
* Odczytywanie. Wprowadzenie
Interpretacje zamieszczone w tomie nie są prostą realizacją żadnego z tych zadań, jednak z pewnością okażą się pomocne przy wykonaniu każdego z nich. Przede wszystkim pokazują, w jaki sposób uczestnik może poprowadzić swoją pracę interpretacyjną. Z założenia poszczególne opublikowane tu teksty przeznaczone są dla uczestników zawodów II stopnia (interpretacje pojedynczych utworów, w tym jedna interpretacja ukierunkowana) i III stopnia OLiJP (wszystkie interpretacje porównawcze). Z myślą o uczestnikach zawodów II stopnia OLiJP-SP przygotowane zostały wybrane interpretacje pojedynczych utworów, przede wszystkim autorstwa Kingi Białek, Krzysztofa Biedrzyckiego, Elżbiety Błachowicz, Anny Janus-Sitarz, Katarzyny Kuczyńskiej-Koschany, Doroty Michułki, Pawła Pluty. Uczniowie i ich Nauczyciele mogą oczywiście sięgać po wszystkie dostępne w tym tomie opracowania, dostosowując wybory do swoich potrzeb. W olimpiadzie decyzja o podjęciu przygotowywanego tematu zawsze należy do Uczestnika, który ma do dyspozycji kilka różnych propozycji rozprawek, kilka wierszy do interpretacji. Nawet na II etapie OLiJP-SP Uczestnik co prawda przygotowuje się do rozmowy o pełnym zestawie piętnastu wierszy, ale później losuje dwa z nich, a ostatecznie wybiera do rozmowy tylko ten, który bardziej mu odpowiada.