25. Odkrycia lekturowe czytelnika

Bez względu na to, jaka była historyczna prawda i motywacja ludzi dokonujących wyboru pod pałacem Poncjusza Piłata, poetycka lekcja i refleksje wynikające z lektury wiersza są w stanie przyczynić się do pogłębienia naszej zdolności do rozumienia zdarzeń i drugiego człowieka, a także wytrącić nas z chęci wygłaszania jednoznacznych sądów.

może jednak centralną postacią refleksji interpretacyjnej stanie się Nazareńczyk i wywołane obrazem Jego ukrzyżowania myśli o poszukiwaniu sensu w życiu, o samotności człowieka, o cierpieniu i krzywdzie bez winy? A może punktem wyjścia analizy stanie się natura człowieka, odpowiedzialność jednostki i kwestia odwagi osobistej? Może – uniwersalizm przekazów biblijnych? Możliwości odczytania wiersza Herberta jest wiele. Warto na przykład sięgnąć po opracowania literaturoznawców i w ich podejściu do twórczości Herberta[1] znaleźć inspirację do kolejnego spotkania z Domysłami na temat Barabasza. Najważniejsze jednak, by na to spotkanie się otworzyć, pamiętając, że bez nas – czytelników gotowych do dialogu – ono się nie odbędzie.

 

Przypisy

  1. Zob. np. Czytanie Herberta, pod red. Przemysława Czaplińskiego, Piotra Śliwińskiego, Ewy Wiegandt, Poznań 1995; Jacek Łukasiewicz, Poezja Zbigniewa Herberta, Warszawa 1995; Danuta Opacka-Walasek, Czytając Herberta, Katowice 2001; Małgorzata Mikołajczak, «W cieniu heksametru». Interpretacje wierszy Zbigniewa Herberta, Zielona Góra 2004; Gąszcz srebrnych liści. Interpretacje wierszy Zbigniewa Herberta, [red. nauk. Józef Maria Ruszar], Kraków 2015.