Krzywicki Ludwik
Socjolog, pedagog, publicysta, działacz społeczny. Pseudonimy i kryptonimy: F. Janicki; Iw. Iwan.; J. Czaplic; J. Sierpiński; J. Wojewódzki; J.F. Wolski; Joachim Kierdej; K.R.Z.; K.R. Żywicki; L.H. Goławski; L.K.; L. Krzyw.; Lud. Krz.; W. Wojewódzki.
Informacje biograficzne. Ludwik Joachim Franciszek Krzywicki urodził się 21 VIII 1859 w Płocku w postszlacheckiej rodzinie mieszczańskiej jako syn Tadeusza h. Kierdeja i Kamili z Iwanickich. Po śmierci ojca w 1861 r. wychowywał się u dziadka ze strony matki, Franciszka Ksawerego Iwanickiego – powstańca 1831 r. i republikanina. Potrafił on wzbudzić zainteresowania historyczne i patriotyzm wnuka, m.in. przez zgodę na swobodne korzystanie z domowej biblioteki. Podczas nauki w gimnazjum w Płocku zaprzyjaźnił się z późniejszymi działaczami I Proletariatu, Aleksandrem Dębskim i Edmundem Płoskim. Zapoznał się już wówczas z pracami Hippolyte’a Taine’a, Charlesa Darwina, Théodule-Armanda Ribota, podjął również próbę przekładu Filozofii pozytywnej Auguste’a Comte’a.
W l. 1878–1882 studiował matematykę na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie wraz z Bronisławem Białobockim tworzył trzon studenckiej grupy socjalistów skupionych wokół Stanisława Krusińskiego. W tym środowisku podjął prace nad przekładem pierwszego tomu Kapitału Karla Marksa. W 1883 r. został usunięty z uniwersytetu za udział w akcji protestacyjnej przeciwko rusyfikacyjnej polityce kuratora warszawskiego okręgu szkolnego, Aleksandra Apuchtina. Aby uniknąć aresztowania, przedostał się nielegalnie do Krakowa, gdzie studiował medycynę. Po ogłoszeniu amnestii z okazji koronacji Aleksandra III wrócił do Królestwa Polskiego, a następnie wyjechał na studia filozoficzne do Lipska, gdzie słuchał wykładów Wilhelma Wundta, Wilhelma Roschera, Rudolfa Leuckarta oraz dokończył redakcję polskiego przekładu pierwszego tomu Kapitału. Działalność w ruchu socjalistycznym zwróciła na niego uwagę policji niemieckiej, co w 1884 r. skłoniło go do wyjazdu na uniwersytet w Zurychu. Nawiązał tam kontakt z socjalistyczną emigracją niemiecką, m.in. Eduardem Bernsteinem, Karlem Kautskym, Karlem Liebknechtem, zapoznał się z literaturą socjalistyczną niedostępną w Królestwie Polskim, przetłumaczył na język polski kilka tekstów Marksa, m.in. Początki cywilizacji. W 1885 r. wyjechał do Paryża, gdzie studiował antropologię, archeologię i etnografię w Szkole Antropologicznej, działał w międzynarodowym środowisku I Proletariatu i Narodnoj Woli, współredagował partyjne periodyki „Walka Klas” i „Przedświt”.
W 1885 r. wrócił do kraju. We Lwowie kontynuował studia antropologiczne, działał w środowisku galicyjskich socjalistów, współpracował z periodykami „Praca” i „Przegląd Społeczny” Bolesława Wysłoucha. W 1886 r. poślubił poznaną w Zurychu studentkę medycyny, rosyjską emigrantkę i działaczkę Narodnoj Woli, Rachelę Feldberg (1863–1924), z którą miał dwóch synów: Aleksandra (1887–1971) i Jerzego (1896–1940) – prawnika. W 1886 r. wrócił do Królestwa. W l. 1886–1888 mieszkał w Płocku, gdzie powstały pierwsze jego większe prace, m.in. Ludy. Zarys antropologii etnicznej (1893). W l. 1888–1891 mieszkał w Warszawie, gdzie wykładał na tzw. Uniwersytecie Latającym, działał w Związku Robotników Polskich założonym przez Janusza Tańskiego, współorganizował nielegalne Koło Oświaty Robotniczej, redagował nieoficjalny prasowy organ ZRP „Tygodnik Powszechny”. Swoje koncepcje z tego okresu prezentował w pracach naukowych, m.in. Idea a życie (1888), oraz w wystąpieniach publicystycznych, m.in. w polemikach z „Głosem”, które zebrał w cyklu Złudzenia demokratyczne (1889).
W l. 1891–1893 mieszkał w Berlinie, gdzie dokończył rozprawę Kurpie („Biblioteka Warszawska” 1892), za którą otrzymał nagrodę Kasy im. Mianowskiego, a w 1906 r. na jej podstawie uzyskał stopień doktora filozofii na Uniwersytecie Lwowskim. W okresie berlińskim utrzymywał kontakty z Aleksandrem Brücknerem i Stanisławem Ciszewskim oraz z przedstawicielami niemieckiego ruchu socjalistycznego. W 1893 r. wyjechał na pół roku do Stanów Zjednoczonych, gdzie prowadził obserwacje gospodarki kapitalistycznej. Wrażenia z tego wyjazdu opublikował w relacji Za Atlantykiem (1895). W 1895 r. wyjechał do Londynu, gdzie w British Museum zbierał materiały do pracy Horda pierwotna, z którą wiązał największe nadzieje naukowe, a która ukazała się dopiero po jego śmierci jako Pierwociny więzi społecznej (1957). W czasie wszystkich podróży utrzymywał się z artykułów i korespondencji publikowanych w prasie krajowej, głównie w „Prawdzie”.
W 1895 r. na stałe osiadł w Warszawie. Lata 1899–1900 spędził jako więzień cytadeli, do której trafił wraz z innymi działaczami oświatowymi, współpracownikami Czytelni Bezpłatnych Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności. W 1900 r. wszedł do redakcji „Prawdy”, skąd przeniósł się do założonego wraz ze Stanisławem Posnerem i Stanisławem Stempowskim „Ogniwa” wydawanego w l. 1902–1905. Po zamknięciu „Ogniwa” przez władze carskie został ponownie na krótko aresztowany. W 1905 r. wszedł do redakcji socjalistycznego „Kuriera Codziennego”. W następnych latach współorganizował instytucje oświaty dla dorosłych, m.in. Uniwersytet dla Wszystkich, Stowarzyszenie Nauczania Dorosłych Analfabetów, Towarzystwo Kultury Polskiej, współpracował z periodykami socjalistycznymi, m.in. z „Nowym Życiem”, „Kuźnią”, ze „Światłem”, które były kolejnymi wersjami pisma „Wiedza” Tadeusza Rechniewskiego. W 1908 r. wygłosił cykl wykładów dla młodzieży o etyce zwolenników postępu społecznego Sic itur ad virutem, które stały się podstawą książki pod tym samym tytułem (1909).
Po odpłynięciu fali rewolucyjnej, w latach poprzedzających wybuch Wielkiej Wojny, Krzywicki stał się przedmiotem nagonki prasy konserwatywnej, wskutek czego utracił podstawowe źródła zarobkowania: pracę nauczyciela szkolnego i publicysty. Utrzymywał się wówczas z artykułów naukowych publikowanych w periodykach rosyjskich, dokończył m.in. Charakterystykę ludności ziem polskich i dzielnic ościennych (1912), Ustroje społeczno-gospodarcze w okresie dzikości i barbarzyństwa (1914).
Podczas I wojny światowej działał w środowisku robotniczym, socjalistycznym klubie dyskusyjnym „Plenum” Rechniewskiego, Centralnym Komitecie Obywatelskim i wielu gremiach tworzących zalążki instytucji przyszłego niepodległego państwa, m.in. kierował Wydziałem Statystycznym przy Tymczasowej Radzie Stanu przekształconym po 1918 r. w Główny Urząd Statystyczny. W latach 20. XX w. pełnił funkcje wicedyrektora GUS, kierownika Instytutu Gospodarstwa Społecznego, rektora Wolnej Wszechnicy, prorektora Uniwersytetu Warszawskiego, wykładał w Szkole Głównej Handlowej, był członkiem Polskiej Akademii Umiejętności. W latach 30. skupił się na finalizacji wcześniej rozpoczętych prac naukowych i spisywaniu pamiętników. Zmarł 10 VI 1941, spoczął na cmentarzu ewangelicko-augsburskim w Warszawie.
Publicystyka literacka. Krzywicki należał do pionierów polskiej socjologii literatury stosujących metodę marksistowską. Jego pisarstwo naukowe, popularnonaukowe i publicystykę cechuje scjentyzm, interdyscyplinarność, naturalistyczna i deterministyczna wizja społeczeństwa, od przełomu XIX i XX w. łagodzona coraz większym uznaniem dla roli wolnej woli i świadomej działalności człowieka. W jego ogromnym dorobku piśmienniczym, przyrastającym przez pięć dekad twórczego życia, obejmującym monografie i artykuły naukowe, broszury popularnonaukowe i podręczniki szkolne o tematyce socjologicznej, antropologicznej i etnograficznej, znajduje się ponad 100 artykułów, felietonów, polemik i recenzji o tematyce literackiej. Publikował je na łamach m.in. „Ateneum”, „Gazety Polskiej”, „Głosu”, „Ogniwa”, „Poradnika dla Czytających Książki”, „Prawdy”, „Przeglądu Poznańskiego”, „Przeglądu Tygodniowego”, „Trybuny Ludu”, „Tygodnika Ilustrowanego”. Okres największego zainteresowania Krzywickiego zagadnieniami literackimi przypadł na ostatnie dekady XIX w., a więc moment krystalizacji i rozwoju prądów modernistycznych – najważniejsze artykuły z tego okresu zebrał w tomie Ku otchłani (1909).
W ocenie wytworów kultury łączył ze sobą koncepcje pozytywistyczne i marksistowskie prowadzące go do przekonania, że twórczość artystyczna zależy nie tylko od klimatu, czasu historycznego i środowiska, lecz również od warunków ekonomicznych, które wpływają na obyczaje, a te z kolei znajdują odzwierciedlenie w dziełach sztuki (Materialistyczne pojmowanie dziejów ludzkości, „Walka Klas” 1884, nr 6; „Materialistyczne” pojmowanie dziejów ludzkości, „Prawda” 1889, nr 16). Z tego przekonania wyciągał metodologiczne wnioski, że „po pierwsze, pewne wyjawy literackie mogą rozwinąć się tylko przy obecności ściśle wiadomych warunków społecznych, po wtóre, wyjaśnienie samo sposobów, jak idea wcieloną zostaje w utwór, potrzebuje wzięcia pod uwagę tychże warunków” (Społeczeństwo a literatura, „Prawda” 1886, nr 41). Zadania te wykonywać ma nowa subdyscyplina określona mianem „socjologii literatury, poświęcona zbadaniu warunków, przy jakich rodzi się ta lub owa kategoria utworów literackich, wyjaśniająca ogólne tło wzrostu literatury w zawisłości od stosunków społecznych wykazująca, dlaczego w poezji raz na plan pierwszy występuje przyroda, to znów człowiek, i czemu to w takiej, to w owakiej postaci itd.” (tamże). Za pionierskie dokonanie w tej subdyscyplinie uważał książkę Hutchesona Macaulaya Posnetta Comparative Literature (1886). Przyjęta metodologia była zarazem źródłem krytyki, jakiej Krzywicki poddawał koncepcje kształtowania się dzieł sztuki pod wpływem „charakteru narodowego”, co postulował m.in. Eugen Dühring (Dühring wskrzeszony, „Prawda” 1892, nr 49), czy wskutek psychicznych niedomagań artystów, jak twierdzili np. Max Nordau lub Cezar Lombro- so (Z Niemiec. Max Nordau, tamże 1892, nr 45; Psychologia literatury, „Prawda” 1894, nr 6; Lombroso i jego teorie, „Prawda” 1896, nr 49).
Podobnie jak wielu XIX-wiecznych socjalistów Krzywicki był krytykiem ideologii mieszczańskiej i ustroju kapitalistycznego. Konsekwentnie demistyfikował rzekomy obiektywizm wyników badań powstających w ich ramach, także owoców dociekań nauki na temat literatury i krytyki artystycznej, ukrywający często interesy klasowe – przede wszystkim burżuazyjne – ich przedstawicieli. Wśród skutków kapitalizmu przyciągały jego uwagę takie zjawiska i procesy, jak eksploatacja talentów przez rynek prasy i dzieł sztuki, marginalizacja sztuki wysokiej i wzrost popularności tandety intelektualnej i artystycznej, związek industrializacji i urbanizacji z modernistycznym dekadentyzmem (Statystyka uzdolnień literackich, „Prawda” 1891, nr 12; Kapitalizm w sztuce i nauce, tamże, nr 41; Kapitalizm a dziennikarstwo, tamże, nr 42–47; Jubileusz „Kuriera Warszawskiego”. (Przyczynek do dziejów wyświecenia poważnych publicystów z dziennikarstwa), „Prawda” 1896, nr 22). Modernizm postrzegał jako uwięziony w paradoksach współczesności bunt człowieka wobec władzy pieniądza i kiczowatości kultury masowej, ale bezowocny, bo proponujący ucieczkę do własnego wnętrza, pogłębiającą jeszcze poczucie alienacji. Historia determinuje osobowość każdego członka społeczeństwa, także artysty, który łudzi się, że „myśl jego jest jako orzeł, który gnieździ się na niebotycznym szczycie górskim”, a w istocie jest „tylko dzieckiem swego wieku, które może starga nieco pajęczynę codziennego ślimactwa, lecz nigdy nie wydobędzie się ponad zasadnicze poglądy otoczenia, bo jego mlekiem zostało wykarmione” (Życie a literatura, „Prawda” 1892, nr 28).
Jako socjalista Krzywicki stawiał sztuce wymogi zrozumiałości i szczerości uczucia, uwzględniania wszystkich aspektów życia i podporządkowania celom społecznym, dzięki którym może ona pełnić funkcje katartyczne, zmniejszające intensywność „konwulsji ducha”: „Może wyjdą na jaw potwory wewnętrzne na słońce swobodę i może wyprowadzone z ukrycia ulżą przyszłym pokoleniom ciężaru życia, może zmniejszą krzywdy zadane człowiekowi przez człowieka w codziennym zamęcie życia” (O sztuce i nie-sztuce. (Luźne uwagi profana), „Prawda” 1899, nr 11). Z dystansem odnosił się do utworów, które powstawały w wyniku eksperymentów i poszukiwań formalnych zaburzających genetyczny związek między podłożem społecznym a sztuką. Ponieważ był zainteresowany psychiką człowieka współczesnego, w tym różnymi przejawami patologii społecznej jako „kondensacji” zależności występujących w „normalnym” życiu, a nie miał zaufania do opracowań tworzonych przez „mieszczańskich” autorów, wiedzy o społeczeństwie szukał często w literaturze. Uważał np., że twórczość Stanisława Przybyszewskiego więcej mówi o człowieku współczesnym niż uczone rozprawy psychologiczne (Literatura niemiecka. Stan. Przybyszewski „Zur Psychologie des Individuums”, „Prawda” 1893, nr 17; Jeden z atomów. St. Przybyszewski „Totenmesse”, „Prawda” 1894, nr 2). Nie akceptował literatury epatującej dreszczem erotycznym lub psychopatologicznym, np. romansów czy powieści kryminalnych, choć czynił przedmiotem namysłu popularność tych gatunków, zwłaszcza wśród niższych warstw społecznych. Zauważał, że służąca bądź robotnica „odejmowała sobie niemal od ust, ażeby nabyć zeszyt takiej powieści i podczas odpoczynku przenieść się fantazją w świat niezdrowej sensacji, tak przecież odmienny od jej szarego, codziennego żywota”, i przewidywał, że literatura popularna – zwana przez niego „oszwabką” – „doczeka się kiedyś opracowania” (Przedmowa, w: Życie i praca. Na podstawie ankiety Związku Zawodowego Literatów Polskich w Warszawie, 1932).
Krzywicki śledził także sposoby przedstawiania w literaturze procesów i zjawisk, które uważał za istotnie zmieniające oblicze współczesnej mu epoki, przede wszystkim emancypacji kobiet (np. Sprawa kobieca, „Prawda” 1889, nr 2–4; W obronie kobiety, „Prawda” 1893, nr 19; Rola kulturalna kobiety, „Prawda” 1895, nr 17). Zwracał więc uwagę na kreację bohaterek dzieł literackich, m.in. w Komediantce i Fermentach Władysława Stanisława Reymonta czy Emancypantkach Bolesława Prusa; autorów krytykował za ośmieszenie aspiracji nowego pokolenia kobiet, płacącego samotnością i biedą za dążenie do wiedzy i godnego życia („Emancypantki”, „Prawda” 1894, nr 8–10; „Komediantki”, „Prawda” 1896, nr 50; 1897, nr 2, 8; Obłuda czy prawda?, „Prawda” 1897, nr 12). Równouprawnienie kobiet uważał za zjawisko nieuchronne i konieczne, wynikające z charakterystycznych dla nowoczesności przekształceń życia rodzinnego, a nie z wpływu „jakiejś książki i istnienia jakiejś agitatorki” (Wstęp do historii ruchów społecznych, 1926). Inicjując socjologię literatury, Krzywicki wprowadził do polskiego dyskursu literaturoznawczego (także krytycznego) nowe pojęcia i wartości.
Bibliografia
PSB, t. 15
Źródła:
Jeszcze o program…, „Przegląd Tygodniowy” 1883, nr 15;
Polemika, „Przegląd Tygodniowy” 1883, nr 17;
Polemika, „Przegląd Tygodniowy” 1883, nr 25;
Kłamstwa konwencjonalne, dod. mies. „Przeglądu Tygodniowego” 1884, nr 3;
Materialistyczne pojmowanie dziejów ludzkości, „Walka Klas” 1884, nr 6;
Społeczeństwo a literatura, „Prawda” 1886, nr 41–43, przedr. w: Dzieła, t. 3;
Mizoneizm. (Wstręt ku nowatorstwu), „Prawda” 1886, nr 46;
Życie umysłowe w Galicji, „Przegląd Tygodniowy” 1886, nr 13, przedr. w: Dzieła, t. 2;
Arystokracja ducha. (Studium darwinowsko-socjologiczne), „Przegląd Tygodniowy” 1886, nr 41–45;
Symbolizm, „Prawda” 1887, nr 43, przedr. w: Idea a życie;
Uzdolnienia estetyczne dziecka, „Prawda” 1888, nr 49;
Idea a życie, dod. mies. „Przeglądu Tygodniowego” 1888, t. 1, przedr. w: Idea a życie; Dzieła, t. 3;
Kwestia kobieca, „Gazeta Polska” 1892, nr 94;
Mania ambitiosa, „Głos” 1889, nr 6;
Prądy mistyczne w życiu i nauce, „Głos” 1889, nr 27–30, przedr. w: Idea a życie; Sprawa kobieca, „Prawda” 1889, nr 2–4;
Co się u nas wyrabia w krytyce, „Prawda” 1889, nr 13;
„Materialistyczne” pojmowanie dziejów ludzkości, „Prawda” 1889, nr 16;
Świadomość w rozwoju społecznym, „Prawda” 1890, nr 18;
Oskar Kolberg, „Prawda” 1890, nr 24; Rousseau’izm, „Prawda” 1890, nr 33, przedr. w: Dzieła, t. 5;
Dążności dzisiejsze w zakresie rozrywki i zabawy, „Prawda” 1890, nr 51;
Statystyka uzdolnień literackich, „Prawda” 1891, nr 12;
„Nowy duch” w karykaturze, „Prawda” 1891, nr 25;
Kapitalizm w sztuce i nauce, „Prawda” 1891, nr 41, przedr. w: W otchłani; Idea a życie;
Kapitalizm a dziennikarstwo, „Prawda” 1891, nr 42–47, przedr. w: W otchłani; Dzieła, t. 5;
Sfinks wieku XIX, „Prawda” 1892, nr 2, przedr. w: Dzieła, t. 6;
Życie a literatura, „Prawda” 1892, nr 26–28, przedr. w: W otchłani; Dzieła, t. 6;
Z Niemiec, „Prawda” 1892, nr 36, 44–45, 51, przedr. w: Dzieła, t. 6; Dühring wskrzeszony, „Prawda” 1892, nr 49;
Nowy utwór Ibsena, „Prawda” 1893, nr 1;
Z Niemiec, „Prawda” 1893, nr 6–7;
Literatura niemiecka. Stan. Przybyszewski „Zur Psychologie des Individuums”, „Prawda” 1893, nr 17;
W obronie kobiety, „Prawda” 1893, nr 19;
Ibsen w Anglii, „Prawda” 1893, nr 33;
[rec.] Ch. Letourneau, „L’évolution littéraire dans les diverses races humaines”, „Ateneum” 1894, t. 3, z. 8;
Z antropologii, „Gazeta Polska” 1894, nr 33;
O mowie. (Odczyt d-ra Ołtuszewskiego), „Gazeta Polska” 1894, nr 64;
Jeden z atomów. St. Przybyszewski „Totenmesse”, „Prawda” 1894, nr 2;
Nasz nietzscheanizm, „Prawda” 1894, nr 4, przedr. w: W otchłani; Psychologia literatury, „Prawda” 1894, nr 6;
„Emancypantki”, „Prawda” 1894, nr 8–10; „Najmłodsi”, „Prawda” 1894, nr 16–18, przedr. w: W otchłani, fragm. w: T. Kowalik, Krzywicki, Warszawa 1965;
Ewolucja literatury. (Z powodu pracy K. Letourneau o rozwoju twórczości literackiej), „Prawda” 1894, nr 24;
Jeden z pogromców, „Prawda” 1894, nr 40–42;
Sofizmaty na scenie. (Z powodu sztuki K. Zalewskiego „Jak myślicie?”), „Prawda” 1894, nr 51;
O tym, co boli, „Przegląd Poznański” 1894, nr 13;
Słownik języka polskiego, „Gazeta Polska” 1895, nr 224;
Psychologia artystów, „Prawda” 1895, nr 2;
Rola kulturalna kobiety, „Prawda” 1895, nr 17;
Do Jasnej Góry. Z powodu Władysława Reymonta: „Pielgrzymka do Jasnej Góry”, „Prawda” 1895, nr 28–30, przedr. „Przegląd Poznański” 1895, nr 31–33;
W Holandii, „Prawda” 1895, nr 37;
Tradycja zorganizowana, „Prawda” 1895, nr 48–50;
Za Atlantykiem. (Wrażenia z podróży po Ameryce), Warszawa 1895;
Inteligencja i jej natura, „Prawda” 1896, nr 2–4, przedr. w: W otchłani;
Jaką bywa polemika, „Prawda” 1896, nr 7, przedr. w: W otchłani;
Idea a człowiek, „Prawda” 1896, nr 12–14, przedr. w: Studia socjologiczne;
Jubileusz „Kuriera Warszawskiego”. (Przyczynek do dziejów wyświecenia poważnych publicystów z dziennikarstwa), „Prawda” 1896, nr 22;
Dzisiejszy stan wiedzy, „Prawda” 1896, nr 27–31, przedr. w: W otchłani;
Rodowód bajek, „Prawda” 1896, nr 48;
Lombroso i jego teorie, „Prawda” 1896, nr 49;
„Komediantki”, „Prawda” 1896, nr 50; 1897, nr 2, 8;
„Przeżytki”. (Przyczynek do psychologii rozwoju społecznego), „Biblioteka Warszawska” 1897, t. 3, przedr. w: Studia socjologiczne;
Wędrówka idei, „Prawda” 1897, nr 9–11, przedr. w: Studia socjologiczne; Obłuda czy prawda?, „Prawda” 1897, nr 12;
Dzieje zabawy, „Prawda” 1897, nr 23–25;
Twórczość a konkurencja, „Prawda” 1897, nr 27–30, przedr. w: W otchłani; Idea w sztuce, „Prawda” 1897, nr 40;
Ada Negri, „Prawda” 1897, nr 41;
Zbrodnia w sztuce, „Prawda” 1897, nr 44;
Psycholog mas ludzkich, „Prawda” 1898, nr 32–35, przedr. w: W otchłani;
Na widnokręgu, „Gazeta Polska” 1899, nr 11, 34, 46, 69, 86, 104, 142, 147, 159, 211, 281;
Nowe prądy życia i zabawy, „Gazeta Polska” 1899, nr 21, 39, 92;
O sztuce i nie-sztuce. (Luźne uwagi profana), „Prawda” 1899, nr 11–15, przedr. w: W otchłani; Bezimienność i pseudonimy. (Przyczynek do etyki dziennikarskiej), „Prawda” 1899, nr 19;
Nowe prądy oświaty, „Prawda” 1899, nr 29;
„Legendy” Strindberga, „Prawda” 1899, nr 30;
Krytycy i poeci, „Prawda” 1899, nr 34;
Nowy cykl Zoli, „Prawda” 1899, nr 44;
Tak mówił Zaratustra…, „Prawda” 1899, nr 47–49, przedr. w: W otchłani; Historia rozwoju społecznego (historia kultury), w: Poradnik dla samouków, cz. 2, Warszawa 1899;
Idea a życie. (Rodowód idei), w: „Prawda”. Książka zbiorowa dla uczczenia Aleksandra Świętochowskiego, Lwów–Petersburg 1899, przedr. w: Studia socjologiczne; Nasze życie umysłowe, „Prawda” 1900, nr 43–44, 47;
Z powodu klasycyzmu, „Ateneum” 1901, t. 2; Nasze cnoty i poziom moralny, „Głos” 1901, nr 15;
Z wrażeń profana, „Głos” 1901, nr 18–19, przedr. w: Programy i dyskusje okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Wrocław 1973 i wyd. nast.; Sieroszewski Wacław. Dwanaście lat w kraju Jakutów, „Książka” 1901, nr 1;
Z literatury polskiej, „Poradnik dla Czytających Książki” 1901, nr 13;
Nad opuszczoną placówką, „Poradnik dla Czytających Książki” 1901, nr 14;
Doniosły brak, „Poradnik dla Czytających Książki” 1901, nr 23;
Utwory sensacyjne, „Poradnik dla Czytających Książki” 1901, nr 23;
Humanista-poeta, „Prawda” 1901, nr 9–10;
Język a cywilizacja, „Tygodnik Ilustrowany” 1901, nr 35;
Z literatury polskiej, „Poradnik dla Czytających Książki” 1902, nr 1;
Sztuka i życie. (Z rozmyślań profana), „Ogniwo” 1903, nr 6, 9, 15, przedr. w: W otchłani; Mężowi wielkiego serca, „Ogniwo” 1903, nr 25;
[rec.] A. Pług, „Nad świeżą mogiłą”, „Ogniwo” 1903, nr 46;
Rozwój kultury, w: Poradnik dla samouków, cz. 5, Warszawa 1905;
Sic itum ad virtutem, Warszawa 1908;
wyd. 2 pt. Takimi będą drogi wasze, Warszawa 1928;
W otchłani, Warszawa 1909; przekł. fragm. rozdziałów 1 i 6 w: „Der Frajnd” 1912, nr 147, 161, 177;
Typy kłamliwe w życiu i sztuce, „Sfinks” 1910, z. 29–30;
Nad świeżą mogiłą. (Z powodu śmierci Wacława Nałkowskiego), „Trybuna Ludu” 1911, nr 5, przedr. w: Wspomnienia, t. 2;
Qui pro quo. (Nieco uwag o modach, wielkich ideach i innych rzeczach), „Widnokrąg” 1914, nr 7–9, fragm. w: T. Kowalik, Krzywicki, Warszawa 1965;
Z dziejów i czynów epoki porozbiorowej. Tadeusz Rechniewski i jego pokolenie (1862–1916), „Myśl Polska” 1916, nr 7, przedr. w: Wspomnienia, t. 2;
Studia socjologiczne, Warszawa 1923;
Nieco wspomnień o Janie Kasprowiczu, „Pobudka” 1927, nr 9–10, przedr. w: Wspomnienia, t. 1;
Wspomnienia, t. 2; R. Loth, Wspomnienia o Janie Kasprowiczu, Warszawa 1967;
Nieco wspomnień o Bolesławie Prusie, „Wiadomości Literackie” 1932, nr 10, przedr. pt. Bolesław Prus, w: Wspomnienia, t. 2;
[Przedmowa], w: B. Białobocki, Szkice literackie, Warszawa 1932;
Przedmowa, w: Życie i praca. Na podstawie ankiety Związku Zawodowego Literatów Polskich w Warszawie, Warszawa 1932;
Dzieła, t. 1: Pierwociny więzi społecznej, red. J. Lutyński, Warszawa 1957;
Idea a życie, oprac. H. Holland, Warszawa 1957;
Wspomnienia, t. 1, wstęp i przypisy J. Wilhelmi, posł. H. Holland, red. T. Karwacka, J. Wilhelmi, Warszawa 1957;
Dzieła, t. 2: Artykuły i rozprawy 1880–1886, red. H. Holland, Warszawa 1958;
Wspomnienia, t. 2, red. W. Jedlicka, J. Wilhelmi, Warszawa 1958;
Dzieła, t. 3: Artykuły i rozprawy 1886–1888, red. T. Kowalik, Warszawa 1959;
Wspomnienia, t. 3, red. W. Jedlicka, J. Wilhelmi, posł. H. Holland, Warszawa 1959;
Dzieła, t. 4: Artykuły i rozprawy 1888–1889, red. A. Osiadacz-Molska, Warszawa 1960;
Dzieła, t. 5: Artykuły i rozprawy 1890–1891, red. J. Chałasiński, Warszawa 1962;
Dzieła, t. 6: Artykuły i rozprawy 1892. Kurpie, red. J. Chałasiński, Warszawa 1962;
Dzieła, t. 7: Prace antropologiczne, red. H. Hołda-Róziewicz, Warszawa 1969;
Dzieła, t. 8: Kwestia rolna, red. J. Chała- siński, Warszawa 1967;
Dzieła, t. 9: Szkice socjologiczne. Część pierwsza, red. H. Hołda-Róziewicz, Warszawa 1974.
Opracowania:
K. Krzeczkowski, Zarys życia i pracy Ludwika Krzywickiego, w: Ludwik Krzywicki. Praca zbiorowa poświęcona jego życiu i twórczości, Warszawa 1938;
M. Lipska, R. Loth, Uwagi wstępne, w: „Ogniwo” 1902–1905. Bibliografia zawartości, oprac. M. Lipska, R. Loth, Wrocław 1957;
J.Z. Jakubowski, Ludwik Krzywicki jako krytyk literacki, „Przegląd Humanistyczny” 1959, nr 6;
O Ludwiku Krzywickim. W setną rocznicę urodzin Ludwika Krzywickiego 1859–1959, Warszawa 1959;
R. Zimand, „Dekadentyzm” warszawski, Warszawa 1964;
W. Cesarski, Ludwik Krzywicki i Kazimierz Kelles-Krauz o alienacji estetycznej, „Studia Estetyczne” 1968, t. 5;
K. Wyka, Młoda Polska jako problem i model kultury, „Pamiętnik Literacki” 1969, z. 2;
A. Kowalska, Felieton Ludwika Krzywickiego na łamach „Ogniwa”, tygodnika naukowego, społecznego, literackiego i naukowego (1902–1905), „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego” 1971, z. 82;
H. Hołda-Róziewicz, Ludwik Krzywicki a pozytywizm warszawski, w: Z historii filozofii pozytywistycznej w Polsce. Ciągłość i przemiany, red. A. Hochfeldowa, B. Skarga, Wrocław 1972;
W. Kalinowski, Poglądy estetyczne Ludwika Krzywickiego, w: Studia z dziejów estetyki polskiej 1890–1918, red. S. Krzemień-Ojak, K. Rosner, Warszawa 1972;
M. Stępień, Ludwik Krzywicki, w: Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku, seria 5: Literatura Młodej Polski, t. 4, red. K. Wyka i in., Kraków 1977;
H. Holland, Ludwik Krzywicki – nieznany, Warszawa 2007;
B. Kłosowicz-Krzywicka, Rodowód Ludwika Krzywickiego, „Notatki Płockie” 2009, nr 3 (220);
A. Sułek, Ludwik Krzywicki w Ameryce. Podróż do nowoczesności, w: L. Krzywicki, Za Atlantykiem. Wrażenia z podróży po Ameryce, wstęp A. Sułek, Warszawa 2011;
Wizjoner i realista. Szkice o Ludwiku Krzywickim, red. J. Hrynkiewicz, Warszawa 2012.