
16. Meteor
Ale uwaga awangardzistów nie skupiała się wyłącznie na kwestiach związanych ze zmianami cywilizacyjnymi. Ich zainteresowanie przykuwały również procesy rozgrywające się w świadomości człowieka. Ekspresjoniści poszukiwali tajemniczych (i nierzadko demonicznych) sił, które determinowały wewnętrzne życie jednostek. Dadaiści opisywali rozkład kartezjańskiego „ja”, przeciwstawiając mu procesualną wizję tożsamości. W podobnym kierunku zmierzali surrealiści, którzy odrzucali cogito i poszukiwali prawdy o człowieku w ówczesnych odkryciach psychoanalizy. Natomiast futuryści podkreślali materialny wymiar egzystencji, a jednocześnie w zdecydowany sposób odrzucali problematykę metafizyczną, która ich zdaniem nie licowała z sekularnym charakterem epoki. Niezależnie od różnic światopoglądowych poszczególnych poetów wszystkie te próby miały podobny cel – stworzenie modelu poezji, który miał umożliwić opisanie tożsamości współczesnego człowieka.
Wskaż związek utworu z problematyką podejmowaną przez innych twórców w tym okresie
W tym kontekście sytuuje się wiersz Józefa Czechowicza pochodzący z tomu Kamień (1927). Podejmowana tutaj problematyka jest zbieżna ze wspomnianymi poszukiwaniami. Tytuł – Przemiany – można przy tym pojmować na różne sposoby. Pobrzmiewa w nim niewątpliwie charakterystyczny dla nowatorskiej poezji dynamizm, który przejawia się w zmienności planów czasowych oraz wcieleń bohatera lirycznego. Ale warto odnieść go także do tradycji literackiej i zestawić ze znanym dziełem Owidiusza pod tym samym tytułem. Rzymski poeta opisał mitologiczne historie, których głównym tematem były metamorfozy ludzi, bóstw oraz dzieje całych społeczności. Jawiły się one jako ciąg transformacji, jakim nieustannie podlegała rzeczywistość. Wiersz Czechowicza podejmuje ten motyw, a jednocześnie przeformułowuje go w zgodzie z artystyczną wrażliwością epoki
Spróbuj zinterpretować tytuł wiersza