Kraushar Aleksander
Prawnik, poeta, tłumacz, historyk, edytor. Pseudonimy i kryptonimy: A.; Al. K.; Al. Kr.; Aleks. K-r.; Alkar; Autor Strof; Autor Wspomnień trybunalskich; K. Prawdzicki; Świadek naoczny; Ʃ.
Informacje biograficzne. Urodził się 17 I 1842 w Warszawie, był synem Hermana, finansisty, i Idalii z d. Apte, mężem Jadwigi z d. Bersohn (literatki), ojcem pisarki Zuzanny Rabskiej (1888–1960). Uczył się w Gimnazjum Realnym w Warszawie (1857–1861; o niektórych kolegach i nauczycielach zostawił wspomnienia). W 1863 r. współredagował czasopisma Rządu Narodowego („Prawda”, „Niepodległość”). Ukończył prawo w Szkole Głównej (1867), praktykował jako adwokat (od 1874 r. w Departamencie Rządzącego Senatu, od 1876 r. jako adwokat przysięgły). Wydał tomiki poetyckie: Listki (1863) oraz Strofy (1886, 1890, 1925). Popularne były jego przekłady Pieśni Heinricha Heinego (1873, 1879) i Poezji (1889). Wcześnie dał się poznać jako historyk (Historia Żydów w Polsce, t. 1–2, 1865–1866), z czasem wyspecjalizował się w tworzeniu fabularyzowanych obrazków z dziejów Polski od czasów odrodzenia, a także w przedstawianiu dziejów wybranych obiektów urbanistycznych i architektonicznych Warszawy. Prace te opierał na wszechstronnych kwerendach archiwalnych. Na podstawie archiwów warszawskich i petersburskich ogłosił cenne przyczynki bio-biblio- graficzne dotyczące niektórych literatów, zwłaszcza z pierwszych dekad XIX w. Dziełem życia Kraushara jest monografia źródłowa Towarzystwo Warszawskie Przyjaciół Nauk. 1830– 1832. Monografia historyczna, osnuta na źródłach archiwalnych (ks. 1–4, 1900–1911; skrót pt. Dzieje Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. 1800–1832, 1907). Uznanie, jakim cieszył się Kraushar wśród profesjonalnych historyków doceniających źródłową wartość jego prac mimo ich niedostatków warsztatowych i zbyt daleko idących ingerencji edytora w język dokumentów, sprawiło, że pisarz w latach 1911–1931 był prezesem Towarzystwa Miłośników Historii. Stał się też członkiem kilku towarzystw naukowych. W 2. poł. XIX w. był popularną postacią w życiu kulturalno-towarzyskim Warszawy, bywalcem salonów literackich, toteż jego wspomnienia z tych lat mają duże walory dokumentacyjne. Uroczyście obchodzono jubileusz pięćdziesięciolecia jego pracy pisarskiej w 1911 r., na którym jubilat wyznał: „W tobołku moim piśmienniczym nie ma ani jednej rzeczy niezaczerpniętej z krynicy narodowego bytu” („Słowo” 1911, nr 119). Szanowano go jako symbol czynu powstańczego 1863 r. Zmarł 11 XII 1931 w Warszawie, po uroczystym pogrzebie spoczął na Powązkach.
Zakapturzony moralista i psycholog. Krytykę literacką uprawiał przygodnie. Dla poznania rozwoju krytyki w Polsce Kraushar przysłużył się rozprawą Krytyka literacka i jej dzieje w literaturze polskiej (1911). W formie odczytów publicznych w Sali Ratuszowej była zaprezentowana 17 i 20 III 1896 (drukując pracę w 1911 r., autor omyłkowo wskazał 1895 r., ta niedokładność wciąż się utrzymuje, należy ją zweryfikować). Na tle europejskiej historii krytyki Kraushar zdefiniował jej zadania („ocena danego dzieła ze stanowiska prawdy, dobra i piękna”); uzasadnił autonomię krytyki jako zwierciadła zmiennych prądów intelektualno-estetycznych epoki; przeprowadził systematykę ze względu na stosowane metody oraz wyodrębnił etapy rozwoju krytyki w Polsce. Stał na stanowisku przedmiotowego obiektywizmu, odrzucał subiektywizm. Kwestia subiektywizmu różniła jego poglądy od ujęć modernistów, co silnie wyeksponował Ignacy Matuszewski w bezpośredniej polemice („Przegląd Tygodniowy” 1896, nr 13), a później w wielu własnych studiach estetyczno-krytycznych. Tym samym odczyty Kraushara o krytyce były inspiracją do ujęć syntetyzujących Piotra Chmielowskiego i Wilhelma Feldmana oraz problematyzujących (I. Matuszewski). Choć drukowano je z dużym opóźnieniem, tezy Kraushara były znane, gdyż obszerne sprawozdania z odczytów ukazały się w większości dzienników i tygodników warszawskich. Niewątpliwie te odczyty wygłoszono akurat wtedy, gdy w kwestii krytyki estetycznej dawała się odczuć potrzeba uporządkowania pojęciowego, stąd ich powodzenie mimo nieodkrywczych sądów. Kraushar dyskretnie wskazywał krytyce funkcje nie tylko estetyczne, lecz i etyczne. We współczesnej powieści francuskiej (G. Sand, V. Hugo, A. Dumas i in.) cenił realizm i upominanie się o godność kobiety, ale zarzucał jej za słaby nacisk „na uszlachetnienie społeczeństw” oraz zbyteczne opisywanie „rozkiełznania obyczajów” (Realizm w romansie francuskim, „Kółko Domowe” 1867, nr 4). W Trenach Jana Kochanowskiego uderzała go „strona psychiczna”, „historia boleści nieszczęśliwego ojca”. Utwory Elizy Orzeszkowej o tematyce żydowskiej cenił nie tyle za artyzm i subtelne obserwacje, ile za zajęcie odważnego ideowo stanowiska będącego przykładem „apostolstwa miłości i zgody” („Kłosy” 1882, nr 890). Omyłkę Bolesława Prusa odczytywał jako przestrogę przeciw nadużyciu kontroli obywatelskiej nad jednostką oraz jako zmierzenie się z mitem powstania styczniowego – dowodem „gorącości serca, ale niedojrzałości umysłu” („Kłosy” 1888, nr 1181). Dokładnie zreferował sądy krytyków o Faraonie, zwracając uwagę na realizm, doskonałe rozwiązania kompozycyjne, połączenie w osobie bohatera zalet prawdziwego herosa ze słabostkami zwykłego człowieka (Krytyka o „Faraonie”, „Tygodnik Ilustrowany” 1897, nr 51). W powieści Prusa cenił oryginalne traktowanie każdego motywu jako konkretu i jednocześnie cechy organizmu, zbiorowiska, rasy. Predylekcja do ocen etyczno-obyczajowych jest widoczna w odczytach i głosach w dyskusji, które formułował w ramach prac Towarzystwa Kultury Polskiej (m.in. wypowiedzi o Przebudzeniu się wiosny F. Wedekinda lub o dziejach kabaretów literackich). Z różnych przedmów, które ogłosił, można wnioskować, że bardziej zajmowały go biografie autorów niż ich utwory. Wypowiadał się na tematy translatologiczne (był cenionym tłumaczem, choć jego koncepcja przekładowa była wewnętrznie sprzeczna: stosował skróty i zmieniał metrum wiersza, jednocześnie domagając się odtwarzania melodii oryginału). Publikował przyczynki do dziejów prasy polskiej XIX w. Ogłosił sporo nieznanych dokumentów źródłowych mających znaczenie dla kwestii kultury literackiej XVIII i XIX w. (np. kwestia salonów literackich) oraz renesansu. Do niektórych pisarzy wracał kilkakrotnie, ogłaszając przyczynki do ich działalności publicznej i tworząc zarysy portretów psychologicznych literatów poświęcających się narodowej sprawie (J.I. Kraszewski, K. z Tańskich Hoffmanowa, N. Żmichowska, J. Łuszczewska, K. Brzozowski, H. Merzbach) lub przeżywających osobiste tragedie wywołane czynnikami politycznymi (F.M. Faleński). Kwerendy archiwalne umożliwiły mu odkrycie nieznanych wierszy ilustrujących polityczne trajektorie losów polskich pisarzy (H. Kołłątaja, J.U. Niemcewicza, M. Mochnackiego, K. Brodzińskiego), a także polityczne konteksty recepcji polskich romantyków. Okazyjne, czasem oryginalne, spostrzeżenia historyczno- i krytycznoliterackie są rozsiane po wspomnieniach i pracach historycznych Kraushara, np. hipoteza o Albercie Łaskim jako prototypie bohatera Straconych zachodów miłości Williama Shakespeare’a została sformułowana w rozmowach z Józefem Ignacym Kraszewskim (utrwalona na Kartkach z pamiętników Alkara, 1910).
Bibliografia
NK, t. 14; PSB, t. 15
Źródła:
Realizm w romansie francuskim, „Kółko Domowe” 1867, z. 4;
Przegląd literatury polskiej, „Kółko Domowe” 1867, z. 8;
[Wstęp], w: H. Heine, Intermezzo. Przekłady z „Księgi pieśni” Heinego, Warszawa 1873;
K.Wł. Wójcickiemu, „Kurier Warszawski” 1876, nr 108;
Iris. Dichterstim- men aus Polen von Heinrich Nitschmann, Lepzig 1880, „Biblioteka Warszawska” 1880, t. 3;
[Wstęp], w: A. Kraushar, Pieśni Heinego, Warszawa 1880;
[rec.] Eliza Orzeszkowa, „O Żydach i kwestii żydowskiej”, „Kłosy” 1882, nr 890;
Ruch literacko-naukowy, „Kłosy” 1888, nr 1181 [tu: o Omyłce B. Prusa];
Z epopei napoleońskiej, „Tygodnik Ilustrowany” 1888, nr 275–276;
Satyra londyńska. (Notatka bibliograficzna), „Kurier Warszawski” 1891, nr 1;
Krzysztof Arciszewski jako rymopis, „Niwa” 1892, nr 23;
Wstęp, w: M. Kromer, Historia prawdziwa o przygodzie żałosnej książęcia finlandzkiego Jana i królewny Katarzyny 1570, wyd. A. Kraushar, Kraków 1892;
Gawęda starego księgarza, w: Upominek: książka zbiorowa na cześć Elizy Orzeszkowej (1866–1891), Kraków–Petersburg 1893;
Kartki historyczne i literackie, t. 1, Kraków 1894 [tu: Sylwetki literackie z niedawnej przeszłości];
Krytyka o „Faraonie”, „Tygodnik Ilustrowany” 1897, nr 51;
Pamięci Juliana Bartoszewicza, [Warszawa] 1900;
Wierszyk karlsbadzki Kołłątaja, Warszawa 1908;
Kartka z życia Narcyzy Żmichow- skiej (1844–1850), Warszawa 1909;
Przedmowa, w: A. Jarzębski, Gościniec abo opisanie Warszawy 1643 r., Warszawa 1909;
Kartki z pamiętnika Alkara, Warszawa 1910;
Sekcja etyczna TK. P., „Nowa Gazeta” 1910, nr 96;
Przedmowa, w: M. Gawalewicz, Poeta promienisty. Z filareckiej twórczości Tomasza Zana, Warszawa 1911;
Zarysy historyczno-literackie, Warszawa 1911 [tu: Krytyka literacka i jej dzieje w literaturze polskiej];
Józef Ignacy Kraszewski i redakcja czasopisma „Ojczyzna” w Lipsku. Fragment z 1864 r., Warszawa 1912;
Kartka z pamiętnika. Listy ostatniego romantyka Karola Brzozowskiego do Alkara (1895–1898), Warszawa 1912;
Kraszewski i Merzbach. Kartka z roku 1865, „Pamiętnik Literacki” 1912;
Kraszewski i Wielopolski. (Kartka z lat 1861–1863), Warszawa 1912;
Posąg Thordwaldsenowski księcia Józefa jako echo walki klasyków z romantykami. (Kartka z roku 1829), Warszawa 1913;
Neocyganeria warszawska: wspomnienia o ludziach i rzeczach literackich z niedawnej przeszłości (1780–1880), Warszawa [1914];
Ariergarda literacka warszawska. (Echo niedawnej przeszłości), Warszawa 1916;
Salony i zebrania literackie w Warszawie na schyłku w. XVIII i w ubiegłym stuleciu, Warszawa 1916;
Echa przeszłości: szkice, wizerunki i wspomnienia historyczne, Warszawa 1917;
Pamięci zasłużonego Wołyniaka. Z powodu zamierzonego wydania nieznanych pamiętników Szymona Konopackiego, w: Warszawa Wołyniowi, red. I. Baliński, Warszawa [1917];
Obchody pozgonne kościuszkowskie w Warszawie w XIX stuleciu, Warszawa 1918;
Palestra warszawska: wspomnienia starego mecenasa z czasów dziesięciolecia przed zniesieniem sądownictwa polskiego (1866–1876), Warszawa 1919;
Z dziejów słownika języka polskiego, „Tygodnik Ilustrowany” 1920, nr 27;
Polski Béranger. (Z powodu książki śp. Juliana Kazimierza Jasińskiego „Dawni ludzie”, † 3 października 1914), „Kurier Warszawski” 1922, nr 1;
W sprawie Deotymy. (Nieco uwag i wspomnień), „Tydzień Polski” 1922, nr 33–37;
Polki twórcze czasów nowszych, seria 1, Warszawa 1929.
Opracowania:
A.S., [rec.] Heine. (W przekładzie A. Kraushara, Warszawa 1880), „Nowiny” 1879, nr 304;
I. Matuszewski, Aleksander Kraushar: O krytyce literackiej. Dwa odczyty wygłoszone w Sali Ratuszowej, „Przegląd Tygodniowy” 1896, nr 13;
M.G. [M. Gawalewicz], Z tygodnia na tydzień, „Tygodnik Ilustrowany” 1897, nr 52;
A.D. [A. Dobrowolski], Jubileusz mec. Aleksandra Kraushara, „Kurier Warszawski” 1911, nr 119;
I. Chwalewik, Aleksander Kraushar (1861–1911), „Nowa Gazeta” 1911, nr 175;
Jubilat historyk, „Tygodnik Ilustrowany” 1911, nr 14;
Jubileusz Aleksandra Kraus- hara, „Tygodnik Ilustrowany” 1911, nr 18;
L-o [J. Lorentowicz?], Aleksander Kraushar. (Sylwetka jubileuszowa), „Słowo” 1911, nr 119;
Jak to ongi bywało za Kraushara, „Kurier Informacyjny i Telegraficzny” 1924, nr 60;
I. Czempiński, Śp. Aleksander Kraushar, „Kurier Warszawski” 1931, nr 340;
H.K., Śp. Aleksander Kraushar. (Wspomnienie pozgonne), „Gazeta Sądowa Warszawska” 1931, nr 52;
J. Kleiner, Śp. Aleksander Kraushar, „Gazeta Lwowska” 1931, nr 294;
W. Łopaciński, Śp. Aleksander Kraushar, „Przegląd Historyczno-Wojskowy” 1931, t. 4, z. 2;
K. Dresdner, Udział Żydów w poezji polskiej XIX w., Warszawa 1932;
B.S. Stefanowski, Szermierz sprawy narodowej, „Tygodnik Ilustrowany” 1932, nr 10;
„Przegląd Historyczny” 1932–1933, t. 10 [numer monograficzny poświęcony A. Krausharowi];
A. Żyga, Aleksander Kraushar pod urokiem legendy napoleońskiej, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 2;
A. Żyga, Aleksander Kraushar – pierwszy polski poeta pochodzenia żydowskiego, w: Z izraelskich konturów, Łódź 1998;
A. Łupienko, W kręgu salonów i wizyt domowych. To- warzyskość w warszawskich mieszkaniach klasy średniej lat 1864–1914, „Kwartalnik Historyczny” 2014, nr 4;
B. Koredczuk, J. Koredczuk, Salony i zebrania naukowo-literackie prowadzone przez adwokatów warszawskich w drugiej połowie XIX w. – ich rola społeczna i kulturotwórcza, „Studia Iu- ridica Lublinensia” 2016, t. 3;
U. Klemba, Warszawskie salony końca XIX wieku we wspomnieniach Cecylii z Zaleskich Walewskiej, w: Studia z historii społeczno-gospodarczej XIX i XX wieku, t. 19, Warszawa 2018.