskim szale to życie potwierdza, to znów w apollińskim spokoju od niego się odwraca”. Przywoływał z aprobatą uwagi Brzozowskiego na temat formacji romantycznej, dystansował się od pozytywizmu „przeszczepionego z Zachodu na nasz grunt ręką niewprawnych i niepowołanych ogrodników”, literaturę Młodej Polski przedstawił jako świadectwo upadku polskiej kultury, zapis społecznej bezradności, apatii, braku nadziei, „istotny wyraz tragicznej, chorej duszy polskiej”, czego dowodzą jego zdaniem Ozimina Wacława Berenta i Rodzina Połanieckich Henryka Sienkiewicza ‒ „powieść wychowująca społeczeństwo w zaciszu indyferentyzmu” (Ideały i życie). Na tym tle Krasuski zaprezentował pokrótce, nie dokonując głębszej analizy, Wesele i Wyzwolenie Stanisława Wyspiańskiego jako utwory oskarżycielskie, „rozpaczy bliski krzyk przestrogi”, niewnoszące jednak nowego postrzegania sztuki i jej społecznej roli. Tę nową wizję, „przeistoczenia psychiki narodowej: psychiki bezwładu i bierności na psychikę świadomej narodowej woli” (tamże), dostrzegł w wypowiedziach Brzozowskiego. Potwierdza to spostrzeżenie chronologicznie wcześniejsze, krótkie i dość powierzchowne omówienie Głosów wśród nocy.
Kulturologiczne i krytycznoliterackie prace Eugeniusza Krasuskiego są świadectwem pozazawodowych poszukiwań intelektualnej formacji części inteligencji technicznej początku XX w., ale przede wszystkim świadczą o żywym zainteresowaniu autora, działacza gospodarczego, społecznego i politycznego, filozofią rozumianą jako niezbywalny element tożsamości jednostki oraz życia społeczności. Krasuski był bardziej obserwatorem niż uczestnikiem intelektualnego fermentu przełomu XIX i XX w., a jednak jego prace, realizujące swobodną formę nowoczesnego eseju, przekazywały aktywny stosunek do rzeczywistości.
Bibliografia
Źródła:
Zagadnienia kultury, Warszawa 1913;
[rec.] S. Brzozowski, Głosy wśród nocy, „Myśl Polska” 1914, z. 1;
Ideały i życie. Odczyt wygłoszony w Tow. Oświatowym „Wiedza” w dn. 16 kwietnia 1916 r. w Łodzi, Łódź 1916;
fragm. dziennika, w: M. Hertz, Łódź w czasie wielkiej wojny, Łódź 1933.
Opracowania:
K. Błeszyński, [rec.] E. Krasuski, Zagadnienia kultury, „Krytyka” 1913, t. 40, z. 11;
F. Znaniecki, rec.] E. Krasuski, Zagadnienia kultury, „Książka” 1913, nr 11; „Dziennik Zarządu m. Łodzi” 1932, nr 51 (687) [nota o E.K];
„Ilustrowana Republika” 1937, nr 63 [nota o E.K.];
B. Michelis, Powstanie i działalność Łódzkiego Stowarzyszenia Techników na przestrzeni 48 lat owocnych wysiłków, „Technik Włókienniczy” 1939, nr 1–2;
W. Zabierowski, Łódzkie Stowarzyszenie Techników w Łodzi, w: Słownik polskich towarzystw naukowych, t. 2, cz. 1, red. B. Sordylowa, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1990;
R. Nycz, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997;
W. Suleja, Tymczasowa Rada Stanu, Warszawa 1998;
A. Rukowiecki, Łódź 1939–1945. Kronika okupacji, Łódź 2012;
M. Szymański, Działalność Komitetu Obywatelskiego w Łodzi w pierwszych miesiącach drugiej wojny światowej, „Miscellanea Łódzkie” Łódź 2014;
K. Łukasiewicz, O powstaniu polskiego kulturoznawstwa, „Kultura Współczesna” 2018, t. 100.