
02. Retoryczny kunszt miłosnego szaleństwa
Strofa i powiązania międzystroficzne oraz funkcja innych naddanych uporządkowań retorycznych
Dyskretnym sygnałem obcości jest także strofa i kształt metryczny tekstu. [kształt metryczny tekstu|→] Monolog Falsireny ujęty został w format oktawy – w każdej strofie wersy (jedenastozgłoskowiec ze średniówką po piątej sylabie) układają się w schemat rymowy: abababcc. To strofa wprowadzona do poezji polskiej właśnie na drodze imitacji wzorów włoskich. Posłużył się nią jako jeden z pierwszych wczesnobarokowy poeta Sebastian Grabowiecki, po nim zaś polski tłumacz eposu Torquata Tassa Gerusalemme liberata – Piotr Kochanowski. Jest to, co trzeba podkreślić, strofa nie tylko mająca konotacje włoskie, ale przede wszystkim – trudna, wymagająca od poety wysokiej dyscypliny słowa, dlatego w swej „kanonicznej” postaci spotykana w poezji polskiej stosunkowo rzadko. Wykorzystanie oktawy można zatem traktować jako demonstrację kunsztu, wirtuozerii i zarazem nieco kosmopolitycznego dystansu wobec zwykle swobodniejszych i mniej zobowiązujących form wierszowych rodzimej poezji.