
* Odczytywanie. Wprowadzenie
Interpretacje w znakomitej większości zostały napisane przez osoby zajmujące się obiema olimpiadami polonistycznymi – tą dla liceów i tą dla szkół podstawowych – dydaktyków szkolnych i akademickich. Staraliśmy się przyjąć punkt wyjściowy podobny do sytuacji, w jakiej znajduje się uczestnik przystępujący do olimpiady, szczególnie podczas pisemnych części zawodów II i III stopnia w OLiJP oraz ustnej części II stopnia OLiJP-SP. Interpretujemy zatem takie utwory, jakie mogłyby się pojawić podczas zawodów: są to zarówno pojedyncze wiersze, jak i mała proza, a także pary wierszy (interpretacje porównawcze). Zostały wybrane z całej historii polskiej literatury – od Jana Kochanowskiego przez Wacława Potockiego, Daniela Naborowskiego, Ignacego Krasickiego, Franciszka Karpińskiego, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego Stanisława Egberta Koźmiana, Cypriana Norwida, poetów XX wieku: Kazimierza Wierzyńskiego, Józefa Czechowicza, Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta i innych, aż po żyjących dziś twórców: Daniela Liskowackiego, Tomasza Różyckiego czy Julię Fiedorczuk. Utwory z tego różnorodnego zbioru zawsze podajemy w całości (poza jednym wyjątkiem), mają też cechy wspólne: wiersze są nie nazbyt krótkie, ale i niedługie – takie, które mogą zostać zanalizowane przez Uczestnika w ciągu 4–5 godzin zegarowych (OLiJP) lub opracowane w domu przez uczniów szkół podstawowych (OLiJP-SP), dają pole do zaprezentowania umiejętności analitycznych, nie wymagają przywoływania literatury przedmiotu, erudycyjnych popisów, archiwalnych poszukiwań.