25. Odkrycia lekturowe czytelnika

Takie niepowtarzalne spotkania z wierszem mogą odbywać się dzięki obraniu różnorodnych strategii czytania. Jedna z nich może prowadzić nas od przeczucia do zrozumienia, a zatem od pierwszych intuicyjnych rozpoznań sensu po coraz pełniejsze rozumienie dzięki wielokrotnemu spotkaniu z tekstem. Inna polegać na przyjęciu roli badacza, który poprzez poszukiwanie informacji na temat biografii autora i okoliczności powstania dzieła stara się dotrzeć do jego pierwotnego sensu, czyli takiego, który był prawdopodobnie intencją autora. Kolejna strategia może zakładać, że wiedza o czasie napisania wiersza nie jest niezbędna, że jest on niejako czystą kartą, a każdy czytelnik współtworzy jego znaczenie poprzez bardzo uważną lekturę, zanurzanie się w tekst, odkrywanie zawartych w nich tropów zatrzymywanie się szczególnie przy niejasnościach i podejmowanie osobistego dialogu z dziełem. Jeszcze inna droga czytania pozwala nam skupić się jedynie na wybranym, najciekawszym dla nas – a wpisanym w wiersz – temacie czy problemie, i rozwijać go, stawiając hipotezy interpretacyjne, formułując pytania odnoszące się do tekstu.

Spróbujmy się przyjrzeć, jakich odmiennych poetyckich odkryć dokonamy, przyjmując różne perspektywy czytelnicze.