* Odczytywanie. Wprowadzenie

Interpretacja utworów literackich jest obecna w OLiJP od samego początku: dotyczyła pojedynczego wiersza, pary utworów (interpretacja porównawcza), wiersza lub małej prozy opatrzonej dodatkowym poleceniem (interpretacja ukierunkowana). Towarzyszyła jej deklamacja utworów poetyckich, z której zrezygnowano po dwóch pierwszych dekadach działania OLiJP. Interpretacja głosowa wiersza powróciła jako zadanie w OLiJP-SP i nadal obowiązuje. Przed ponad pięćdziesięciu laty problemem był przede wszystkim brak odpowiedniego przygotowania nauczycieli, a w konsekwencji – także uczestników. Od tego czasu uczniowie przygotowują się do interpretacji ze zmiennym szczęściem (jeśli można tak powiedzieć, próbując uchwycić fluktuację poziomu kompetencji wynikającą ze szkolnych reform, zmian w procesach oceniania i w środowisku nauczycielskim). Przez kilka lat uczestnicy zawodów doskonale radzą sobie z tą formą wypowiedzi, potem nauczyciele-mistrzowie odchodzą z zawodu lub na emeryturę i poziom uczniowskich kompetencji spada, by po kolejnych kilku latach znowu powrócić do poprzedniego stanu.

Strona: 123456789