Kridl Manfred
Historyk i teoretyk literatury, krytyk literacki, redaktor, profesor. Kryptonimy: K.; M.K.
Informacje biograficzne. Urodził się 11 X 1882 we Lwowie jako syn Edwarda (1846–1887), z pochodzenia Czecha, kapitana wojsk austriackich, i Wiktorii z Załęskich. We Lwowie uczęszczał do Szkoły Realnej; maturę zdał w 1901 r. Studia z zakresu filologii polskiej odbył na Uniwersytecie Lwowskim w l. 1902–1906 pod kierunkiem Romana Pilata i Józefa Kallenbacha. Tam studiował też filologię francuską u Edwarda Porębowicza i filozofię u Kazimierza Twardowskiego. Doktorat uzyskał w 1909 r. na podstawie rozprawy Mickiewicz i Lamennais. Studium porównawcze. Dalsze studia odbywał we Fryburgu i w Paryżu. Od najmłodszych lat był aktywny politycznie: w szkole należał do kółka socjalistycznego i zaangażował się w wydawanie pisma „Niewolnik” (wyd. na powielaczu), potem był członkiem II Proletariatu i Polskiej Partii Socjalistycznej (teren Galicji). Działał też w Stronnictwie Ludowym. Prowadził działalność edukacyjną w organizacji oświatowej Towarzystwo Szkoły Ludowej. We Lwowie był członkiem organizacji wojskowej Odrodzenie (od 1905 r.). Pracował jako nauczyciel gimnazjalny w Warszawie. Od 1911 r. był członkiem Towarzystwa Naukowego Warszawskiego, w którym pełnił krótko funkcję sekretarza Wydziału I Językoznawstwa i Literatury. W czasie I wojny światowej służył w armii austriackiej. W 1921 r. habilitował się na Uniwersytecie Warszawskim na podstawie pracy Antagonizm wieszczów. Rzecz o stosunku Słowackiego do Mickiewicza (1925). W l. 1928–1932 był profesorem literatur słowiańskich w Brukseli. W lipcu 1932 r. został mianowany profesorem nadzwyczajnym, a w czerwcu 1934 r. profesorem zwyczajnym historii literatury polskiej na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Gromadził studentów i młodych badaczy (także ze środowiska warszawskiego) zainteresowanych problemami teoretycznymi i stworzeniem nowej nauki o literaturze, przyjmując rolę założyciela i opiekuna polskiej szkoły formalnej. Nieoficjalnie pełnił funkcję patrona młodzieży o nastawieniu liberalno-lewicowym. W 1938 r. został prezesem powstałego w Wilnie Klubu Demokratycznego, a rok później jednym z wiceprezesów warszawskiego Stronnictwa Demokratycznego. Występował w obronie mniejszości litewskich, białoruskich i żydowskich w Polsce. Po wybuchu II wojny światowej działał początkowo w polskim Komitecie Pomocy Uchodźcom w Wilnie, a po przerwaniu normalnej pracy uniwersytetu razem z żoną i dwojgiem dzieci opuścił Polskę w 1940 r., udając się przez Belgię, Francję i Portugalię do USA. Je- sienią tego roku podjął pracę wykładowcy w Smith College w Northampton w stanie Massachusetts. W ramach swojej działalności politycznej przez cały okres wojny Kridl zajęty był wygłaszaniem publicznych wykładów i odczytów popularyzujących wiedzę o Polsce, jej kulturze i historii. W 1948 r. został profesorem na Columbia University w Nowym Jorku, obejmując katedrę kultury polskiej im. Adama Mickiewicza, gdzie wykładał literaturę polską (od 1955 r. jako professor emeritus). Zmarł 4 II 1957 w Nowym Jorku.
Twórczość historycznoliteracka. Kridl rozpoczął działalność jako krytyk literacki i jako historyk literatury niemal w tym samym czasie. Od 1907/1908 r. publikował zarówno recenzje i szkice krytyczne, jak i prace historycznoliterackie. Będąc znawcą poezji romantycznej, dużo uwagi poświęcał twórczości Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego. Zajmował się też przygotowaniem do druku Listów Słowackiego (t. 3, 1915), a w późniejszym okresie wydawał inne pisma poety, m.in. we współpracy z Leonem Piwińskim (Dzieła, t. 1–24, 1930–1931). Opracował również w tamtym czasie dwudziestotomowe wydanie Dzieł Mickiewicza (1929). Współredagował wcześniej trzy tomy antologii Wiek XIX. Sto lat myśli polskiej (1912–1914), dla której przygotował rozdziały – zawierające biogramy i charakterystykę dorobku – poświęcone Michałowi Grabowskiemu (t. 7), Henrykowi Rzewuskiemu (t. 8) oraz Edwardowi Dembowskiemu i Janowi Majorkiewiczowi (t. 9). Jego późniejsze prace historycznoliterackie objęły m.in. wieloczęściowy podręcznik dla szkół średnich Literatura polska wieku XIX (1925–1933), rozprawę Poezja polska w latach 1795–1863 (w: Dzieje literatury pięknej w Polsce, cz. 2, 1936) oraz książki W różnych przekrojach. Studia i szkice literackie (1939), Literatura polska (na tle rozwoju kultury) (1945; wersja ang.: A Survey of Po- lish Literature and Culture, 1956) i The Lyric Poems of Julius Słowacki (1957; wersja pol. Juliusza Słowackiego liryki, „Roczniki Humanistyczne” 1958, z. 1).
Koncepcja badań historycznoliterackich. Na temat badań nad historią literatury, ich metod i zadań Kridl wypowiadał się w wielu wczesnych recenzjach i szkicach krytycznych. Odsłaniał tym samym swoje rosnące zainteresowanie metodologią badań literackich i teorią literatury (w latach 30. będzie to główny obszar jego aktywności) oraz demonstrował umiejętności krytyka. W omówieniu monografii Juliusza Kleinera Zygmunt Krasiński. Dzieje myśli (1912) za jedno z najpilniejszych zadań polskiej historii literatury uznał „zbadanie i ustalenie związków łączących naszą twórczość literacką z twórczością zachodnioeuropejską, określenie wzajemnych pokrewieństw i wpływów, ich rodzaju i stopnia, postawienie całej naszej literatury, zwłaszcza romantycznej, na tle prądów umysłowych Zachodu” („Biblioteka Warszawska” 1912, t. 3). Zdaniem Kridla poznanie tych związków pozwoli zrozumieć „naszą własną spuściznę duchową”. Postulując tego typu podejście komparatystyczne, Kridl przeciwstawiał się metodom badań historycznoliterackich „pokolenia poprzedniego” i poddawał krytyce studia „biograficzno-bibliograficzne”, „zewnętrznie opisowe”, „streszczająco-morali- zujące”. Z uwagą śledził i w recenzjach odnotowywał oznaki przemian w historycznym ujmowaniu zjawisk literackich. Uważał, że do zadań historyka literatury należy praca nad tym, aby „w stare zmurszałe zabytki archiwalne tchnąć nowe życie, związać je z życiem chwili obecnej, ukazać współczesności to, […] co stanowi podłoże i grunt jej duszy zbiorowej” ([rec.] S. Kot, „Wpływ starożytności klasycznej na teorie polityczne Andrzeja Frycza z Modrzewa”, „Biblioteka Warszawska” 1913, t. 1). Kridl przedstawił też, jak należałoby wyobrazić sobie „idealnie zorganizowaną pracę” nad historią literatury polskiej: „[…] na podstawie gruntownych opracowań poszczególnych dzieł budowano by monografie o całokształcie twórczości odnośnych autorów – a dopiero na tak przygotowanym materiale fundamentalnym dźwignąć by się mogły dzieje poszczególnych okresów literatury, a wreszcie jej całości” ([rec.] E. Kucharski, „Bogusławskiego »Cud, czyli Krakowiaki i Górale«”, „Biblioteka Warszawska” 1914, t. 2). Opowiadał się za ujmowaniem syntetycznym odrębnych gałęzi literaturoznawstwa i podkreślał, jak niezmiernie ważne jest to, by historia literatury korzystała (np. w zakresie wartościowania) z osiągnięć krytyki literackiej i estetyki ([rec.] M. Mann, „Rozwój syntezy literackiej od jej początków do Gervinusa”, „Biblioteka Warszawska” 1911, t. 4). W późniejszym studium, wszechstronnie przedstawiając argumenty za i przeciw, dwie pierwsze nawet ze sobą utożsamił, orzekając, że „nie ma historii literatury ani krytyki literackiej jako dziedzin zupełnie odrębnych […]. Jest tylko jedna jedyna krytyka” (Krytyka i krytycy, 1923).
Działalność krytyczna. Publikacją dwuczęściowej recenzji „Mickiewicz” Artura Górskiego („Krytyka” 1908, z. 1) Kridl w wieku 26 lat rozpoczął stałą współpracę z czasopismami literackimi. Był nie tylko aktywnym krytykiem ogłaszającym na ich łamach szkice i omówienia książek wydawanych aktualnie w kraju, ale i redaktorem prowadzącym działy poświęcone piśmiennictwu, literaturze i krytyce. W l. 1910–1914 najbliżej współpracował z warszawskim
miesięcznikiem „Książka”, gdzie w rubrykach Krytyka, Historia literatury, Poezja, powieść, dramat i Przekłady z literatury obcej zamieścił ok. 50 recenzji (bez tytułu) i kilka szkiców. W tym samym niemal okresie opublikował oprócz paru rozpraw kilkanaście recenzji (bez tytułu; niektóre podpisane „M.K.”) w dziale Piśmiennictwo miesięcznika „Biblioteka Warszawska”. W „Tygodniku Polskim” ogłosił w l. 1912–1914 wiele recenzji oraz kilka szkiców. We wszystkich omawiał książki na temat literatury i piśmiennictwa (zwłaszcza staropolskiego), komentował nowe edycje dzieł klasyków, czasem ocenie krytycznej poddawał też wydawane powieści i nowele (m.in. A. Grzymały-Siedleckiego, W.S. Reymonta, A. France’a). Nar- cyzę Zofii Nałkowskiej nazwał „ważnym i trwałym dokumentem ludzkim” („Książka” 1911, nr 9), Oziminę Wacława Berenta krytykował za sztuczną konstrukcję języka (tamże, nr 6). W wielu wypowiedziach odsłaniał swoją wszechstronną znajomość twórczości i życia polskich poetów romantycznych, a także jako znawca edytorstwa podejmował temat autentyczności tekstów oraz zasady wydania popularnego i krytycznego utworów literackich. Kridl pozostał aktywnym krytykiem w okresie dwudziestolecia międzywojennego i po wojnie, na emigracji, drukując m.in. w takich czasopismach, jak „Pion”, „Przegląd Warszawski”, „Wiadomości Literackie”, „Przegląd Współczesny”, „Rocznik Literacki”, „Przegląd Humanistyczny”, „Pamiętnik Literacki”, „The American Slavic and East European Review”.
Metody, kategorie i zadania krytyki literackiej. Występując w roli recenzenta, Kridl w pierwszych latach działalności pozytywnie oceniał prace o literaturze opisujące i analizujące twórczość pisarzy, zwłaszcza poetów, pod względem „przejawów” ich ducha, wyrazu uczuć i poglądów, odzwierciedlenia ich życia, ukazania związków z bytem narodu (w tamtym czasie był autorem takich prac). Ale już wtedy potrafił stwierdzić, że obniża się znaczenie dzieła literackiego, kiedy praca krytyczna ogranicza się do omówienia jego treści ideowej lub roztrząsania dramatu duszy poety. Te uwagi kierował m.in. pod adresem Stanisława Tarnowskiego. Surowo oceniał jego metodę badawczą i ganił za to, że zarówno w książce o Krasińskim, jak i w całej swojej pracy historycznoliterackiej ogranicza się wyłącznie do streszczenia tematyki utworów, osądza ich „wartość ideową z bardzo wyłącznego stanowiska”, nie prowadzi samodzielnych poszukiwań historyczno-filologicznych, nie zadaje sobie „trudu wżycia się czy wmyślenia w jakiś utwór czy postać, jeżeli nie odpowiadają one specyficznym poglądom polityczno-społecznym autora” ([rec.] S. Tarnowski, „Zygmunt Krasiński”, „Książka” 1912, nr 7). Obok oryginalności, zmysłu historycznego, kultury umysłowej czy wrażliwości estetycznej właśnie żywy, bezpośredni i osobisty stosunek krytyka do omawianego dzieła uznawał za ważną część działania krytycznego. Jak twierdził, „dla krytyka wszelkie kwestie, jakie bada, muszą być do pewnego stopnia jego własnymi kwestiami, musi on je uznać za swoje, choćby czasowo tylko, musi umieć stanąć na stanowisku badanego przez siebie poety czy filozofa, przeżyć z nim i przemyśleć wszystkie jego sprawy; dopiero wówczas może go nie tylko zrozumieć i poznać, ale może go również należycie ocenić” ([rec.] J. Kleiner, „Zygmunt Krasiński. Dzieje myśli”, „Biblioteka Warszawska” 1912, t. 3). Podkreślając wagę osobistego stosunku krytyka do dzieła, Kridl zarazem wskazywał, że nie jest to „jedyny czy choćby nawet główny motor krytyki” oraz że musi on być „przezwyciężony i opanowany”. Ma to odbywać się jednak tak, aby „w każdej chwili mógł być wywołany w swojej pierwotnej świeżości i sile, nawet w ciągu konstruowania i krystalizowania się ostatecznej formy krytyki, tj. oceny” (tamże). Kridl uzasadniał, że tylko tak można osiągnąć możliwy obiektywizm, a nawet zbliżyć się „w naszej dziedzinie do ducha metody nauk ścisłych” ([rec.] S. Pigoń, „O »Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego« A. Mickiewicza”, tamże, t. 2).
Kategoria osobistego stosunku do dzieła – ujęta jako nastawienie na poznanie, zrozumienie, przemyślenie, należytą ocenę – ostatecznie oznaczała podejście racjonalistyczne i dezaprobatę dla impresjonizmu czy subiektywizmu w krytyce (o czym Kridl pisał w późniejszych pracach).
W pierwszych latach swojej działalności Kridl widział wzór krytyka i badacza literatury w Bronisławie Chlebowskim. Darzył go uznaniem m.in. za to, że w przeciwieństwie do innych znawców sztuki słowa nigdy nie zaniedbuje „analizy estetycznej na korzyść rozbioru treściowo-ideowego”, że jest autorem „tylu świetnych analiz estetycznych, sięgających w samą głąb obrazowania języka i stylu poetyckiego”, że stosuje metodę „nieograniczającą się do odczucia i zrozumienia utworu samego w sobie, ale stawiającą go precyzyjnie i subtelnie na tle epoki i stosunków, wśród których się ukazał, i starającą się przez analizę odbitego w nim ducha czasu osądzić jego wartość ideową i artystyczną”. Za jedną z największych zasług Chlebowskiego uznał też podjęcie próby przeciwdziałania rozbieżnościom między historią literatury a krytyką „przez przyswojenie sobie rezultatów tej ostatniej i zastosowanie ich do dziedziny historycznej” ([rec.] B. Chlebowski, „Pisma”, t. 1–2, tamże, t. 3).
O metodach, kategoriach i zadaniach krytyki Kridl pisał w większości swoich wczesnych recenzji i szkiców. Twórczości literackiej ma ona – jak twierdził – ukazywać jej własne drogi i stanowiska, stawać się świadomością tego, co w twórczości jest nieświadome, mierzyć ją i oceniać „miarą i prawem życia”. Przywoływał postulaty Stanisława Brzozowskiego, łącznie z żądaniem, by krytyka była „świadomością moralną epoki”. Uważał, że działalność krytycznoliteracka nie powinna być jedynie komentowaniem utworów, lecz ich wartościowaniem, swoistym wymogiem wobec nich, sprawdzaniem ich „biologicznej siły”. Do jej zadań należy prowadzenie ogółu społeczeństwa wśród dzisiejszego życia duchowego, dawanie „narzędzi rozumienia i odczuwania zjawisk twórczych”, informowanie o ich cechach i elementach, o tym, jaka jest ich wartość i jaki mają związek ze współczesnym życiem narodu ([rec.] A. Potocki, „Polska literatura współczesna”, „Książka” 1912, nr 10).
Podsumowanie. Na początku swojej działalności Kridl jako krytyk i badacz literatury reprezentował postawę i poglądy w przeważającej mierze typowe dla krytyki młodopolskiej (nosiły one również pewne ślady oddziaływania tradycji pozytywizmu w myśleniu o literaturze). Zarazem, dostrzegając słabości historii literatury i krytyki tamtego czasu oraz wysuwając własne propozycje ich przezwyciężenia, wyraźnie wykraczał poza ramy epoki. Jego ówczesne wypowiedzi na temat badań historycznoliterackich oraz uwagi o metodach, kategoriach i zadaniach krytyki pokazywały narodziny reformatora nauki o literaturze. Potwierdziły to późniejsze etapy jego działalności badawczo-krytycznej, zwłaszcza dokonania na polu teorii literatury obejmujące próby uściślenia i unaukowienia dyscypliny. Jego książka Wstęp do badań nad dziełem literackim (1936), nawiązująca do poglądów rosyjskich formalistów i wybranych koncepcji Romana Ingardena, ustanawiała założenia metody „estetycznej” badań literackich (zwanej też przez autora metodą integralną) i była manifestem polskiej szkoły formalnej. We wskazanej metodzie brzmiały echa wielu kategorii, które pojawiły się we wczesnych wypowiedziach krytycznoliterackich Kridla.
Bibliografia
WPPiBL, t. 4; PSB, t. 15
Źródła:
Stosunek Mickiewicza do Lamennais’go w epoce towianizmu, Warszawa 1907;
„Mickiewicz” Artura Górskiego, „Krytyka” 1908, t. 1;
Mickiewicz i Lamennais. Studium porównawcze, Warszawa 1909;
Mickiewicza „Księgi pielgrzymstwa polskiego” i Lamennais’go „Paroles d’un croyant”, „Biblioteka Warszawska” 1909, t. 3, z. 2;
Walka Słowackiego z Mickiewiczem. (Próba uzasadnienia końcowego ustępu V pieśni „Beniowskiego”), w: Cieniom Juliusza Słowackiego, rycerza napowietrznej walki, która się o narodowość naszą toczy, red. S. Wasylewski, Lwów 1909;
[rec.] S. Maykowski, „»Anhelli« Słowackiego w świetle najnowszych badań krytycznoliterackich”, „Książka” 1910, nr 1;
[rec.] „Wiek XIX. Sto lat myśli polskiej”, t. 5, red. B. Chlebowski i in., „Książka” 1910, nr 1;
[rec.] H. Trzpis, „Ze studiów nad Słowackim”, „Książka” 1910, nr 6;
[rec.] I. Matuszewski, „»Król Duch« czy »Królowie Duchy«”, „Książka” 1910, nr 8;
[rec.] Immortele Słowackiego, „Książka” 1910, nr 11;
Mickiewicz w świetle nieznanych pism, „Sprawozdania Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Wydział Językoznawstwa i Literatury” 1910, nr 4;
[rec.] M. Mann, „Rozwój syntezy literackiej od jej początków do Gervinusa”, „Biblioteka Warszawska” 1911, t. 4, z. 2;
[rec.] „Polenlieder deutscher Dichter”, oprac. S. Leonhard, „Biblioteka Warszawska” 1911, t. 4, z. 3;
[rec.] „Pamiętnik Zjazdu Historyczno-Literackiego im. J. Słowackiego we Lwowie…”, red. W. Hahn, „Książka” 1911, nr 1;
[rec.] „Kazimierza Brodzińskiego »Nieznane poezje«”, red. A. Łucki, „Książka” 1911, nr 2;
[rec.] N.A. Nowaczyński, „Co czasy niosą”, „Książka” 1911, nr 4;
[rec.] I. Matuszewski, „Weyssenhoff i »laury« Wyspiańskiego. Szkic polemiczny z powodu felietonów krytycznych o Wyspiańskim”, „Książka” 1911, nr 5;
[rec.] W. Berent, „Ozimina”, „Książka” 1911, nr 6;
[rec.] M. Mochnacki, „Pisma”, „Książka” 1911, nr 7;
[rec.] „Mickiewicza Adama Pisma”, t. 1, red. J. Kallenbach, „Książka” 1911, nr 7;
[rec.] A. Grzymała-Siedlecki, „Galeria moich bliźnich. Nowele i fraszki”, „Książka” 1911, nr 8;
[rec.] M. Mochnacki, „O literaturze polskiej w wieku XIX”, „Książka” 1911, nr 8;
[rec.] C. Jellenta, „Druid Juliusz Słowacki”, „Książka” 1911, nr 9;
[rec.] Z. Nałkowska, „Narcyza”, „Książka” 1911, nr 9;
[rec.] „Mickiewicza Adama Pisma”, t. 2, red. J. Kallenbach, „Książka” 1911, nr 10;
Odpowiedź, „Książka” 1911, nr 11;
[rec.] J. Niepołomski (A. Wirski), „W prochu ziemi. Powieść”, „Książka” 1911, nr 11;
Dzieło Chlebowskiego, „Książka” 1911, nr 12;
Ustęp z „Kursu literatury polskiej w. XIX”, „Wychowanie w Domu i Szkole” 1911, z. 4–5;
[rec.] J. Żuławski, „Gród słońca. Baśń dramatyczna w trzech aktach”, „Biblioteka Warszawska” 1912, t. 1;
[rec.] K. Wojciechowski, „O Zygmuncie Krasińskim”, „Biblioteka Warszawska” 1912, t. 2;
[rec.] S. Pigoń, „O »Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego« A. Mickiewicza”, „Biblioteka Warszawska” 1912, t. 2;
[rec.] B. Chlebowski, „Pisma”, t. 1–2, „Biblioteka Warszawska” 1912, t. 3;
[rec.] J. Kleiner, „Zygmunt Krasiński. Dzieje myśli”, t. 1–2, „Biblioteka Warszawska” 1912, t. 3;
[rec.] K.J. Brzostowicz, „O widzeniu ks. Piotra z III części »Dziadów«”, „Książka” 1912, nr 3;
[rec.] S. Lam, „Zarys najnowszej literatury polskiej (od r. 1864 do dni dzisiejszych)”, cz. 1, „Książka” 1912, nr 3;
[rec.] W. Jankowski, „Trzy notatki”, „Książka” 1912, nr 3;
[rec.] „Mickiewicza Adama Pisma”, t. 3, red. J. Kallenbach, „Książka” 1912, nr 4;
[rec.] W. Orłowski, „Pieśń legionistów. Jej powstanie i historia”, „Książka” 1912, nr 4;
[rec.] „Mickiewicza Adama Pisma”, t. 4, red. J. Kallenbach, „Książka” 1912, nr 7;
[rec.] S. Tarnowski, „Zygmunt Krasiński”, t. 1–2, „Książka” 1912, nr 7;
F. Bizoń, „Konarskiego Stanisława ustawy szkolne”, „Książka” 1912, nr 8;
[rec.] H. Kołłątaj, „Wybór pism”, red. S. Rymar, „Książka” 1912, nr 8;
[rec.] J. Kitowicz, „Opis obyczajów i zwyczajów za panowania Augusta III”, red. W. Jankowski, „Książka” 1912, nr 9;
[rec.] J. Słowacki, „Liryki”, red. A. Górski, „Książka” 1912, nr 9;
[rec.] A. France, „Bogowie łakną krwi”, przekł. J. Sten, „Książka” 1912, nr 10;
[rec.] A. Potocki, „Polska literatura współczesna”, cz. 1–2, „Książka” 1912, nr 10;
[rec.] S. Pietraszkiewiczówna, „Dzieje Filomatów w zarysie”, „Książka” 1912, nr 10;
[rec.] P. Skarga, „Wybór pism”, red. A. Januszewski;
[rec.] P. Skarga, „Żywoty świętych polskich”, red. A. Januszewski;
[rec.] P. Skarga, „Wybór żywotów świętych Starego i Nowego Zakonu”, red. A. Januszewski, „Książka” 1912, nr 11;
[rec.] S. Krzemiński, „Nowe szkice literackie”, „Książka” 1912, nr 12;
[rec.] S. Pigoń, „O »Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego« Adama Mickiewicza”, „Tygodnik Polski” 1912, nr 4;
[rec.] S. Kot, „Wpływ starożytności klasycznej na teorie polityczne Andrzeja Frycza z Modrzewa”, „Biblioteka Warszawska” 1913, t. 1;
[rec.] A. Łucki, „Epos szlacheckie Kazimierza Brodzińskiego”, „Biblioteka Warszawska” 1913, t. 3;
„Anhelli” a „Księgi pielgrzymstwa polskiego”. Ustęp z dziejów walki Słowackiego z Mickiewiczem, „Biblioteka Warszawska” 1913, t. 4;
[rec.] „Epos. Zbiór arcydzieł poezji epickiej wszystkich czasów i narodów w streszczeniach i wyciągach”, t. 5, red. A. Lange, „Książka” 1913, nr 1;
[rec.] B. Chlebowski, „Pisma”, t. 3–4, „Książka” 1913, nr 2;
[rec.] B. Chlebowski, „Stanowisko Kraszewskiego w literaturze i życiu społeczeństwa, 1812–1912”, „Książka” 1913, nr 5;
[rec.] A. de Villiers de l’Isle-Adam, „Wybór nowel”, przekł. W. Rogowicz, „Książka” 1913, nr 8;
[rec.] „Piotra Skargi kazania i pisma co najprzedniejsze”, red. W. Gomulicki, „Książka” 1913, nr 8;
[rec.] C. Norwid, „Pisma zebrane”, red. Z. Przesmycki, „Książka” 1913, nr 9;
[rec.] „Mickiewicza Adama Pisma”, t. 5, red. J. Kallenbach, „Książka” 1913, nr 9;
Antoni Małecki, „Książka” 1913, nr 10;
[rec.] A. Łucki, „Epos szlacheckie Kazimierza Brodzińskiego”, „Książka” 1913, nr 11;
Zygmunt Krasiński, a dzień dzisiejszy, „Tygodnik Polski” 1913, nr 1 [cz. 1], nr 2 [cz. 2];
[rec.] H. Kołłątaj, „Wybór pism”, red. S. Rymar; P. Skarga, „Wybór pism”, red. A. Januszewski, „Tygodnik Polski” 1913, nr 18;
Hołd Norwidowi. (Z powodu wydania pism Norwida przez Z. Przesmyckiego), „Tygodnik Polski” 1913, nr 32 [cz. 1], nr 33 [cz. 2];
[rec.] J. Oksza, „Z literatury współczesnej. Wrażenia i sądy”, „Tygodnik Polski” 1913, nr 35;
Książka niemiecka o Modrzewskim, [rec.] W. Maliniak, „Andreas Fricius Modrevius: ein Beitrag zur Geschichte der Staats- und Völker- rechtstheorien”, „Tygodnik Polski” 1913, nr 37;
[rec.] K. Wojciechowski, „Bolesław Prus”, „Biblioteka Warszawska” 1914, t. 1;
[rec.] W. Maliniak, „Andreas Fricius Modrevius…”, „Biblioteka Warszawska” 1914, t. 1;
[rec.] E. Kucharski, „Bogusławskiego »Cud, czyli Krakowiaki i Górale«”, „Biblioteka Warszawska” 1914, t. 2;
[rec.] „Jana Kochanowskiego pisma polskie wybrane”, red. K. Drzewiecki;
„Mikołaja Reja wybór pism wierszem i prozą”; „Sebastiana Fabiana Klonowicza Flis, Worek Judaszów i inne pisma polskie w wyborze”, red. A. Boleski, „Biblioteka Warszawska” 1914, t. 2;
M.K., [rec.] A. Mickiewicz, „Dzieła wszystkie”, red. T. Pini, M. Reiter, „Biblioteka Warszawska” 1914, t. 3;
[rec.] Towarzystwo Naukowe Warszawskie w latach 1907–1914, „Książka” 1914, nr 3;
„Dwie kultury”, [rec.] W. Jabłonowski, „Dwie kultury. Studia historyczne i literackie”, „Tygodnik Polski” 1914, nr 8;
Powieść historyczna Reymonta, [rec.] W.S. Reymont, „Rok 1794. Ostatni Sejm Rzeczypospolitej”, „Tygodnik Polski” 1914, nr 11;
O krytyce bezpośredniej, [rec.] Z.L. Zaleski, „Dzieło i twórca”, „Tygodnik Polski” 1914, nr 21;
Krytyka i krytycy, Warszawa 1923; Antagonizm wieszczów. Rzecz o stosunku Słowackiego do Mickiewicza, Warszawa 1925;
Literatura polska wieku XIX, Warszawa 1925–1933;
Poezja polska w latach 1795–1863, w: Dzieje literatury pięknej w Polsce, cz. 2, Kraków 1936;
Wstęp do badań nad dziełem literackim, Wilno 1936;
W różnych przekrojach. Studia i szkice literackie, Warszawa 1939;
Literatura polska (na tle rozwoju kultury), Nowy Jork 1945;
Boje Wilna i Warszawy o nową naukę o literaturze, „Pamiętnik Literacki” 1957, z. 2;
Juliusza Słowackiego liryki, „Roczniki Humanistyczne” 1958, z. 1.
Opracowania:
E. Kucharski, [rec.] M. Kridl, „Krytyka i krytycy”, „Pamiętnik Literacki” 1924/1925, z. 1/4;
M. Giergielewicz, Próba metody integralnej w badaniach literackich, „Ruch Literacki” 1937, nr 3/4;
J. Kulczycka-Saloni, Około „Wstępu” Kridla, „Życie Literackie” 1937, nr 3–4;
M.R. Mayenowa, Manfred Kridl. (11 października 1882–4 lutego 1957), „Pamiętnik Literacki” 1957, z. 2;
C. Zgorzelski, Manfred Kridl. Jego dzieła i osobowość, „Przegląd Humanistyczny” 1957, nr 1;
T. Bujnicki, Manfred Kridl i rosyjska „szkoła formalna”, „Pamiętnik Literacki” 1996, z. 1;
A. Karcz, Manfred Kridl: The Struggle for the Reform of Polish Literary Scholarship, „The Polish Review” 2000, No. 2;
A. Karcz, Manfred Kridl: The Integration of Polish Formalism, w: tegoż, The Polish Formalist School and Russian Formalism, Rochester–Kraków 2002;
E.K. Valkenier, Manfred Kridl: uczony, pedagog, działacz polityczny, „Archiwum Emigracji. Studia, Szkice, Dokumenty” 2006, nr 1–2