Analiza konkurencyjnych rozwiązań
Marta Świetlik

Praca nad portalem Inspire rozpoczęła się od analizy istniejących już rozwiązań, czyli stron i platform, które w podobny sposób umożliwiają wymianę wiedzy i udostępniają materiały przydatne humanistom cyfrowym. Poddaliśmy analizie blisko 30 portali polskich i zagranicznych o tematyce kulturalnej, naukowej i edukacyjnej, porównując je zarówno pod względem treści i sposobu ich wyświetlania czy grupowania, jak i w kontekście oferowanych przez nie funkcjonalności i właściwości UX-owych. Bibliografię przykładów zgromadzono w osobnej kolekcji w Zotero.

Analiza porównawcza dowiodła, że najbardziej udane serwisy są współtworzone przez społeczności. Większość z nich zapewniała użytkownikom dodatkowe uprawniania po zalogowaniu, takie jak możliwość wprowadzania własnych treści i komentowania, a także przedstawiała sylwetki osób zajmujących się daną dziedziną. Za szczególnie cenne funkcje uznano także liczne odsyłacze do innych materiałów w sieci, posługiwanie się słowami kluczowymi i otwartymi metadanymi w różnych formatach, różnorodne formy przekazu (m.in. podkasty, filmy) i zasoby potrzebne naukowcom (m.in. bibliografie, filmy, tutoriale, zorientowane na badania teksty). Uwagę zwróciły różne rodzaje treści, np. przegląd metodologii, szczegółowa analiza metodologii, opracowanie „przepływu pracy” (workflow explainer) dla bieżącego projektu, listy zasobów, wpisy na blogu, a w związku z tym kluczową funkcjonalnością okazała się wyszukiwarka — z możliwością zawężenia kryteriów wyszukiwawczych. Atrakcyjne było również prezentowanie danych w nietypowych formach, jak kalendarz (np. nadchodzących wydarzeń) i mapa (np. instytucji partnerskich) czy agregowanie najnowszych treści z mediów społecznościowych.

Słowa kluczowe przewijające się przez wszystkie dyskusje na tym etapie pracy to: zaangażowanie, społeczność, interaktywność, crowdsourcing, komunikacja. Opracowaliśmy wstępne kategorie treści, na podstawie założeń projektowych i udało nam się wyłonić konkretne pytania badawcze, które posłużyły do sformułowania dalszych kroków:

  • W jaki sposób zaangażować użytkowników i użytkowniczki do aktywnego udziału w wymianie wiedzy?
  • Jak prezentować treści oraz jak ułatwiać korzystanie z nich?
  • Jak zorganizować ich wyszukiwanie w sposób przystępny i efektywny dla użytkownika?
Spis treści