
Krzymuska z Orzechowskich Maria
Publicystka, krytyczka literacka. Pseudonim: Marcin Oksza.
Informacje biograficzne. Maria Róża Orzechowska urodziła się 24 V 1850 w majątku dziedzicznym Raków pod Żychlinem w ziemi łódzkiej w rodzinie szlacheckiej jako najstarsza córka Ignacego Walentego Orzechowskiego i Julii Nepomuceny z Grabskich, dziedziczki pobliskiego Dobrowa. Nazwa herbu rodziny Orzechowskich – Oksza – i imię protoplasty rodu – Marcin – złożyły się na jej męski pseudonim. Odebrała staranne wykształcenie domowe, uczyła się następnie w warszawskim Instytucie Aleksandryjsko-Maryjskim Wychowania Panien. W 1873 r. wyszła za mąż za Stanisława Krzymuskiego, ziemianina, właściciela Budzisławia Kościelnego na Kujawach, i zamieszkała w dobrach męża. Tu na świat przyszło siedmioro jej dzieci: Julia Teresa (1874–1943, zam. Kisielewska), Anna Franciszka (1876– –1923, zam. Opieńska), Feliks Antoni (1877–1934, ożeniony z Ewą Orłowską), Maria Kazimiera (1879–1923, zam. Iwanowska), bliźnięta: Ignacy Józef (1882–1944, ożeniony z Zofią Piaszczyńską), i Kazimierz Zygmunt (1882–1951, ożeniony z Ireną Szczygielską), oraz najmłodsza Stanisława Zofia (1887–1964, niezamężna). Po sprzedaży Budzisławia Krzymuscy zamieszkali w majątku Sosnowice k. Nieszawy, następnie przenieśli się do Kalisza. Krzymuska bywała częstym gościem w krakowskim domu swej siostry, Anny Zakrzewskiej, żony profesora UJ Wincentego Zakrzewskiego. Bywali tam intelektualiści i artyści, m.in. Stanisław Tarnowski, Stanisław Smolka, Stanisław i Tadeusz Estreicherowie, Konstanty Górski, Stanisław Wyspiański, Henryk Opieński, Lucjan Rydel, Józef Mehoffer. Ożywiony ruch intelektualny Krakowa ostatnich lat XIX w. działał inspirująco na jej literacki gust i wyobraźnię, które przekazała córkom. Dużo podróżowała, zwłaszcza do Paryża, skąd przesyłała do jednej z warszawskich redakcji („Bluszczu”?) barwne listy (pozostały w rękopisie). Zmarła po długiej chorobie 29 XI 1901 w Warszawie.
Działalność krytyczna. Światopogląd i gusta estetyczne Krzymuskiej kształtowały trzy zasadnicze wpływy: środowisko uczonych i artystów krakowskich, edukacyjne podróże zagraniczne oraz wpojone wychowaniem ideały życiowe, które skłoniły ją do napisania już ok. 1885 r. Studium o kulturze chrześcijańskiej z pierwszych wieków Kościoła (rkps zaginął). Jej aktywność publicystyczna przypada na przełom XIX i XX w. Ukazały się wówczas następujące szkice: w 1896 r. Rodin oraz Objawy chrześcijańskiego odrodzenia w najnowszej literaturze francuskiej, w 1898 r. – Gerhart Hauptmann, Stanisław Wyspiański. I. „Legenda”, recenzja Anioła śmierci Kazimierza Przerwy-Tetmajera oraz zbioru opowiadań W matni Wacława Sieroszewskiego, w 1899 r. – Władysław Reymont. („Komediantka”, „Fermenty”, „Ziemia obiecana”, „Szkice i obrazki”) oraz w 1901 r. – Stanisław Przybyszewski, jego poezja i filozofia. Szkice te oraz niepublikowane wcześniej recenzje dramatów Wyspiańskiego (Protesilas i Laodamia, Meleager, Klątwa, Rapsod o Bolesławie Śmiałym), a także impresja W kościele Franciszkanów złożyły się na zawartość zbioru Studia literackie, które zostały z inicjatywy dzieci autorki (córki, Julii Kisielewskiej?) wydane po jej śmierci w 1903 r. i opatrzone ich przedmową.
Prace Krzymuskiej zawarte w Studiach dotyczą literatury i sztuki współczesnej, reprezentują łagodną, dobroduszną odmianę krytyki. Lakonicznie, ale trafnie ujął ich profil Aureli Drogoszewski: „Z sympatią a subtelnie dotyka w swych rozprawkach nowszych objawów sztuki, zwłaszcza owianych tchnieniem mistycyzmu”. Uderza w nich rozmiłowanie się autorki w obszernych streszczeniach, którym nadaje rys artystyczny. Nie są to – wbrew kwalifikacji – studia, ale raczej nieheteronomiczne szkice będące polekturową refleksją z pogranicza interpretacji i osobistej impresji. Wypowiedzi Krzymuskiej cechują „ekspresja i empatia” – dwa nachodzące na siebie wektory emocji, tak charakterystyczne dla młodopolskiego dyskursu krytycznego. Najważniejsze jej szkice poświęcone są twórczości Stanisława Przybyszewskiego, kilku opowiadaniom Władysława Stanisława Reymonta, Legendzie Wyspiańskiego. Wobec Przybyszewskiego, którego Krzymuska sytuuje w obrębie dekadentyzmu egzystencjalnego spod znaku Friedricha Nietzschego, wykazuje wyrozumiałość i orędownictwo (Stanisław Przybyszewski, jego poezja i filozofia, „Tygodnik Ilustrowany” 1901, nr 15–17). Wyjaśnia powikłaną problematykę utworów autora Wigilii, stara się uzasadniać metafizycznymi zainteresowaniami pisarza kontrowersje jego twórczości. Chłodnej, trafnej analizie indukcyjnej poddaje trzy pierwsze powieści Reymonta („Ateneum” 1899, t. 2, z. 4), utyskując na brak jednoznaczności moralnej w ocenie bohaterki Komediantki, za to usprawiedliwiając logiką wewnętrzną Ziemi obiecanej, wybory i decyzje Borowieckiego. Wyspiańskiego chwali za twórcze i oryginalne ujęcie dziejów Kraka i Wandy w Legendzie („Biblioteka Warszawska” 1898, t. 3), ale zżyma się na niechrześcijańskie zakończenie Protesilasa i Laodamii oraz akcenty pogańskie m.in. w Klątwie. Gerharta Hauptmanna jako autora Dzwonu zatopionego uważa za najwybitniejszego współczesnego poetę Niemiec, który przełamał naturalizm („Ateneum” 1898, t. 2). O aktach Auguste’a Rodina wypowiada się bez pruderii, zachwycona innością reprezentacji nagości („Biblioteka Warszawska” 1896, t. 3). W Objawach chrześcijańskiego odrodzenia w najnowszej literaturze francuskiej Krzymuska pisze m.in. o metamorfozach pisarstwa Paula Bourgeta dążącego do „mistycznego idealizmu”, o przerażeniu, ale i uznaniu wielkości artystycznej powieści Na wspak Joris-Karla Huysmansa, o przełamywaniu dekadentyzmu, który skłonna jest uznawać jako ostateczne dążenie do wysublimowanej duchowości.
Z jakichś powodów wydawcy nie zamieścili w Studiach szkicu krytycznego Krzymuskiej poświęconego Sieroszewskiemu. Krytyczka analizuje opowiadania zamieszczone w zbiorze W matni, zwracając uwagę na wartości poznawcze płynące z charakterystyki psychologicznej ludzi odmiennej kultury (Jakutów), chwali autora za powściągliwość, naturalność, brak patetyzmu i uważa go za naznaczonego talentem pisarza nowoczesnego. Zachwyt nad Sieroszewskim podzielały z Krzymuską jej córki Julia i Anna, które publikowały swoje szkice o nim na łamach „Ateneum” i „Biblioteki Warszawskiej”.
W zbiorze zabrakło również szkicu o Aniele śmierci Tetmajera, zapewne z tej przyczyny, że jest to wypowiedź odmienna na tle jej dorobku. Można by nawet powziąć podejrzenie, że autorką jest jej córka Maria, gdyby nie charakterystyczne nawiązywanie do prozaików francuskich oraz pewne cechy stylu. Szkic, a właściwie recenzja, jest dynamiczna i żywiołowa tak w pochwałach, jak naganie. Krzymuska uznała powieść Tetmajera za manieryczną, a zarazem sztuczną, niemającą wiele wspólnego z poczuciem realizmu, ponadto raziła ją przedmowa do niej jako zbytecznie asekuracyjna. Styl Tetmajera, choć zrobił na niej wrażenie, nie uratował tej rozwlekłej – jej zdaniem – powieści.
Krzymuska była również autorką publikowanych na łamach „Gazety Kaliskiej” felietonów (1899–1901). W rękopisach pozostały pamiętniki, opublikowane częściowo przez Kisielewską („Bluszcz” 1911, nr 5–16 z przerw.), prace o św. Hieronimie i św. Pauli oraz listy z Paryża Wspomnienia z wystawy paryskiej (niewielki fragment ukazał się w „Bluszczu” 1909, nr 29).
Bibliografia
NK, t. 14; PSB, t. 15,
Źródła:
Objawy chrześcijańskiego odrodzenia w najnowszej literaturze francuskiej, „Biblioteka Warszawska” 1896, t. 3;
Rodin, „Biblioteka Warszawska” 1896, t. 3;
Gerhart Hauptmann, „Ateneum” 1898, t. 2;
[rec.] W. Sieroszewski, „W matni”, „Ateneum” 1898, t. 2;
[rec.] K. Przerwa-Tetmajer, „Anioł śmierci”, „Ateneum” 1898, t. 4;
Stanisław Wyspiański. I. „Legenda”, „Biblioteka Warszawska” 1898, t. 3;
[cykl felietonów podpisanych Marcin Oksza], „Gazeta Kaliska” 1899, nr 33, 45, 54–55, 67, 136, 138, 144;
Władysław Reymont. („Komediantka”, „Fermenty”, „Ziemia obiecana”,
„Szkice i obrazki”), „Ateneum” 1899, t. 2, z. 4;
Stanisław Przybyszewski, jego poezja i filozofia, „Tygodnik Ilustrowany” 1901, nr 15–17;
Studia literackie, Warszawa 1903.
Opracowania:
S. Brzozowski, Cicha książka, „Głos” 1903, nr 36;
P. Chmielowski, [rec.] M. Krzymuska, „Studia literackie”, „Książka” 1903, nr 6;
Dzieci, M. z Orzechowskich Krzymuska, w: M. Krzymu- ska, Studia literackie, Warszawa 1903;
F. [W. Feldman], Młoda Polska w świetle krytyki, „Ilustracja Polska” 1904, nr 11;
W. Feldman, Współczesna krytyka literacka w Polsce, Lwów 1905;
S. Wyspiański, [list], „Literatura i Sztuka”, dod. „Nowej Gazety” 1907, nr 21;
A. Dr. [A. Drogoszewski], Wielka encyklopedia powszechna ilustrowana, t. 41–42, Warszawa 1908–1909;
J. Oksza [J. Kisielewska], Wspomnienia z wystawy paryskiej, „Bluszcz” 1909, nr 29;
J. Kisielewska, Ze wspomnień mojej matki, „Bluszcz” 1911, nr 5–6, 11, 14, 16;
S. Helsztyński, Theresita, imienniczka św. Teresy z Avila, w: tegoż, Meteory Młodej Polski, Kraków 1969;
A. Baranowska, „Za twój namiętny pocałunek” (Maria Iwanowska-Krzymuska), w: tejże, Kraj modernistycznego cierpienia, Warszawa 1981;
J. Krzymuski, Krzymuscy: historia rodziny XVII–XX wiek, oprac. J. Krzymuski, Warszawa 2004;
A. Wydrycka, Wstęp, w: Zapomniane głosy. Krytyka literacka kobiet 1894–1918, t. 1: Wybór tekstów, Białystok 2006;
K. Klewinowska, Julia Kisielewska – ciche wspomnienie zapomnianego głosu, „Bibliotekarz Podlaski” 2018, z. 1;
Emancypantki i modernistki. Teksty kobiet o sztuce 1879–1914. Antologia, wstęp J.M. Sosnowska, wybór i oprac. M. Kasa, J.M. Sosnowska, współpr. B. Łazarz, W. Szczupacka, Warszawa 2019.