Odczytywanie.
Interpretacje utworów literackich w Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego. 
 
 
- Katarzyna Kuczyńska-Koschany, Umieranie Ukochanych, zawsze śmierć [Jan Kochanowski, Tren IIII, Piotr Sommer, To jest imię i nazwisko]
 
- Mirosława Hanusiewicz-Lavallee, Retoryczny kunszt miłosnego szaleństwa [Jan Andrzej Morsztyn, Vaneggiar d’una innamorata]
 
- Grzegorz Marzec, … [Jan Kochanowski Do fraszek [„Fraszki nieprzepłacone, wdzięczne fraszki moje…”] i „szczodrak” Joanny Mueller]
 
- Teresa Kostkiewiczowa, Dwa wiersze – dwa głosy [Jan Kochanowski, Pieśń VIII Ksiąg pierwszych, Adam Mickiewicz, Do***. Na Alpach w Splügen 1829]
 
- Krzysztof Mrowcewicz, Barokowy zegar świata [Daniel Naborowski, Krótkość żywota] 
 
- Agnieszka Czechowicz, Kosmos, żywioły i metamorfozy eschatologiczne [Wacław Potocki, Nagrobek Leliwczykowi] 
 
- Roman Dąbrowski, O mądrości każdego i głupocie wszystkich [Ignacy Krasicki, Do księdza Marcina] 
 
- Tomasz Chachulski, Sielanka czy elegia [Franciszek Karpiński, Na odmienione Nadprucie]
 
- Paweł Pluta, Natura i człowiek – sentymentalny obraz nawigacji życiowej [Franciszek Dionizy Kniaźnin, Dwie gałązki]
 
- Agata Seweryn, „Chwałki” Franciszka Karpińskiego i Juliusza Słowackiego [Franciszek Karpiński Pieśń poranna –  Juliusz Słowacki [„Kiedy pierwsze kury Panu spiewają…”]
 
- Teresa Dobrzyńska, Człowiek w wielkim mieście [Cyprian Norwid, Stolica i Julian Tuwim, Ruch]
 
- Ewangelina Skalińska, „Jakaś siła niezgadniona…” [Cyprian Norwid, Ironia] 
 
- Arent van Nieukerken, Paradoksy ironii [Cyprian Norwid, Rzecz o wolności słowa (fragment)] 
 
- Marek Stanisz, Blask u kresu [Stanisław Egbert Koźmian, Z mego okienka w jesieni]
 
- Teresa Dobrzyńska, Rola języka i środków stylistycznych w kreowaniu obrazu świata [Bolesław Leśmian, Pszczoły]
 
- Aleksander Wójtowicz, Meteor [Józef Czechowicz, Przemiany]
 
- Kinga Białek, Piłka nożna jako poezja życia [Kazimierz Wierzyński, Match footballowy] 
 
- Piotr Mitzner, Żal po Indze Bartsch [Konstanty Ildefons Gałczyński, Inge Bartsch]
 
- Bogusław Dopart, Nad „trumną próżną” na cmentarzu Montmartre [Kazimierz Wierzyński, Na grobie Słowackiego]
 
- Dorota Michułka, Poetki i paideia. [Joanna Kulmowa Dorośli i Wisława Szymborska Wywiad z dzieckiem]
 
- Andrzej Tyszczyk, W kręgu czytelniczych domysłów [Zbigniew Herbert, Rozmyślania Pana Cogito o odkupieniu]
 
- Elżbieta Błachowicz, Albo ‒ albo, czyli batalia o przyszłość [Janusz Stanisław Pasierb, Szukanie Adama]
 
- Bernadetta Kuczera-Chachulska, To jedno [Czesław Miłosz, To jedno] 
 
- Krzysztof Biedrzycki, Koszykówka i poezja [Stanisław Barańczak, Pierwsza piątka]
 
- Anna Janus-Sitarz, Odkrycia lekturowe czytelnika [Zbigniew Herbert, Domysły na temat Barabasza]
 
- Małgorzata Mikołajczak, „Mój ty pomniku niezupełny”. Zbigniew Herbert wobec tradycji horacjańskiej [Zbigniew Herbert, Do moich kości]
 
- Małgorzata Grzebień, Lamentacja [Janusz Szuber, Mur] 
 
- Grażyna Borkowska, Mały szkic Michała Głowińskiego [Michał Głowiński, Fikcja dobrego dzieciństwa]
 
- Teresa Kostkiewiczowa, Ławka i ludzie [Paweł Marcinkiewicz, Ławka]
 
- Wojciech Kudyba, Inny jest śladem [Adam Zagajewski, Nienapisana elegia dla Żydów krakowskich]
 
- Magdalena Rudkowska, Kamienie, słowa, łzy [Urszula Kozioł, Lament]
 
- Anna Czabanowska-Wróbel, Notatki do interpretacji [Tomasz Różycki Metamorfozy]
 
- Marcin Cieński, Odrastanie topoli [Urszula Zajączkowska, Topola biała]
 
- Igor Piotrowski, Manifest mimo woli? Wiersz o kulturowym konceptualizowaniu przestrzeni [Julia Fiedorczuk, W domu powinno być także miejsce dla zmarłych]
 
- Piotr Krupiński, „Metafora idzie na wojnę”. O poetyckim dyptyku Artura Daniela Liskowackiego [Artur Daniel Liskowacki, Wiersze antywojenne, Dobombardowanie]
 
- Tomasz Cieślak, Wściekłość i przemoc [Bartłomiej Majzel, nagonka]