Kuczalska-Reinschmit Paulina
Nauczycielka, rzemieślniczka, publicystka, redaktorka, dramatopisarka, działaczka ruchu emancypacyjnego. Kryptonimy: P.R-t; PKR.
Informacje biograficzne. Paulina Maria Kuczalska urodziła się 15 I 1859 w Warszawie jako córka Leona Kuczalskiego h. Prawdzic i Eweliny z Porczyńskich h. Jastrzębiec. Po śmierci ojca, który wskutek nieumiejętnego gospodarowania utracił majątki na Wołyniu, wraz z matką przeniosła się do Warszawy. Otrzymała wykształcenie domowe, skoncentrowane na znajomości języków obcych, które uzupełniała w latach późniejszych, głównie na drodze samokształcenia. W 1879 r. poślubiła Stanisława Reinschmita (1842–1901), urzędnika w Towarzystwie Kredytowym Ziemskim, spokrewnionego z pisarzami Dominikiem Magnuszew- skim i Kazimierzem Władysławem Wójcickim. Związek okazał się nieudany, tragiczny; po przyjściu na świat synów (Leona, ur. 1880, i Czesława, ur. 1881) małżonkowie żyli w niesfor- malizowanej separacji.
W 1. poł. lat 80. XIX w. krótko studiowała na uniwersytetach w Genewie i Brukseli; edukacji wyższej nie podsumowała dyplomem. W 2. poł. lat 80. uczęszczała na tajny Uniwersytet Latający w Warszawie, pracowała jako nauczycielka tkactwa w żeńskiej Szkole Rzemiosł Aleksandry Korycińskiej, działała w komitecie społecznym III Szwalni przy Warszawskim Towarzystwie Dobroczynności i Bazaru Wyrobów Kobiecych. W 1889 r. wzięła udział w Wystawie Pracy Kobiet zorganizowanej przez Muzeum Przemysłu i Rolnictwa. Tam prawdopodobnie poznała Józefę Bojanowską (1873–1945), pochodzącą ze zubożałej szlachty introligatorkę, z którą związała się dozgonną przyjaźnią. W tym samym roku wraz z Korycińską i Marią Szeligą wzięła udział w kongresach kobiecych towarzyszących wystawie światowej w Paryżu (Congrès international du droit des femmes; Congrès international des œuvres et institutions féminines), gdzie nawiązała kontakty z pionierkami europejskiego ruchu emancypacyjnego.
Strategie działania zagranicznych emancypantek przenosiła odtąd na grunt rodzimy, zaczynając od powołania nielegalnej polskiej filii Unii Powszechnej Kobiet (Alliance Universelle des Femmes) utworzonej podczas kongresów w Paryżu. Od początku lat 90. jako liderka „unionistek” działała pod ochronnym parasolem organizacji legalnych, których statuty przewidywały autonomię dla członkiń-kobiet: Komitetu Damskiego przy warszawskim oddziale Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami oraz Delegacji Pracy Kobiet przy Warszawskim Towarzystwie Popierania Przemysłu i Handlu. Środowisko skupione wokół Kuczalskiej-Reinschmit współorganizowało w 1891 r. konspiracyjny Zjazd Kobiet w Warszawie z okazji jubileuszu dwudziestopięciolecia pracy literackiej Elizy Orzeszkowej.
W l. 1895–1897 Kuczalska-Reinschmit mieszkała we Lwowie, gdzie redagowała „Ster. Dwutygodnik dla spraw wychowania i pracy kobiet”. Od powrotu do Warszawy w 1898 r. poświęciła się pracy organizacyjnej w ruchu kobiecym: przewodniczyła Delegacji Pracy Kobiet, przemianowanej na początku XX w. na Koło Pracy Kobiet, a w 1905 r. wraz z Bojanowską współtworzyła pierwszy nielegalny Związek Polski Równouprawnienia Kobiet. W 1907 r. wskutek różnic ideowych ze Związku wyłoniły się dwie organizacje o podobnych programach: Polskie Stowarzyszenie Równouprawnienia Kobiet, kierowane przez Stanisławę Popławską i Teodorę Męczkowską (dające pierwszeństwo walce o niepodległość przed walką o równouprawnienie kobiet), oraz Związek Równouprawnienia Kobiet Polskich kierowany przez Kuczalską-Reinschmit i Bojanowską (podkreślający konieczność włączenia równouprawnienia politycznego kobiet w projekt niepodległościowy). Popularyzacji programu Związku służył nowy „Ster. Organ Równouprawnienia Kobiet”, redagowany i wydawany przez Kuczalską-Reinschmit i Bojanowską w l. 1907–1914. Siedzibą władz Koła Pracy Kobiet, zarządu ZRKP i redakcji „Steru” była warszawska Czytelnia dla Kobiet należąca do Bojanow- skiej. Już w tym okresie z powodu pogarszającego się stanu zdrowia Kuczalska-Reinschmit pełniła swoje obowiązki jedynie nominalnie, przekazując je stopniowo w ręce Bojanowskiej. Zmarła 13 IX 1921; spoczęła na Powązkach.
Działalność publicystyczna i literacka. Kuczalska-Reinschmit zadebiutowała jako publicystka o zdecydowanych emancypacyjnych poglądach w 1881 r. w warszawskim „Echu” pod redakcją Zygmunta Sarneckiego; w latach następnych współpracowała ze „Świtem” w okresie redakcji Marii Konopnickiej (1885–1886), z „Przeglądem Tygodniowym” Adama Wiślickiego (1889–1895, 1898), „Tygodnikiem Mód i Powieści” pod redakcją Jana Skiwskiego (1894), „Tygodnikiem Ilustrowanym” (1894–1895, 1903, 1919), „Ogniwem” (1903–1905), „Kurierem Codziennym” (1905), „Nową Gazetą” (1906, 1908, 1911), „Kurierem Warszawskim” (1893–1895, 1917–1918); pojedyncze artykuły zamieszczała w „Wędrowcu” (1906), „Czystości” (1907), „Przeglądzie Porannym” (1909), „Echu Pragi” (1917), „Na Posterunku” (1919). W swoich artykułach, szkicach programowych, polemikach, sprawozdaniach, kronikach tygodniowych popularyzowała ideę równouprawnienia kobiet w edukacji, na rynku pracy, w twórczości artystycznej oraz prawach wyborczych. Wykorzystując argumenty pozytywistyczne: utylitarne, organicznikowskie, solidaryzmu społecznego, przekonywała, że emancypacja kobiet musi być nieodzownym punktem politycznego programu niepodległościowego i projektów ustrojowych przyszłej odrodzonej Polski. Poglądy te uszczegó- ławiała i popularyzowała na łamach periodyku „Ster”, zwłaszcza jego edycji warszawskiej, a ich syntetyczny wykład zawierają wypowiedzi o charakterze programowym: Nasze drogi i cele. Szkic do programu działalności kobiecej (dod. „Steru” 1897) oraz Wyborcze prawa kobiet („Ster” 1907, nr 1). Krytyka standardów moralnych, stosowanych przez mieszczaństwo do oceny emocjonalnych i erotycznych potrzeb oraz zachowań kobiet i mężczyzn, stała się tematem jedynego w dorobku Kuczalskiej-Reinschmit utworu literackiego: Siostry. Sztuki psychologicznej w IV aktach. Dramat, wystawiony dwukrotnie w 1906 r. w warszawskim Teatrze Małym, został opublikowany w odcinkach na łamach „Steru” (1908, nr 1–9), a w 1908 r. w wersji książkowej.
Krytyka literacka. Kuczalska-Reinschmit poruszała zagadnienia artystyczne rzadko, oszczędnie przywołując i cytując utwory, które zwróciły jej uwagę. Nie używała w odniesieniu do własnej twórczości określeń genologicznych, chociaż jako publicystka o intelektualnej formacji pozytywistycznej dobrze opanowała takie gatunki, jak recenzja, sprawozdanie, polemika, list, portret. Jedynym pretekstem do zabrania głosu na tematy literackie była dla niej „kwestia kobieca”, dlatego wypowiedzi Kuczalskiej-Reinschmit można uznać za wczesne polskie próby krytyki feministycznej ufundowanej na socjologicznej koncepcji dzieła sztuki rozumianego jako „dokument” epoki. Dawała w nich wyraz przekonaniu, że literatura narodowa nie może być wyłącznie źródłem przyjemności estetycznych, lecz powinna służyć również celom pozaartystycznym: wychowywaniu społeczeństwa, zwłaszcza kobiet, w duchu postępowym, prodemokratycznym i prorównościowym.
Epokę staropolską Kuczalska-Reinschmit uważała (nb. podobnie jak Orzeszkowa) za okres sprzyjający kobietom, dlatego zalecała im lekturę klasyków „złotego wieku”, m.in. Łukasza Górnickiego i Andrzeja Glabera z Kobylina. Równe prawa w różnych dziedzinach przedstawiała jako jedną ze składowych szlacheckiej demokracji, w której Polki cieszyły się większą autonomią niż w okresie późniejszym, gdy obowiązywały wprowadzone przez zaborców różne warianty kodeksu Napoleona. W utworach klasyków widziała ponadto źródło argumentów do rozbrajania konserwatywnych twierdzeń, jakoby emancypacja nie była wytworem rdzennie polskim: „Jakkolwiek czytanie tych książek przez wzgląd na język starodawny mozolne być może, dobrze jest jednak je znać, gdyż znajduje się w nich świetne odparcie zwolennikom pustych frazesów o »emancypacyjnych dążnościach czerpanych z Zachodu«” (Wskazówki dla czytających. Literatura kwestii kobiecej, „Ster” 1895, nr 1). Stosunek Kuczal- skiej-Reinschmit do twórczości wieszczów był dwojaki. U schyłku XIX w. ostrożnie krytykowała sposób ujęcia postaci kobiecych w utworach Mickiewicza, korzystając z argumentów zaczerpniętych z pracy Kobiety Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego cenionego przez nią Piotra Chmielowskiego (wyd. 1 – 1873, wyd. 2 – 1881 – rok debiutu publicystycznego Ku- czalskiej-Reinschmit). Na przykład w recenzji broszury Hedwig Buzello-Stürmer Der Frauen Pflicht in eigener Sache (Obowiązek kobiet we własnej sprawie, 1894) pisała, że opieka kobiet dojrzałych nad dziewczętami wchodzącymi w życie powinna zawierać taki element, jak „prostowanie błędnych pojęć mężczyzn o właściwości natury kobiety i wykorzenianie fałszywych na nią poglądów wpajanych dziewczętom od dzieciństwa, do czego niemało przyczynia się przeważnie literackie wykształcenie panien i wszczepiony im kult dla utworów, gdzie charakter kobiet przedstawiony jest fałszywie” (E pur si muove. VII, „Przegląd Tygodniowy” 1894, nr 28). Zafałszowany obraz kobiety dostrzegła m.in. w Dziadach cz. IV, które uznała z tego powodu za lekturę szkodliwą dla osobistego rozwoju polskich dziewcząt.
Jako redaktorka lwowskiego „Steru” Kuczalska-Reinschmit zaprosiła Chmielowskiego do współpracy, doceniając krytyczny model jego lektury i nowoczesne ujęcie utworu literackiego w kontekście różnicy płci. Chmielowski napisał dla „Steru” m.in. studium Praca zarobkowa kobiet w naszych powieściach („Ster” 1896, R. 1, nr 8 i R. 2, nr 2), w którym stwierdził, że współczesna literatura nie nadąża za zmianami w społeczeństwie: zarobkująca kobieta to fakt, w powieści – nadal rzadkość. Na początku XX w. natomiast, diagnozując nasilenie się dążeń emancypacyjnych kobiet w przededniu rewolucji 1905 r., Kuczalska-Reinschmit inspirowała się koncepcjami historiozoficznymi Zygmunta Krasińskiego. W artykule „Okres wtóry” odniosła się bezpośrednio do Niedokończonego poematu przepowiadającego przewrót społeczny, który wynikał ze wzrostu samoświadomości kobiet – po pierwszym okresie dziejowej dominacji patriarchatu nadejdzie „okres wtóry”, kiedy to zrewoltowane kobiety zemszczą się za dziejowe niesprawiedliwości wyrządzone im przez mężczyzn, by w okresie trzecim powrócić z nową świadomością do obowiązków żon i matek oraz zbawicielek mężczyzn: „Ruch kobiecy wchodzi obecnie w okres nowy, choć nie ten jeszcze, który nam przepowiedział Krasiński w Niedokończonym poemacie, ale jednak niezaprzeczalnie odrębny od poprzedniego, który za przebyty uważać należy nawet tam, gdzie zadania jego nie zostały należycie wypełnione. Przejście w ten »okres wtóry« uwydatniają głosy orzekające, iż dotychczasowe hasła nie wystarczają” („Okres wtóry”, „Ogniwo” 1903, nr 51). Cytaty z Niedokończonego poematu oraz wiersza Do kobiet Krasińskiego Kuczalska-Reinschmit umieściła również jako motta do czterech rozdziałów dramatu Siostry. Od 1907 r. cytowała ponadto oba utwory w reaktywowanym „Sterze” warszawskim, który stał się organem Związku Równouprawnienia Kobiet Polskich – hasłem programowym organizacji sufrażystek był punkt 11. Mickiewiczowskiego Składu zasad: „Towarzyszce żywota, niewieście, braterstwo i obywatelstwo, równe we wszystkim prawo”.
Również w odniesieniu do innych twórców Kuczalska-Reinschmit uprawiała selektywny i krytyczny typ lektury, tropiąc przede wszystkim wątki ideowe i pomijając walory estetyczne. Odrzucała utwory, w których pojawiały się stereotypowe ujęcia relacji płci i negatywne obrazy kobiet, afirmowała te ujawniające ich społeczne upośledzenie, zrozumienie ich buntu przeciwko androcentryzmowi kultury współczesnej, przekonanie o nieuchronności udziału kobiet w zbliżającej się rewolucji społecznej mającej na celu odrodzenie moralne ludzkości. Wypowiedzi tego typu zamieszczała głównie na łamach lwowskiego „Steru”, zwykle z okazji jubileuszów. Na przykład Adamowi Asnykowi składała „[w] imieniu wszystkich kobiet, które w poezjach El…yego znalazły ukojenie, otuchę i bodziec do pracy nad sobą i dobrem ogólnym – a cyfra ich legion […], wyrazy hołdu i uznania” (Spóźniony jubileusz, „Ster” 1896, nr 2); Bolesławowi Prusowi „za obronę krzywd różnych, za niepomijanie pogardliwym milczeniem wyzysku tych, które pracują i walczą z wyjątkowo ciężkimi warunkami bytu […], należy się Jubilatowi dank szczery i wyrazy uznania” (Bolesław Prus, „Ster” 1897, nr 3). Na jej liście sympatyków i zwolenników emancypacji kobiet znaleźli się m.in. Zygmunt Kaczkowski, Józef Ujejski, Zenon Pietkiewicz, Mikołaj Biernacki-Rodoć. W biografiach pisarek i redaktorek Kuczalska-Reinschmit podkreślała z kolei ich zasługi w tworzeniu nowych scenariuszy zawodowych dla kobiet, np. Jadwiga Papi „odważnie podjęła trud zdobywania własną pracą bytu swego i swoich bliskich, a wytrwałością potrafiła pokonać wielorakie trudności i przeszkody” (Teresa-Jadwiga, tamże, nr 4). Surowiej oceniała działalność Marii Ilnickiej, która w ostatnich latach redagowania „Bluszczu” zamieszczała na jego łamach materiały o wymowie konserwatywnej (Maria Ilnicka, tamże, nr 19).
Z krytyką Kuczalskiej-Reinschmit spotkała się również na początku XX w. ideowa postawa Orzeszkowej, którą redaktorka „Steru” wysoko ceniła jako emancypantkę i artystkę, opublikowała też w „Sterze” jej dwa ważne teksty o kwestii kobiecej (List otwarty do kobiet niemieckich oraz Polka). W okresie rewolucji 1905 r. Kuczalska-Reinschmit uznała poglądy Orzeszkowej za zbyt zachowawcze, czemu dała wyraz w artykule Orzeszkowa w ruchu kobiecym („Wędrowiec” 1906, nr 11). Trudności z uznaniem jej za patronkę nowoczesnych emancypantek wynikać miały z nieprzystawalności do sytuacji rewolucyjnej ugodowych wypowiedzi Orzeszkowej z ostatnich dekad XIX w., zachęcających kobiety do nauki, pracy zarobkowej i angażowania się w obowiązki obywatelskie. Od pisarek współczesnych Kuczalska-Rein- schmit wymagała twórczości o tendencji emancypacyjnej, czerpiącej tematy z życia, pozbawionej uproszczeń i łatwych pocieszeń, która powinna skłaniać czytelniczki do przemyślenia stereotypów na temat własnej płci, uwolnienia się od przesądów klasowych, okazywania szacunku każdej uczciwej pracy. Aby tak się stało, czytelniczki muszą spotkać interesujące bohaterki, wykształcone, pracujące zawodowo, świadome obowiązków żony, matki i obywatelki. Żywiła przekonanie, że ten rodzaj twórczości trzeba stworzyć od podstaw, ponieważ w przeciwieństwie do bogatej publicystyki o kwestii kobiecej „[l]iteratura książkowa w tej kwestii jest u nas bardzo niebogata w ogóle, a rzeczy istotnie wartościowych naturalnie niewiele wyliczyć można” (Wskazówki dla czytających. Literatura kwestii kobiecej, „Ster” 1895, nr 1).
Paulina Kuczalska-Reinschmit była oddana jednej idei. Uważała literaturę piękną za sojuszniczkę lub przeciwniczkę planowanego przewartościowania świadomości społecznej w kwestii nowego, sprawiedliwego ujęcia relacji między kobietami a mężczyznami. Reprezentowała typ krytyki zaangażowanej, upolitycznionej w szerokim rozumieniu tego terminu.
Bibliografia
PSB, t. 16.
Źródła:
E pur si muove. VII, „Przegląd Tygodniowy” 1894, nr 28;
Wskazówki dla czytających. Literatura kwestii kobiecej, „Ster” 1895, nr 1;
Spóźniony jubileusz, „Ster” 1896, nr 2 (26);
Kaczkowski o kobietach, „Ster” 1896, nr 20–21;
Redakcja, Odpowiedź, „Ster” 1896, nr 21;
Bolesław Prus, „Ster” 1897, nr 3 (27);
Teresa-Jadwiga, „Ster” 1897, nr 4 (28);
Z powodu jubileuszu M. Biernackiego-Rodocia, „Ster” 1897, nr 9 (33);
Deotyma (Jadwiga Łuszczewska), „Ster” 1897, nr 13 (37);
Adam Asnyk (El…y), „Ster” 1897, nr 17 (41);
Maria Ilnicka, „Ster” 1897, nr 19 (43);
Kobieta w poezjach Ujejskiego, „Ster” 1897, nr 20 (44);
„Szkice społeczne” Zenona Pietkiewicza, „Ster” 1897, nr 23 (47);
Pół wieku pracy [S. Duchińskiej-Pruszakowej], „Ster” 1897, nr 24 (48);
„Okres wtóry”, „Ogniwo” 1903, nr 51;
Orzeszkowa w ruchu kobiecym, „Wędrowiec” 1906, nr 11.
Opracowania:
C. Walewska, Paulina Kuczalska-Reinschmit, w: tejże, W walce o równe prawa. Nasze bojownice, Warszawa 1930;
R. Pachucka, Pamiętniki z lat 1886–1914, wstęp i objaśn. J. Hulewicz, Wrocław 1958;
A. Górnicka-Boratyńska, „Ster” i „Nowe Słowo” – projekt polskich sufrażystek, w: tejże, Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863–1939), Izabelin 2002;
M. Gawin, Równość i płeć. Paulina Kuczalska-Reinschmit i pierwsza fala feminizmu, w: tejże, Spór o równouprawnienie kobiet (1864–1919), Warszawa 2015;
A. Zawiszewska, „Ster” pod redakcją Pauliny Kuczalskiej-Reinschmit. Lwów 1895–1897 (z antologią i bibliografią zawartości), Szczecin 2017;
G. Krzywiec, Paulina Kuczalska-Reinschmit, w: A Biographical Dictionary of Women’s Movements and Feminisms, Budapest 2022;
A. Zawiszewska, Między „Sterem” lwowskim i warszawskim. Działalność społeczna i publicystyczna Pauliny Kuczalskiej-Reinschmit na początku XX wieku, Szczecin 2022