Pini Tadeusz
Historyk literatury, edytor, nauczyciel. Kryptonim: T.-P.
Informacje biograficzne. Urodził się 9 IV 1872 we Lwowie jako syn Józefa, wojskowego (powstańca 1863 r.) i urzędnika. Pobierał nauki we Lwowskim Gimnazjum Klasycznym, w l. 1892–1895 studiował filologię polską, klasyczną, słowiańską, germańską, historię sztuki i filozofię na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Lwowskiego – był uczniem m.in. Romana Pilata i Antoniego Kaliny; bogate zainteresowania intelektualne z okresu studiów realizował w późniejszej pracy zawodowej. W l. 1897–1903 pracował jako nauczyciel gimnazjalny we Lwowie, a następnie w Tarnowie. W 1898 r. poślubił Marię Schreiber, z którą miał córki Wandę (1899–1975) i Jadwigę (1901–1976, zam. Suchodolską), historyczkę teatru. Związany z Towarzystwem Literackim im. Adama Mickiewicza, założył w Tarnowie jego oddział filialny, kształtował działalność popularyzującą mickiewiczologię i naukę o literaturze. Należał do grupy, która dążyła do przekształcenia „Pamiętnika Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” w czasopismo zajmujące się całością zagadnień związanych z literaturą polską, i był współtwórcą „Pamiętnika Literackiego” (powstał w 1901 r. jako kwartalnik). W 1903 r. Pini powrócił do Lwowa i pracował jako nauczyciel, redaktor i wydawca; był redaktorem „Pamiętnika Literackiego” (1905–1907) oraz monograficznej serii wydawniczej Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych zatytułowanej „Nauka i Sztuka” (1906–1911), od 1909 r. redagował serię „Biblioteka Klasyków Polskich”. W 1909 r. zainicjował (wraz z J. Kasprowiczem, W. Orkanem i S. Żeromskim) i próbował realizować projekt Towarzystwa Wydawniczego Pisarzy Polskich dla ochrony praw autorskich, prace wieńczył Statut tegoż Towarzystwa. W tym okresie Pini współpracował z „Muzeum”, „Kwartalnikiem Historycznym”, „Ateneum”, „Słowem Polskim”, ze „Szkołą”; uczestniczył w popularyzowaniu historii literatury, wygłaszając odczyty, biorąc udział w dyskusjach i polemikach prasowych. W l. 1912–1917 wydał własnym nakładem w polskim przekładzie i bogato ilustrowane dziewięć tomów Historii malarstwa Haldane’a MacFalla. W 1919 r. zamieszkał w Warszawie i podjął prace w Instytucie Wydawniczym „Biblioteka Polska”. W 1930 r. ponownie powrócił do Lwowa, gdzie został kierownikiem literackim spółki wydawniczej „Parnas Polski”, a w l. 1933–1934 redaktorem „Biblioteki Poetów Polskich”. Zmarł 7 IX 1937 we Lwowie.
Obszary działalności. Pini aktywnie uczestniczył w życiu literackim jako autor licznych różnorodzajowych prac poświęconych literaturze polskiej. Debiutował we lwowskim „Przewodniku Naukowym i Literackim” (1895, nr 11–12) rozprawą Zygmunta Krasińskiego tak zwany „Niedokończony poemat”. (Próba genezy) (odb. 1896). Zagadnienia z historii literatury podejmował w następnych latach w artykułach: Mickiewicz jako wydawca poezji Garczyńskiego („Pamiętnik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 1898), Studium nad genezą „Irydiona” Zygmunta Krasińskiego („Przewodnik Naukowy i Literacki” 1898), „Dziady” a Maryla („Pamiętnik Literacki” 1933, z. 2). Najważniejszą pracą o charakterze historycznoliterackim okazała się monografia Krasiński. Życie i twórczość (1928). Napisał kilka wspomnień pośmiertnych poświęconych wybitnym osobowościom świata literatury. Opublikował portrety literackie i szkice biograficzno-literackie: Klementyna z Tańskich Hoffmanowa („Szkoła” 1898, nr 8 i odb.), Stefan Garczyński („Przewodnik Naukowy i Literacki” 1898), Dwaj poeci filozofowie. Szkic literacki (1900), Władysław Syrokomla i jego utwory (1901).
Znaczący dorobek historycznoliteracki Piniego stanowią prace edytorskie obejmujące głównie pisarzy romantycznych, zarówno obszerne dzieła zebrane, jak i edycje poszczególnych utworów Zygmunta Krasińskiego, Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Mieczysława Romanowskiego, Cypriana Norwida. Ponadto Pini zainicjował wydanie zbiorowe Dzieł i Dzieł malarskich Stanisława Wyspiańskiego (wyd. 1924–1932).
Kierował serią „Wielka Biblioteka”, w której ukazało się ponad 120 tomów najważniejszych dzieł literackich, każdy ze starannie opracowanym tekstem literackim i bogatym komentarzem historycznoliterackim. Ostatnie trzy lata życia Piniego obciążał proces z Zenonem Przesmyckim (Miriamem) dotyczący wydania tomu dzieł Cypriana Norwida. Przesmycki zarzucił redaktorowi bezprawny przedruk utworów autora Vade-mecum, niedbałe ich opracowanie i ogólnie małe uznanie dla poety i wygrał proces. Była to swoista klęska nie tylko Piniego, ale też ruchu wydawniczego według modelu z czasów zaborów, nastawionego przede wszystkim na popularyzowanie literatury podlegającej restrykcjom zaborcy; taki stosunek do twórczości literackiej można zaobserwować także w licznych recenzjach Piniego. W ciągu dekady po odzyskaniu niepodległości zmieniły się warunki wydawania dzieł literackich i rozwinęło się edytorstwo naukowe, jego zasady nie znalazły jednak wystarczającego odzwierciedlenia w działaniach redaktora „Biblioteki Poetów Polskich”. Przygotowywał liczne wydania dzieł literackich dla uczniów i szkoły, jest autorem podręcznika Literatura polska w okresie 1796–1863 (1931) oraz tomu Opowiadania z przeszłości i teraźniejszości Polski (1937, współautor: T. Jarosz).
Działalność krytyczna. Pini niemal przez całe życie współpracował z licznymi czasopismami, najważniejsze z nich to: „Pamiętnik Literacki” (recenzje publikowane regularnie w l. 1902–1907, potem z mniejszą częstotliwością), „Ruch Literacki”, „Nasza Książka”, ale też sporadycznie z „Biblioteką Warszawską”, „Krytyką”, „Wiadomościami Literackimi”, propagując cenne zjawiska literackie, zarówno autorów, jak i poszczególne utwory. Publikacje krytycznoliterackie były silnie powiązane z pracami o charakterze historycznoliterackim i skutkowały inicjatywami wydawniczymi, dlatego wszystkie obszary działalności krytyka należy w zasadzie rozpatrywać łącznie, wskazywał on zresztą na nieostre wówczas i stopniowo różnicujące się zakresy badań historyków i krytyków literackich (Dwaj poeci filozofowie). Recenzje, niewielkie objętościowo, miały zazwyczaj charakter sprawozdawczy, ale też oceniający, a niekiedy postulatywny. Działalność krytyczną Pini traktował jako rodzaj sprawozdania o stanie współczesnej literatury dokumentującym się w poszczególnych utworach, postulował więc rodzaj „przeglądów całorocznej produkcji” w zakresie gatunków literackich (Piotr Chmielowski, 1904).
W niewielkim tomie Nasza współczesna poezja (1902) zamieścił prace poświęcone Adamowi Asnykowi, Marii Konopnickiej, Obrazkom miejskim Wiktora Gomulickiego, zbiorowi Polonia irredenta Andrzeja Niemojewskiego, Tatrom Franciszka Nowickiego. Wyżej cenił Asnyka, który przejawiał żywą obecność w literaturze do końca życia, niż Kornela Ujejskiego, popularnego w stosunkowo krótkim okresie. Z prozaików zajmował się przede wszystkim Henrykiem Sienkiewiczem, podkreślał, że przed Trylogią „nie mieliśmy powieści napisanych z większym artyzmem, z większą plastyką, potężniejszą wyobraźnią i tak nieporównanie pięknym stylem” (H. Sienkiewicz jako pisarz narodowy i artysta, „Pogoń” 1901, nr 15–18, wyd. osob. 1901). Cenił artyzm autora Bez dogmatu i jego wpływ na rozwój polskiej powieści: „[…] on jest dla naszej powieści współczesnej tym, czym był Asnyk dla współczesnej poezji: można by powiedzieć, że on ją stworzył, bo na nim wykształcili się tacy Żeromscy, Sieroszewscy, Dąbrowscy, Reymontowie i Szymańscy, dzięki którym powieść nasza zajmuje obecnie jedno z najwybitniejszych miejsc w rzędzie literatur europejskich. I to będzie może kiedyś uważane za największą zasługę Sienkiewicza, że przez znakomite swe dzieła powołał do życia szereg wybitnych, oryginalnych talentów i w naszym dorobku cywilizacyjnym umożliwił dobrym krok naprzód” (tamże). Refleksją krytyczną obejmował Pini wydania dzieł romantyków i poświęcone im prace badawcze, zwłaszcza Krasińskiego i Mickiewicza, śledził też piśmiennictwo związane z Wyspiańskim, niekiedy sięgał po literaturę okresu staropolskiego (M. Reja, I. Krasickiego). Wyrażał słowa uznania dla publikacji omawiających sylwetki pisarzy, którym poświęcił prace (np. A. Drogoszewskiego o L. Kondratowiczu, „Pamiętnik Literacki” 1904, z. 3).
Literatura w służbie spraw społecznych i narodowych. Pini cenił autora Trylogii za postawę patriotyczną widoczną w doborze wybitnych postaci historycznych poświęcających życie dla ojczyzny, mimo to czynił jednak pisarzowi w 1901 r. zarzut, „że nie odważy się na skreślenie obrazu naszej martyrologii dzisiejszej i że bawi Europę cudownymi obrazkami odtwarzającymi czasy Nerona, zamiast przedstawić jej, iż naród, którego jest członkiem, doznaje od nowożytnych Neronów takich samych prześladowań, jakich doznawali pierwsi chrześcijanie od starożytnego” (H. Sienkiewicz jako pisarz narodowy i artysta). Zarzucał też Sienkiewiczowi, że nie napisał dzieła niosącego pociechę współczesnemu pokoleniu na wzór Placówki, Dewajtis, Syzyfowych prac. Krytycznie wypowiadał się o Potopie, wytykając brak zwięzłości kompozycyjnej, powtarzalność typów postaci i motywów literackich (swoisty zbiór szkiców i opisów bitew). Wysoką notą obdarzył natomiast Bez dogmatu – za świetną kompozycję zbudowaną na grze kontrastów. Doceniał artyzm prozaika widoczny „w stylu i kompozycji”, podkreślał cechy języka („lekki, swobodny, potoczysty”), który czynił Sienkiewicza mistrzem „wywoływania tzw. nastrojów” i sytuował w jednym szeregu z dawnymi mistrzami polszczyzny: Łukaszem Górnickim, Piotrem Skargą i Juliuszem Słowackim. Swe rozpoznania twórczości Sienkiewicza kwitował stwierdzeniem: „Artysta jest w nim nieporównanie większy niż patriota i takim musimy go przyjąć” (tamże).
Istotnym głosem Piniego na temat literatury narodowej była rozprawa O przyszłe drogi literatury polskiej. (Polemika ze Stefanem Żeromskim) (1916). Żeromski w odczycie Literatura a życie polskie (1915) zarzucał polskiemu piśmiennictwu, że zamknięte w sprawach narodowych, nie jest cenione w świecie, nie pozyskuje europejskich czytelników. Krytyk bronił pisarza niejako przed własnym zarzutem, wskazując na jego „wypatrywanie i wyszukiwanie w ciemnościach drogi do szczęścia dla ojczystego plemienia” i zaprzeczał tezie o tendencyjności dominującej nad artyzmem w polskich dziełach literackich, podając przykład najwybitniejszych utworów polskiego romantyzmu, w których pierwiastek patriotyzmu okazuje się niepodważalny, podobnie jak artyzm. Odwoływał się również do przykładów literatur obcych, gdyż „wszędzie tam, gdzie społeczeństwo jakieś pogrążone było w ciemnościach, poezja zmieniała się o godzinie wyrocznej w sztandar narodowy, czy w ów biblijny słup ognisty, który wskazywał drogę naprzód, w przyszłość” (tamże).
Polemizował z poglądem młodopolskiej generacji o nadrzędnej roli środków artystycznych w dziele: „Zasadnicze znaczenie ma forma zewnętrzna dla tych tylko artystów, którzy chcą nią przykryć pustkę duszy; nie mając właściwie nic do powiedzenia, a chcąc mówić koniecznie, przedstawiają jako rzecz główną nie istotny cel sztuki, lecz jej środki. Historia literatury stwierdza, że czasy, w których taki sposób pojmowania twórczości ogarniał większość pisarzy, były czasem upadku sztuki” (tamże). Polemista Żeromskiego wskazywał na szczególną chwilę dziejową (czas wojny i działań niepodległościowych), w której znalazły się polska literatura i jej obowiązki narodowe, oceniając zresztą wysoko twórczość ostatniego dwudziestolecia.
Problem twórczości narodowej powrócił ponownie w rozprawie O sztukę polską. Uwagi i projekty (1919); wnioskując o utworzenie galerii narodowej polskiego malarstwa, przywoływał przykład literatury, która przetrwała okres zaborów dzięki nakładom dostępnym sporej części społeczeństwa.
Zadania krytyki i literatury. Pini uważał się za ucznia Piotra Chmielowskiego, co podkreślił w portrecie literackim opublikowanym tuż po śmierci autora Dziejów krytyki literackiej w Polsce, i dla tegoż krytyka i historyka literatury często wyrażał słowa uznania, w rodzaju „najjaśniejsza może pochodnia naszej wiedzy, naszego umysłowego dorobku” (Piotr Chmielowski. Wspomnienie pośmiertne, „Muzeum” 1904 i odb.). Od Chmielowskiego przejął zadanie krytyki, która powinna „ostrzegać przed szkodliwymi wpływami [dzieł literackich], a wskazywać pożyteczne” (tamże).
W ocenach Piniego podstawą wartościowania były idee wielkich romantyków, pojawiały się one w większości wypowiedzi krytyka, stanowiły centrum porządkujące treści i znaczenia opinii, krytyk przekonywał, że poglądy estetyczne nie mogą być jedynym kryterium do określenia miejsca pisarza w historii literatury. Wskazywał też na zależności i różnice między twórcami tego samego okresu (S. Garczyński, Z. Krasiński, A. Asnyk, K. Ujejski). Był zwolennikiem badań komparatystycznych i rozpoznań obejmujących pisarzy różnych narodowości (Dwaj poeci filozofowie). Przeciwstawiał się ówczesnej krytyce literackiej za zbytnie aktualizowanie Krzyżaków Sienkiewicza, szukanie w nich analogii do współczesnej sytuacji historycznej, uznawał natomiast wagę przypominania faktów historycznych przez literaturę.
Często pisał o twórcach, których cenił, językiem serdecznym, wyrażającym uznanie, wielokrotnie apelował też o kulturę wypowiedzi krytycznoliterackich oraz rzeczowość i precyzję ocen, przeciwstawiając się nachalnym napaściom na pisarzy o odmiennych poglądach ideowych, dał temu wyraz w recenzji Sienkiewiczianów Wacława Nałkowskiego: „Literatura nasza krytyczna ma jeszcze wielkie braki i wielkie luki nawet w tych działach, które stosunkowo dokładnie są ocenione. Jeżeli rezultatem badań ma być dojście do szczerej, bezwzględnej prawdy, to trzeba wykazywać nie tylko jasne, ale i ciemne strony, trzeba nie tylko uwielbiać, ale także krytykować, i to krytykować ostro”, postulując jednocześnie: „[…] jedynie poważne, taktowne, na naukowych podstawach, na stwierdzonych faktach oparte wykazanie braków i wad…” („Pamiętnik Literacki” 1904, z. 4).
W drugiej dekadzie XX w. Pini wypowiadał dosyć negatywną opinię o ówczesnej krytyce literackiej, cenił w zasadzie tylko „krytykę naukową”, ubolewając, że „ta jednak nie zajmuje się literaturą współczesną, zostawiając ją na pastwę przygodnych, zwykle »kongenialnych« recenzentów dziennikarskich. Ci stają przeważnie w roli nie pośredników między autorem a czytelnikiem, lecz sędziów i, klepiąc pisarza łaskawie po ramieniu, udzielają mu »po kole- żeńsku« rad i wskazówek, niezawodnie bardzo zbawiennych, ale nie zawsze pod względem gramatycznym poprawnych” (O przyszłe drogi literatury polskiej).
Wilhelm Feldman w książce Współczesna krytyka literacka w Polsce (1905) przypisał Piniego do lwowskiej szkoły filologicznej, co było słuszne, biorąc pod uwagę wczesne prace badacza rozpatrującego „problemy genezy” utworów (przede wszystkim Krasińskiego) oraz początkowe prace wydawnicze twórczości romantyków. Jak zauważył Feldman, Pini tworzył podstawy syntezy literatury, co dokumentują „wspomnienia pośmiertne” i portrety literackie. W opinii Feldmana „odznacza się Pini powagą i surowością krytycyzmu” i potrafi przeciwstawiać się „modzie” na popularnych pisarzy, m.in. Sienkiewicza i Ujejskiego. Podobne miejsce wyznaczył Piniemu 30 lat później Tadeusz Grabowski w Krytyce literackiej
w Polsce w epoce realizmu i modernizmu (1863–1933). Po śmierci autora w nekrologach pojawiły się słowa uznania dla cenionego krytyka i wydawcy z powodu jego wszechstronnego udziału w życiu literackim i kulturalnym. Z perspektywy lat 30. XX w. działalność wydawnicza aktywnego przez półwiecze polonisty przyćmiła prace piśmiennicze, zwłaszcza krytyczne, ale trzeba też przyznać, że obie te dziedziny w pracach Piniego warunkowały się wzajemnie i budowały przejrzysty system wartości.
Bibliografia
NK, t. 15; PSB, t. 26
Źródła:
Zygmunta Krasińskiego tak zwany „Niedokończony poemat”. (Próba genezy), „Przewodnik Naukowy i Literacki” 1895, nr 11–12, odb. Lwów 1896;
Adam Asnyk. Wspomnienie pośmiertne, „Szkoła” 1897 i odb. Lwów 1897;
Mickiewicz jako wydawca poezji Garczyńskiego, „Pamiętnik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 1898, R. 6;
Studium nad genezą „Irydiona” Zygmunta Krasińskiego, „Przewodnik Naukowy i Literacki” 1898;
Dwaj poeci filozofowie. Szkic literacki. Sprawozdanie Dyrekcji c.k. Lwowskiego Gimnazjum im. Franciszka Józefa za r. 1900, Lwów 1900 i odb. (toż pt. Garczyński i Krasiński. Szkic literacki, „Biblioteka Warszawska” 1900, t. 3);
H. Sienkiewicz jako pisarz narodowy i artysta, „Pogoń” 1901, nr 15–18, wyd. osob. Tarnów 1901;
Władysław Syrokomla i jego utwory, Lwów 1901;
Nasza współczesna poezja, Lwów 1902;
[rec.] „Pisma” Zygmunta Krasińskiego, t. 1–4, Warszawa 1901, „Pamiętnik Literacki” 1902, z. 1;
Z pracowni poety, „Pamiętnik Literacki” 1902, z. 2;
O bibliotece Ignacego Krasickiego, „Pamiętnik Literacki” 1903, z. 1;
[rec.] J. Wilkosz, „Rozbiór »Nie-Boskiej komedii« Z. Krasińskiego”, „Pamiętnik Literacki” 1903, z. 1;
[rec.] A. Nie- mojewski, „Stanisław Wyspiański”;
A. Potocki, „Szkice i wrażenia literackie”;
J. Szarota, „»Wyzwolenie« St. Wyspiańskiego w stosunku do jego dzieł poprzednich”;
Z. Wasilewski, „Nowy Konrad. Rozbiór »Wyzwolenia« St. Wyspiańskiego”, „Pamiętnik Literacki” 1903, z. 4;
Piotr Chmielowski. Wspomnienie pośmiertne, „Muzeum” 1904, odb. Lwów 1904;
[rec.] A. Drogoszewski, „Władysław Syrokomla (1823 do 1862)”, „Pamiętnik Literacki” 1904, z. 3;
[rec.] M. Offmański, „Przyczynek do życiorysu Adama Asnyka”, Warszawa 1904, „Pamiętnik Literacki” 1904, z. 3;
[rec.] W. Nałkowski, „Sienkiewi- cziana. Szkice do obrazu”, Kraków 1904, „Pamiętnik Literacki” 1904, z. 4;
[rec.] F. Wilhelm, „O twórczości Stanisława Wyspiańskiego i Stefana Żeromskiego. Wykłady wygłoszone na Wyższych Kursach Wakacyjnych w Zakopanem”, Kraków 1905 [!], „Pamiętnik Literacki” 1904, z. 4;
[rec.] M. Konopnicka, „Szkice – Bohdan Zaleski, Adam Asnyk, Henryk Sienkiewicz”, Lwów 1905, „Pamiętnik Literacki” 1905, z. 1;
[rec.] I. Chrzanowski, „Dlaczego Rej jest ojcem literatury naszej?”, „Kurier Lwowski” 1905, nr 80–81, 84, „Pamiętnik Literacki” 1905, z. 4;
Stanisław Witkiewicz. Wspomnienie pośmiertne, „Kurier Lwowski” 1915, nr 337 (wyd. poranne);
O przyszłe drogi literatury polskiej. (Polemika ze Stefanem Żeromskim), Lwów 1916;
O sztukę polską. Uwagi i projekty, Lwów 1919; Krasiński. Życie i twórczość, Poznań 1928;
Literatura polska w okresie 1796–1863, Warszawa 1931;
Legenda i prawda o „Bibliotece Polskiej”, „Wiadomości Literackie” 1934, nr 6 (533).
Opracowania:
K. Bronikowski, [rec.] T. Pini, „Mickiewicz jako wydawca poezji Garczyńskiego”, Lwów 1898, „Biblioteka Warszawska” 1898, t. 3, z. 2;
W. Feldman, Współczesna krytyka literacka w Polsce, Warszawa 1905;
A. Karbowiak, Towarzystwo Nauczycieli Szkół Wyższych 1884–1908, Lwów 1909;
T. Grabowski, Krytyka literacka w Polsce w epoce realizmu i modernizmu (1863–1933), Poznań 1934;
B. Nadolski, Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza. Zarys historii. 1886–1936, „Pamiętnik Literacki” 1936, z. 4;
E. Kucharski, Śp. Tadeusz Pini, „Pamiętnik Literacki” 1937, z. 4;
J. Suchodolska, Tadeusz Pini. 1872–1937, „Pamiętnik Literacki” 1962, z. 3;
W. Pini, Pini Tadeusz, w: Słownik pracowników książki polskiej, Warszawa–Łódź 1972;
M. Adamiec, Norwid Tadeusza Piniego, „Ruch Literacki” 1992, nr 3;
Z. Piasecki, O „Matejce” Stanisława Witkiewicza – i nie tylko. Na podstawie nieznanych listów artysty do Tadeusza Piniego, „Zeszyty Naukowe WSP w Opolu. Filologia Polska” 1993, z. 31;
E. Jakiel, Miriam contra Pini, „Tytuł” 1994, nr 4;
K. Sadkowska, Lwowska krytyka literacka 1894–1914, Warszawa 2015.