20. Poetki i paideia

Perspektywę Mistrza-dziecka – obserwatora myślącego, stawiającego pytania i komentującego rzeczywistość – wzmacnia także jego indywidualny ogląd sytuacji, „istnienie «zanadto w jednej osobie», niemożność wyjścia poza własną subiektywność, forma, która oddziela nas od pozostałych istnień, choć jednocześnie – przez wspólnotę losu – jakoś nas z nimi łączy”[1]. Głębszy, filozoficzny poziom znaczenia utworu odsłania zdumienie wielością rzeczy stworzonych, zdziwienia fenomenem istnienia, które, jeśli wgłębić się w metafizyczny sekret, otoczone jest przez wszechpanującą nicość”, ale paradoksalnie [paradoks|] w tekście ujawniona zostaje także „afirmacja istnienia – spontanicznego, cudownego w każdym swym przejawie, niezwykłego w upartym trwaniu i zachwycającej chwili”[2]. Przystępność, zrozumiałość i czytelność utworu Wywiad z dzieckiem – nawet na płaszczyźnie odbioru filozoficznego – wzmocnione zostają wyraźnie wykorzystaną przez poetkę „praktyką wirtuozowskiego przekształcania polszczyzny potocznej”[3]. Jak zauważa Wojciech Ligęza:

Dwie poetyki Szymborskiej nakładają się na siebie. Nazwijmy je rzeczowością i konceptyzmem. Poezja słowa codziennego i potocznego pozwala uchwycić konkrety wielorakiego świata w wielu zróżnicowanych kształtach, udowodnić, że byt społeczny i przyrodniczy „ma rację”, ale też – za pośrednictwem słowa potocznego – tak przedstawić „dramat antropologiczny”, by brzmiał współcześnie i zrozumiale. Na przeciwległym biegunie umieścimy literackość wypowiedzi Szymborskiej, w których biegłość posługiwania się różnymi stylami łączy się ze swobodą i wdziękiem ekspresji[4].

Strona: 1234567891011

Przypisy

  1.  Wojciech Bonowicz, Niewidzialny łańcuch. O kilku wierszach Wisławy Szymborskiej, „Znak” 2012 nr 684; tekst za: https://www.miesiecznik.znak.com.pl/6842012wojciech-bonowiczniewidzialny-lancuch-o-kilku-wierszach-wislawy-szymborskiej; dostęp: 1.07.2025.
  2.  Wojciech Ligęza, dz.cyt., s. LXXX.
  3.  Tamże, s. LXXIII–LXXIV.
  4.  Tamże, s. LXXIV. Ponadto warto zauważyć, że: „Horyzont myślowy w [całym – D.M.] zbiorze Wszelki wypadek (1972) wzbogaca się o refleksję filozoficzną na temat «bytu i nicości», tajemnic poszczególnego istnienia w wielkim łańcuchu bytów oraz niepojętej gry zdarzeń – w kosmicznej makroskali i kameralnym teatrze pojedynczego życia” (tamże, s. LXXX).