
* Odczytywanie. Wprowadzenie
Autorzy poproszeni o przygotowanie interpretacji są od lat związani z jedną, drugą, bądź obiema olimpiadami polonistycznymi – są jurorami zawodów II i III stopnia, przewodniczącymi Komitetów Okręgowych, członkami Komitetu Głównego OLiJP lub OLiJP-SP. Pracują w liceach ogólnokształcących, w Polskiej Akademii Nauk i na uniwersytetach w całej Polsce (niektórzy także poza krajem) – o współpracę poprosiliśmy przede wszystkim tych, którzy zawodowo zajmują się liryką i mają znaczący dorobek naukowy w tym zakresie.
Interpretacje zaproponowane w tym tomie nie mają bezwzględnego charakteru wzorcowego czy instruktażowego. Poza wskazanymi wyżej założeniami związanymi z przydatnością do wykorzystania w toku przygotowywania zadań OLiJP i OLiJP-SP nie zostały również napisane według jednego modelu. Ich różnorodność jest z jednej strony odzwierciedleniem odmiennych podejść do samego procesu interpretacji utworu, wykorzystania różnych propozycji metodologicznych: od nadal przydatnego strukturalizmu po zmodyfikowane czy nowe podejścia Janusza Sławińskiego, Umberta Eco, Richarda Rorty’ego, bądź innych jeszcze teoretyków literatury polskich i obcych. Z drugiej strony różnorodność metod pozwala na wydobycie ze złożonej struktury tekstowej tego, co w danym utworze wydaje się najważniejsze.
Jako zespół autorów tych interpretacji mamy głęboką nadzieję, że tom pomoże Uczestnikom i ich Opiekunom w przygotowaniu do zawodów, a także pokaże rozmaitość narzędzi, jakimi możemy się posługiwać, próbując dotrzeć do całej złożoności znaczeniowej utworu literackiego jako dzieła artystycznego. Nie chodzi przecież wyłącznie o to, abyśmy po prostu czytali – lecz o wypracowanie narzędzi, które pozwolą nam zrozumieć utwory dawne i współczesne. Mimo coraz śmielej formułowanych zastrzeżeń, literatura nadal jest najważniejszym źródłem wiedzy o świecie człowieka.
Od redakcji