Ochorowicz Julian
Psycholog, filozof, publicysta, tłumacz, literat, wynalazca. Pseudonimy i kryptonimy: Dr J.O.; J. …; J.O.; Julian Mohort; Julian O.; Mortuus.
Informacje biograficzne. Urodził się 23 II 1850 w Radzyminie k. Warszawy jako syn Juliana, inspektora Instytutu Nauczycieli Elementarnych w Radzyminie, oraz Jadwigi Teresy z Sumińskich, nauczycielki, autorki publicystyki pedagogicznej, przekładów prac o wychowaniu i książek dla dzieci. Matce (na której po śmierci męża spoczął obowiązek wychowania i wykształcenia syna) Ochorowicz zadedykował Pogadanki i spostrzeżenia z dziedziny fizjologii, psychologii, pedagogiki i nauk przyrodniczych (1879). Kształcił się początkowo w III Gimnazjum Męskim w Warszawie, następnie (po wysiedleniu matki z Warszawy na skutek popowstaniowych represji) od 1864 r. kontynuował naukę w lubelskim gimnazjum, gdzie poznał Aleksandra Świętochowskiego i Aleksandra Głowackiego (B. Prusa). Wspomnienie lat szkolnych zawarł w artykule Przed trzydziestu laty („Kurier Codzienny” 1897, nr 1). W 1866 r. rozpoczął studia na Wydziale Filologiczno-Historycznym warszawskiej Szkoły Głównej, a po jej zamknięciu przeniósł się na Wydział Matematyczno-Fizyczny w Cesarskim Uniwersytecie Warszawskim, który ukończył w 1872 r. ze stopniem „kandydata nauk przyrodniczych”. Od 1867 r. udzielał się w ruchu młodych pozytywistów skupionych wokół „Przeglądu Tygodniowego”, jednak w 1872 r., zrażony radykalizmem i napastliwością Świętochowskiego, przeszedł na pozycje bardziej umiarkowane – związał się z „Opiekunem Domowym” i „Niwą”. W 1873 r. wyjechał do Lipska, by podjąć w tamtejszym uniwersytecie – m.in. pod kierunkiem Gustava Theodora Fechnera, Moritza Wilhelma Drobischa i Wilhelma Wundta – studia uzupełniające z filozofii, nauk przyrodniczych i psychologii. Zwieńczył je w 1874 r. uzyskaniem tytułu doktora filozofii. Po powrocie do Warszawy objął redakcję „Niwy” i kierował nią od czerwca 1874 do listopada 1875 r.
Pod koniec 1875 r. przeniósł się do Lwowa, gdzie uzyskał habilitację. W l. 1876–1882 pracował na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Lwowskiego, będąc zarazem pierwszym w kraju i jednym z pierwszych w Europie docentów psychologii empirycznej. Badał zjawiska z zakresu parapsychologii (zwłaszcza hipnotyzmu i właściwości elektrycznych ciała ludzkiego). Nowatorskie w treści i metodzie wykłady, których program obejmował zagadnienia z psychologii teoretycznej, indukcyjnej, stosowanej, kryminalnej, z teorii wrażeń, patognomiki, psychologii twórczości, psychologii historii i cywilizacji oraz etnopsychologii, cieszyły się dużą popularnością. Brał udział w życiu kulturalno-naukowym Lwowa, m.in. zaangażował się w utworzenie Macierzy Polskiej (w 1882 r. był członkiem jej Rady Wykonawczej), był wiceprezesem Koła Literacko-Artystycznego (1881–1882), członkiem redakcji „Tygodnia Literackiego, Artystycznego, Naukowego i Społecznego” (w 1878 r. jako redaktor), należał do zarządu Towarzystwa Przyrodników im. Mikołaja Kopernika (ściśle związał się z jego organem prasowym – „Kosmosem” – w 1878 r. jako współredaktor), współpracował z Towarzystwem Lekarzy Galicyjskich. Eksperymentował też w dziedzinie elektryczności i elektromagnetyzmu. W 1878 r. opublikował studium O możliwości zbudowania przyrządu do przesyłania obrazów optycznych na odległość („Kosmos” 1878), zapowiadając wynalazek telewizji. Wskutek fermentu, jaki wywołała ta publikacja w środowisku akademickim Galicji, uznano go za szarlatana. Ze względu na „naukową niekonwencjonalność” nie przyznano mu tytułu profesora.
Pozbawiony możliwości awansu zawiesił wykłady we Wszechnicy Lwowskiej i w maju 1882 r. wyjechał do Paryża, gdzie przebywał do 1892 r., zyskując sławę wybitnego uczonego i wynalazcy w dziedzinie elektroakustyki. Równolegle prowadził badania nad hipnotyzmem (traktując go jako dział psychologii) i magnetyzmem. Wyniki obserwacji i nowe teorie (m.in. ideoplastii), prezentowane w prasie (m.in. w „La Revue scientifique”) oraz na posiedzeniach francuskiego Towarzystwa Biologicznego, spotkały się z dużym zainteresowaniem środowiska naukowego, głównie medycznego. Eksperymentował m.in. w klinice psychiatrycznej w Salpêtrière, testując pod okiem specjalistów – Jean-Martina Charcota i Augusta Voisina – opracowaną przez siebie terapię magneto-hipnotyczną; następnie prowadził samodzielną praktykę leczniczą. W 1889 r. wziął udział w zainicjowanym przez siebie I Międzynarodowym Kongresie Psychologii Fizjologicznej w Paryżu. Przez współpracę z ówczesną prasą pozostawał w stałym kontakcie z Warszawą, do której powrócił w 1892 r. Publikował artykuły m.in. w „Ateneum”, „Kurierze Warszawskim”, „Tygodniku Ilustrowanym”, „Wędrowcu”.
Sukcesy odniesione na arenie międzynarodowej wzbudziły w kraju zainteresowanie jego działalnością. Z ostrą krytyką wystąpiła przeciwko niemu „Gazeta Lekarska”, piętnując jego nowatorskie terapie i teorie. W 1893 r. na zaproszenie Henryka Siemiradzkiego udał się do Włoch, by przeprowadzić eksperymenty z osławionym medium – Eusapią Palladino. Wnioski z doświadczeń (nb. powtórzonych na przełomie 1893/1894 r. w Warszawie, Nowy dział zjawisk, „Tygodnik Ilustrowany” 1893, nr 183–203) wywołały zawziętą polemikę, w którą jako główni oponenci Ochorowicza włączyli się Świętochowski i Bronisław Rejchman. Aktywność budząca kontrowersje wśród rodaków została doceniona za granicą: Ochorowicz został wyróżniony członkostwem różnych towarzystw naukowych z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Węgier i USA. W kwietniu 1900 r. powołano go na prezesa warszawskiej Kasy Literackiej.
W 1901 r. osiadł w Wiśle na Śląsku Cieszyńskim, gdzie wybudował pod wynajem domy letniskowe. Ożywił tamtejsze życie kulturalno-oświatowe, powołując m.in. Macierz Szkolną. Wiślańską „Ochorowiczówkę” (prywatną willę z pracownią) odwiedzali m.in. Bolesław Prus, Maria Konopnicka i Władysław Stanisław Reymont. W Wiśle Ochorowicz kontynuował działalność naukową z zakresu psychologii doświadczalnej, foto- i elektrotechniki, włączając ponadto w zakres swych zainteresowań etykę.
Podtrzymywał nadal kontakty z francuskimi psychologami i lekarzami. W 1905 r. został członkiem komitetu redakcyjnego „Annales des sciences psychiques”, a rok później sekretarzem Międzynarodowego Instytutu Psychologii w Paryżu. Około 1912 r. przeniósł się do podwarszawskiego Żerania. Od 1914 r. mieszkał w Warszawie. Związał się z Polskim Towarzystwem Psychologicznym, w l. 1915–1916 był jego wiceprezesem. Wykładał psychologię w średniej szkole handlowej Edwarda Rontalera.
Przez kilkanaście lat (1888–1899?) pozostawał w związku małżeńskim z Marią Heleną Leszczyńską (późniejszą Monatową), publicystką i autorką popularnych książek kucharskich. Zmarł nagle 1 V 1917 w Warszawie. Spoczął na cmentarzu Powązkowskim.
Kręgi twórczości. Ochorowicz debiutował w 1867 r. liryczno-refleksyjnymi wierszami o zabarwieniu romantycznym ogłoszonymi na łamach „Kuriera Lubelskiego” (Żebrak miłości, nr 110; Żal i pociecha, nr 126). Jako poeta występował jeszcze w latach 70., sygnując wiersze pseudonimem Julian Mohort (wiersz-manifest Naprzód!, „Opiekun Domowy” 1873, nr 1; Fragment, „Opiekun Domowy” 1875, nr 3; Odwieczne drogi, tamże, nr 11).
Publikacja zapowiadająca jego karierę naukową (Jak należy badać duszę? czyli o Metodzie badań psychologicznych, 1869), nagrodzona srebrnym medalem w konkursie Szkoły Głównej, określiła główny kierunek jego zainteresowań – „nową psychologię”, której teorie konsekwentnie rozwijał w późniejszych latach. Zainteresowanie psychologią kierunkowało go ku zagadnieniom twórczości i percepcji dzieła literackiego. Refleksje na ten temat zawarł w rozprawce O twórczości poetyckiej ze stanowiska psychologii („Tydzień Literacki, Artystyczny, Naukowy i Społeczny” 1877, nr 35–45). Ważnym etapem poprzedzającym tę publikację było dwuletnie (1874–1875) redagowanie „Niwy”, którą Ochorowicz przekształcił w magazyn kulturalno-oświatowy i literacki, zapewniając pismu współpracę wybitnych krytyków (P. Chmielowskiego, F. Bogackiego, A.G. Bema), pisarzy i felietonistów (m.in. T.T. Jeża, E. Orzeszkowej, B. Prusa). Na jej łamach wyraził w programowych artykułach Romantycy i realiści oraz Pozytywizm i negatywizm („Niwa” 1875, t. 7) swój stosunek do tradycji, w tym literackiego dziedzictwa romantyzmu. Rozwinął i uszczegółowił tu zagadnienia podjęte uprzednio w książce Wstęp i pogląd ogólny na filozofię pozytywną (1872) wydanej w ramach serii „Biblioteka Filozofii Pozytywnej”, której był redaktorem.
W latach 80. pojawiają się w jego dorobku prace z zakresu magnetyzmu i hipno- tyzmu pisane głównie po francusku (m.in. Le sens du toucher et le sens du magnétisme, „La Revue scientifique” 1884; Note sur un critère de la sensibilité hypnotique, „Comptes rendus de la Société de biologie” 1884). Szczytowym osiągnięciem tego okresu jest De la suggestion mentale (wyd. franc. 1887, ang. 1891, pol. 1935) z przedmową Charles’a Richeta. Podsumowaniem wieloletnich badań w dziedzinie parapsychologii jest publikacja Zjawiska mediumiczne (t. 1–5, 1913–1914).
W ramach „Biblioteki Dzieł Wyborowych”, której od 1898 r. był współredaktorem (wraz z P. Chmielowskim, T. Jeske-Choińskim i J.A. Święcickim), ogłosił kilka własnych prac literackich (pod jedną okładką): Wiedza tajemna w Egipcie. Opowiadanie przyrodniczo-historyczne oraz Istota bytu. Legenda historyczno-filozoficzna (1898), Listy do przyszłej narzeczonej razem z Do cudzej żony Klemensa Junoszy-Szaniawskiego (1898), Przelotne wrażenia z podróży do Rzymu (1899) oraz przekładów (m.in. G. Le Bon, Psychologia rozwoju narodów, 1897; V. Hugo, Rzeczy widziane. 1848–1849. Z niewydanych rękopismów, 1900). Wiele publikacji ukazujących się w tej serii opatrzył przedmowami – m.in. z zakresu literatury podróżniczej (Pieszo do Chin. Wrażenia z podróży K. Rengartena; Szlakiem wychodźców. Wspomnienia z podróży do Brazylii J. Siemiradzkiego, Obrazy Kaukazu. Kartki z podróży E. Strumpfa), sztuki i estetyki (Listy z Włoch o sztuce kościelnej ks. A. Brykczyńskiego), medycyny (Istota i granice wiedzy lekarskiej E. Biernackiego), pedagogiki (Jak u nas chowano dzieci? Zarys dziejów pedagogiki polskiej G. Dolińskiego).
Nowatorskie spojrzenie na etykę jako dziedzinę nauki zawarł w pracy Metoda w etyce zgłoszonej na konkurs „Przeglądu Filozoficznego” (prwdr. tamże: 1906, z. 1; wyd. osob. 1906). Interesowało go również zagadnienie „charakteru narodowego”, czego świadectwem jest rozprawa Pierwiastki charakteru narodowego. Szkic z psychologii i kultury pierwotnej Słowian centralnych (1907). Krystalizująca się wówczas koncepcja filozofii narodu została doprecyzowana w ostatniej jego książce Psychologia – Pedagogika – Etyka. Przyczynki do usiłowań naszego odrodzenia narodowego (1917), którą bez wahania można nazwać summą psychologiczno-pedagogicznych doświadczeń i etycznych przemyśleń Ochorowicza.
Koncepcje krytycznoliterackie (w teorii i praktyce). Spór o tradycję. Określenie genezy koncepcji krytycznoliterackich Ochorowicza nie jest sprawą prostą, gdyż mamy do czynienia nie tyle z publicystą literackim, ile z uzdolnionym, twórczym umysłem filozoficznym i wybitnym psychologiem, nadto z wpływowym reprezentantem pokolenia pozytywistów. Wykształcenie kierunkowało go w stronę nauk empirycznych, jednak wachlarz jego zainteresowań obejmował również zagadnienia z dziedziny estetyki. Literatura wprawdzie nie stanowiła centrum jego badań, ale nie można zaprzeczyć, że była ważnym punktem odniesienia jako argument w dowodzeniu.
Problem związków współczesnej epoki z „tradycją” Ochorowicz rozważał już w głośnej wówczas rozprawie Wstęp i pogląd ogólny na filozofię pozytywną. Badając europejską myśl filozoficzną, uzasadniał mechanizm „postępu” ludzkości współwystępowaniem zjawiska ciągłości i przeciwstawności. Twierdził: „Postęp, który nie wyrósł na niwie tradycji mocą naturalnego rozwoju, przestaje być postępem, staje się rozprzężeniem, wstecznością” (Tradycja, „Opiekun Domowy” 1872, nr 18). Rozważania o tradycji kontynuował w Bezwiednych tradycjach ludzkości (1895). Podjął tu próbę ugruntowania poznawczego paradygmatu antropologii, nadając jej wymiar „wiedzy pewnej” (w znaczeniu kartezjańskim). Pewność ta opierała się według niego na spoistości odkrywanych przez archeologię i etnografię „śladów” oraz na poznawczym uprawomocnieniu metody ich badania.
Ochorowiczowi towarzyszyła świadomość wagi dziedzictwa romantycznego. Dokonania poetyckie romantyków uznawał za bezsporne (Romantycy i realiści). Adamowi Mickiewiczowi wyznaczał miejsce naczelne, wskazując na jego więź z „życiem zbiorowości”, w Juliuszu Słowackim widział mistrza formy i przenikliwego krytyka współczesności, Zygmunta Krasińskiego definiował jako myśliciela, poezję Władysława Syrokomli cenił za prostotę wyrazu i odbijającą się w niej wrażliwość społeczną. Według rozpoznań Ochorowicza „Krasiński nie wywrze nigdy takiego wpływu jak Syrokomla – a Słowacki nigdy nie będzie tak popularny jak autor Mohorta [W. Pol]. Tylko geniusz Mickiewicza łączący prostotę z wzniosłością może być dla nas wszystkich przystępny, chociaż i on zawsze znanym będzie i rozumianym raczej jako autor Pana Tadeusza”. Epopeja narodowa zajęła w hierarchii Ochorowicza, podobnie jak u innych krytyków pozytywistycznych, miejsce ważne, nie tylko jako wzór pisarstwa realistycznego, ale też jako wykład patriotyzmu (O twórczości poetyckiej, 1877).
Psychologia a literatura. Kategoria „spółczucia”. Spojrzenie Ochorowicza na literaturę odpowiadało założeniom ówczesnej krytyki opartej na Filozofii sztuki Hippolyte’a Taine’a. Twierdził, że może ona na równi z nauką, ale właściwymi sobie środkami (obrazowość, fikcja), ukazywać mechanizmy zachodzące w sferze psychologicznej i socjologicznej. Obdarzony przenikliwą świadomością metodologiczną sprawdzał przydatność odkryć i doktryn psychologicznych dla wyjaśnienia zjawisk artystycznych (w tym literackich). Wyraził pogląd, że „tylko psychologia może nam wskazać właściwe zadanie sztuki; to bowiem, do czego sztuka zmierza, jest ostatecznie wrażeniem ducha, więc wchodzi w zakres psychologii” (Zastosowania psychologii, „Ateneum” 1879, t. 2). Jako zwolennik empirycznie zorientowanej psychologii występował przeciw koncepcjom idealistycznym, które twórczość literacką podporządkowują wyobraźni jako autonomicznej władzy duszy ludzkiej. Z naciskiem stwierdzał – polemizując z Karolem Libeltem – że wyobraźnia nie jest źródłem nowych doświadczeń, ale jedynie dokonuje różnorodnych kombinacji na podstawie uprzednio nagromadzonych wrażeń. W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o wpływ wrażeń na podmiot twórczy opierał się na prawie odwrotności, konkretyzującym się w zjawisku ideoplastii, objaśnianym przez niego jako „urzeczywistnienie fizjologiczne danego wyobrażenia” (Sur l’idéoplastie, „Comptes rendus hebdomadaires des séances de l’Académie des Sciences” 1884; De la suggestion mentale; Ideoplastia, w: Upominek. Książka zbiorowa na cześć Elizy Orzeszkowej, 1893). Ochorowicza interesowała geneza fantazji i jej funkcjonowanie w psychice poety. „Jeżeli pamięć jest martwą wyobraźnią – pisał – to fantazja jest wyobraźnią w stanie czynnym” (O twórczości poetyckiej). Analizując pod tym kątem poezję romantyczną, wskazał podstawowe „czynności fantazji”, które wyznaczały schemat analityczny m.in. dla takich utworów, jak: Konrad Wallenrod, Stepy akermańskie Adama Mickiewicza czy Hymn (Smutno mi, Boże!) i W Szwajcarii Juliusza Słowackiego. W analizie Wielkiej Improwizacji nie tylko zwracał uwagę na wyjątkowość porównań, symboli, przenośni i toku fantazji twórczej, co również eksponowali inni krytycy (P. Chmielowski, A. Świętochowski, J. Kotarbiński), ale badał mechanizm przechodzenia od opisów wrażeń zmysłowych do pojęć, uznając go za główną zasadę wyobraźni poetyckiej Mickiewicza. Opierając się na własnym założeniu dotyczącym funkcji fantazji w kształtowaniu poezji, snuł namysł nad stosunkiem świata realnego do świata poezji. Przy „rozbiorze” Stepów akermańskich rozważał, jak z punktu widzenia „fantazji poetyckiej” należałoby rozumieć nadsłuchiwanie „głosu z Litwy” i doszedł do wniosku: „Poezja leży tu nie w lekceważeniu prawdy zewnętrznej, ale w potężnym uwydatnieniu prawdy wewnętrznej, psychologicznej”, skumulowanej w doświadczeniu „tęsknoty za Ojczyzną” (tamże).
Ochorowicz wprowadził kategorię „spółczucia psychologicznego” na oznaczenie umiejętności wykorzystywania własnych (jednostkowych) przeżyć dla zrozumienia podobnych, istniejących w świecie w makroskali, i ujęcia ich w literacką formę (Jak należy badać duszę?). Definicję tego pojęcia rozszerzał w późniejszych pracach (O twórczości poetyckiej ze stanowiska psychologii), przestrzegając, by współczucia psychologicznego nie mylić ze współczuciem moralnym (litością). Koncepcja „spółczucia” psychologicznego miała wpływ na kształtowanie się metody krytycznoliterackiej Piotra Chmielowskiego, który przeniósł to pojęcie z obszaru teorii twórczości w zakres odbioru dzieła (Spółczucie psychologiczne w badaniach historycznoliterackich, „Pamiętnik III Zjazdu Historyków Polskich w Krakowie” 1900). Współczucie psychologiczne pozwalało również odbiorcy (w tym badaczowi literatury) na odtwarzanie uczuć, jakich w danych okolicznościach (i w samym procesie tworzenia) doświadczał artysta, a to znacząco uzupełniało informacje o autorze. Biografia pisarza, zgodnie z estetyką Taine’a, była dla ówczesnej krytyki szczególnym przedmiotem zainteresowania. Jej analizę Ochorowicz traktował, podobnie jak Chmielowski (Metodyka historii literatury polskiej, 1899), jako konieczny element refleksji krytycznej (odczyt O Henryku Sienkiewiczu ze stanowiska psychologii, 1917).
Ochorowicz literaturę postrzegał jako formę poznania, ale z uznaniem jej swoistości i zrozumieniem roli, jaką odgrywają konwencje artystyczne, dlatego zastrzegł, że „krytyka sztuki musi być co najmniej podwójną: estetyczną i psychologiczną. Estetyk zajmie się wartością typów, pięknem sytuacji, tendencją; psycholog zaś – prawdą charakterów, mechaniką uczuć i przyczynowością zdarzeń. Jedno bez drugiego będzie dopiero połową krytyki” (Zastosowania psychologii). W tym kluczu, debiutując w roli recenzenta teatralnego, dokonał analizy dramatu Świętochowskiego Niewinni („Niwa” 1875, nr 21). Główną uwagę poświęcił motywacji postępowania osób dramatu, odrzucając oskarżenia innych krytyków (m.in. L. Niemojewskiego, Kronika warszawska, „Tydzień” 1875, nr 41) o szkodliwość tendencji utworu. Odwołując się do teorii przyczynowości, badał, czy postać nie jest „fałszywa psychologicznie”. W recenzji wyraził pogląd, że recenzenci w „krytyce teatralnej muszą być deterministami”.
Współcześni badacze zwracają uwagę na prepsychologiczne intuicje Ochorowicza, który wyprzedził psychoanalityczną interpretację sztuki zaproponowaną przez Sigmunda Freuda (L. Magnone). Już w 1877 r. w odczycie O twórczości poetyckiej ze stanowiska psychologii zawarł zasadnicze elementy teorii psychoanalizy – rozważał kwestię skojarzeń bezwiednych, porównał twórczość literacką do pracy marzenia sennego, postawił tezę o popędowym źródle twórczości.
Mediumizm. Badania Ochorowicza nad procesem twórczym generowały zainteresowanie sferą życia nieświadomego (bezwiednego), m.in. mechanizmami halucynacji i marzeń sennych oraz hipnotyzmem i mediumizmem (Z historii magnetyzmu i hipnotyzmu, „Kraj” 1886, nr 3–5; Odczyty o magnetyzmie i hipnotyzmie, 1890). Interesował go też sen jako swoista aktywność umysłu (Z dziennika psychologa. Wrażenia, uwagi i spostrzeżenia w ciągu dziesięciu lat spisane, 1876; Między snem a czuwaniem. Szkic psychologiczny, „Bluszcz” 1880). Według jego koncepcji „śnieniem” rządzą te same władze umysłu, które leżą u podstaw twórczości artystycznej, w tym poetyckiej. W ujęciu Ochorowicza sen (podobnie jak w romantyzmie) odgrywa doniosłą rolę w zgłębianiu tajemnic antropologicznych i kosmologicznych, a śnienie (jako stan bezwiedny) wiedzie człowieka do „wrót tajemnicy wszechświata”. Mediumizm jawił się Ochorowiczowi jako szansa na naukowe rozstrzygnięcie dylematów dotyczących istnienia Boga czy duszy nieśmiertelnej. Badania nad bezwiednymi rodzajami aktywności umysłu („zjawiskami mediumicznymi”) pozwoliły mu sformułować tezę, że „człowiek w ogóle przestaje być »rzeczą między rzeczami«, stając się cząstką jednej wielkiej całości” (Zjawiska mediumiczne, 1893).
Zwrócenie przez Ochorowicza uwagi publiczności czytającej na nadzwyczajne fenomeny psychiczne (w tym na podświadomość, stany halucynacyjne, poetykę marzenia sennego) prowadziło pośrednio do unowocześnienia warsztatu ówczesnych pisarzy, ferment zaś, jaki wywołały jego publikacje o mediumizmie, ożywił krytykę literacką i ostatecznie skierował ją ku mistycyzmowi. W dyskusję-spór na temat spirytyzmu włączyli się wybitni publicyści, m.in. Prus, Świętochowski, Ignacy Matuszewski, Józef Karol Potocki, Karol Hertz.
Literatura a naród. Ochorowicz na marginesie rozważań z zakresu etyki i pedagogiki rozwinął filozofię narodu. Jej istotą była koncepcja „nałogu dziejowego”, tj. bezwiednie (za sprawą podświadomej tradycji zbiorowości) utrwalonych wad społecznych (Pierwiastki charakteru narodowego). Przedstawił tu charakterystyczne cechy nacji, jej zalety i wady, wskazując na uwarunkowania wewnętrzne (podmiotowe) i zewnętrzne (przedmiotowe). Uświadomienie ich w wymiarze społecznym to według niego istotny element odrodzenia narodowego. Za doskonałe narzędzie pomocne w rozbudzeniu i kształtowaniu tej świadomości Ochoro- wicz uznawał literaturę. Kreśląc literacki portret Sienkiewicza podczas „akademii żałobnej” ku czci pisarza, odniósł się do katalogu polskich przywar, który zestawił w ostatniej swojej publikacji (Psychologia). Ochorowicz przekonywał, że autor Trylogii był „z pozoru przeciwieństwem typu polskiego. Ale ten umysł niezwykły, trzymający w garści własne zapędy, był podszyty wulkanem – wulkanem […] »typowo polskim«. W głębi jego duszy zbiegły się wszystkie płomienie polskich ideałów […]. Polska, wymazana z kart Europy, wymieciona z życia publicznego […], z książek i pieśni, żyła w jego obrazach, […] dźwięczała w każdym zdaniu jego spiżowej, prostej, a tak wnikającej do duszy polszczyzny. Sienkiewicz miał prawo powiedzieć »Polska – to ja!«” (O Henryku Sienkiewiczu ze stanowiska psychologii, w: Szkoła Główna Sienkiewiczowi, 1917). Wartość dzieł noblisty według krytyka tkwiła przede wszystkim w tym, że „nauczył masy myśleć i czuć po polsku”. Dlatego rodakom „wzmocnionym duchem Sienkiewicza” wskazywał konieczność przebudzenia się „z wiekowej niewoli, z myślą o długiej oczekującej nas pracy odrodzenia” (tamże).
Zdaniem Ochorowicza literatura powinna odzwierciedlać stan świadomości narodu, a głównym zadaniem krytyka jest ocena, selekcjonowanie i hierarchizowanie dzieł, które dla istnienia narodu wydają się najistotniejsze. Kompetencji właściwych krytykowi literatury wymagał od nauczycieli polonistów. Potępiał, za Andrzejem Niemojewskim, wyłącznie rozumowe i formalistyczne podejście do wykładów z historii i historii literatury polskiej, gdyż pod ich wpływem możliwe było wniknięcie w „duszę narodu” i wytyczenie dróg jego rozwoju (Psychologia). Swoje stanowisko w kwestii, czym dla narodu jest literatura (nie używając jeszcze kategorii „charakteru narodowego”), przedstawił już w latach 70. XIX w., kiedy dla zobrazowania roli, jaką odegrały dzieła romantyków, posłużył się metaforą o skupieniu w twórczości Mickiewicza „promieni życia narodowego” (Spostrzeżenia, rozbiory i doświadczenia, „Niwa” 1875, t. 7).
Bibliografia
NK, t. 15; PSB, t. 23
Źródła:
Jak należy badać duszę, czyli o Metodzie badań psychologicznych, Warszawa 1869;
Wstęp i pogląd ogólny na filozofią pozytywną, Warszawa 1872;
Do czytelników „Niwy”, „Niwa” 1872, nr 1;
Tradycja, „Opiekun Domowy” 1872, nr 18;
Odpowiedź na krytykę d-ra Goldberga, „Niwa” 1873, nr 3;
Filozofia i nasze dziennikarstwo, „Niwa” 1873, t. 4, nr 45;
Romantycy i realiści, „Niwa” 1875, t. 7, nr 1;
Spostrzeżenia, rozbiory i doświadczenia. VI: Juliusz Słowacki i Adam Mickiewicz, „Niwa” 1875, t. 7, nr 3;
„Niewinni”, dramat w 3 aktach W. Okońskiego, „Przegląd Tygodniowy” 1875, nr 42–52;
Z dziennika psychologa. Wrażenia, uwagi i spostrzeżenia w ciągu dziesięciu lat spisane, Warszawa 1876;
Z wycieczki do Serbii, „Kronika Codzienna” 1876, nr 19, 21, 15;
Łączność umysłowa, „Tydzień Literacki Artystyczny Naukowy i Społeczny” 1877, nr 30;
O twórczości poetyckiej ze stanowiska psychologii, „Tydzień Literacki, Artystyczny, Naukowy i Społeczny” 1877, nr 35–45, wyd. osob. Lwów 1877, wyd. nowe pt. Liryczna twórczość poetów. Szkic psychologiczny, Warszawa 1914;
Zastosowania psychologii, „Ateneum” 1879, t. 2;
Le sens du toucher et le sens du magnétisme, „La Revue scientifique” 1884;
Note sur un critère de la sensibilité hypnotique, „Comptes rendus de la Société de biologie” 1884;
Sur l’idéoplastie, „Comptes rendus hebdomadaires des séances de l’Académie des Sciences” 1884;
Z historii magnetyzmu i hipnotyzmu, „Kraj” 1886, nr 3–5;
De la suggestion mentale, Paris 1887 (wyd. 2: 1889, ang. 1891, pol. 1935);
Odczyty o magnetyzmie i hipnotyzmie, Petersburg 1890;
Ideoplastia, w: Upominek. Książka zbiorowa na cześć Elizy Orzeszkowej, Kraków–Petersburg 1893;
Bezwiedne tradycje ludzkości. Studium z psychologii historii, Warszawa 1895;
Pierwiastki charakteru narodowego. Szkic z psychologii i kultury pierwotnej Słowian centralnych, Warszawa 1907;
Zjawiska mediumiczne, Warszawa 1913;
O Henryku Sienkiewiczu ze stanowiska psychologii, w: Szkoła Główna Sienkiewiczowi, Warszawa 1917;
Psychologia – Pedagogika – Etyka. Przyczynki do usiłowań naszego odrodzenia narodowego, Warszawa 1917.
Opracowania:
[b.a.], Prelekcje naukowe w Warszawie. Dr J. Ochorowicz. O twórczości poetyckiej, „Przegląd Tygodniowy” 1877, nr 16;
K. Kaszewski, O twórczości poetyckiej ze stanowiska psychologii. Dwa odczyty publiczne Juliana Ochorowicza, „Biblioteka Warszawska” 1877, t. 1;
T. Jeske-Choiński, Pierwotna „Niwa”, w: Pozytywizm warszawski i jego główni przedstawiciele, Warszawa 1885;
P. Chmielowski, Spółczucie psychologiczne w badaniach historycznoliterackich, „Pamiętnik III Zjazdu Historyków Polskich w Krakowie” 1900;
K. Irzykowski, Freudyzm i freudyści, „Prawda” 1913, nr 4;
T. Grabowski, Krytyka literacka w Polsce w epoce realizmu i modernizmu (1863–1933), Poznań 1934;
L. Szczepański, Mediumizm współczesny i wielkie media polskie, Kraków 1936;
J. Krajewski, Julian Ochorowicz na tle pozytywizmu warszawskiego, „Sprawozdania Polskiej Akademii Umiejętności” 1951, t. 52, nr 8;
J. Krajewski, Julian Ochorowicz jako autor filozoficznego programu pozytywizmu warszawskiego, w: Charisteria. Rozprawy filozoficzne złożone w darze Władysławowi Tatarkiewiczowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. T. Czeżowski, Warszawa 1960;
J. Krajewski, Odnalezione rękopisy Juliana Ochorowicza, „Ruch Filozoficzny” 1961, t. 20, nr 3;
R. Wajdowicz, Julian Ochorowicz jako prekursor telewizji i wynalazca w dziedzinie telefonii, Wrocław 1964;
E. Warzenica, Pozytywistyczny obóz młodych wobec tradycji wielkiej polskiej poezji romantycznej (lata 1866–1881), Warszawa 1968;
W. Bobrowska-Nowak, Julian Ochorowicz na drogach i bezdrożach psychologii, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1971, nr 1;
B. Skarga, Julian Ochorowicz, w: Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. 2, Warszawa 1975;
Pozytywizm warszawski. Przywódcy. Julian Ochorowicz (1850–1917), w: 700 lat myśli polskiej, cz. 1: Filozofia i myśl społeczna w latach 1865–1895, wyb. i oprac. A. Hochfeldowa, B. Skarga, Warszawa 1980;
Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka-Saloni, Wrocław 1985;
L. Gawor, Julian Ochorowicz, życie i dzieło, w: J. Ochorowicz, O polskim charakterze narodowym, wybór i oprac. L. Gawor, Lublin 1986;
J. Krajewski, Julian Ochorowicz w historycznej panoramie Warszawy, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1994, nr 39, t. 1;
R. Stachowski, Julian Ochorowicz (1850–1917), czyli o tym, jak psycholog-przyrodnik „dotknął palcem linii łączącej ducha z materią”, w: J. Ochorowicz, Pierwsze zasady psychologii i inne prace, Warszawa 1996;
P. Ziemski, Spory wokół filozofii Juliana Ochorowicza, „Nowa Krytyka” 1996, nr 7;
E. Kosnarewicz, Ideoplastia Juliana O. Historia niespełnionej teorii, „Przegląd Filozoficzny” 1997, nr 1;
P. Ziemski, O przekraczaniu granic nauki. Szkic z historii polskiego pozytywizmu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Filozofia” 1998, nr 7;
T. Cienciała, Dr fil. Julian Ochorowicz – filozof, psycholog, elektronik, w: Wisła – Julianowi Ochorowiczowi w 150. rocznicę urodzin. Materiały z Sympozjum, które odbyło się 16 października 2000 r., Wisła 2001;
A. Makowski, Metoda krytycznoliteracka Piotra Chmielowskiego, Warszawa 2001;
M. Pąkciński, Maski Zaratustry. Motywy i wątki filozofii Nietzschego a kryzys nowoczesności, Warszawa 2004;
K. Szmyd, Julian Ochorowicz – uczony, filozof i wizjoner w środowisku akademickim Lwowa, w: Znani i nieznani dziewiętnastowiecznego Lwowa. Studia i materiały, red. M. Przeniosło, L. Michalska-Bracha, Kielce 2007;
L. Gawor, Juliana Ochorowicza filozoficzny program pozytywizmu warszawskiego i koncepcja etyki naukowej, „Sofia: žurnal filosofiv slov’âns’kih krain” 2009, nr 9;
K. Drop, Przegrane batalie Juliana Ochorowi- cza, „Przegląd Psychologiczny” 2010, t. 53, nr 3;
L. Magnone, Narodziny psychoanalizy – Julian Ochorowicz i Zygmunt Freud, „Kronos” 2010, nr 3;
J. Miękina-Pindur, Między scjentyzmem a spirytyzmem. Diarystyczna transpozycja wrażeń w autobiografii Juliana Ochorowicza pt. „Z dziennika psychologa: wrażenia, uwagi i spostrzeżenia w ciągu dziesięciu lat spisane”, „Konteksty Kultury” 2011, t. 7;
K. Cedro-Abramczyk, Działalność społeczna i naukowa Juliana Ochorowicza w okresie pobytu w Wiśle (na podstawie dzienników i rękopisów J.O.), „Almanach Historyczny” 2016, t. 18;
D. Chibner, „Nadać pojęciom barwę zmysłów”. Metoda pracy poety wyłożona przez Juliana Ochorowicza, „Tekstualia” 2017, nr 3;
A. Skała, Aksjomaty i mistyfikacje, czyli o świetle i ciemnej stronie poznania. Szkic do portretu Juliana Ochorowicza, „Ethos” 2017, nr 3;
A. Adamus-Matuszyńska, Koncepcja człowieka i społeczeństwa w myśli filozoficznej Juliana Ochorowicza, Gdynia–Kraków 2018;
B. Kuczkowski, „Z dziennika psychologa” Juliana Ochorowicza jako dokument osobisty, „Sztuka Edycji” 2019, nr 1;
A. Więckiewicz, Od codziennych praktyk piśmiennych do teorii introspekcji. Nieznane dzienniki Juliana Ochorowicza, „Sztuka Edycji” 2019, nr 1;
J. Lekan-Mrzewka, Julian Ochorowicz, sprawa lwowskiej fundacji Macierz Polska i „nasze osobnictwo”, „Napis” 2021, seria 27;
A. Sobolewska, Autoekonomie zapisu Juliana Ochorowicza. Codzienne praktyki piśmienne i badawcze psychologa, Warszawa 2021.