Badanie potrzeb – wywiady indywidualne

W ramach badania potrzeb przeprowadziliśmy 14 wywiadów pogłębionych częściowo ustrukturyzowanych, których celem było określenie w jaki sposób naukowcy/naukowczynie i badacze/badaczki kultury korzystają z dostępnych metod, narzędzi i źródeł cyfrowych w swojej codziennej pracy. Pytanie, na które szukaliśmy odpowiedzi, brzmiało: czy istnieje potrzeba stworzenia portalu angażującego społeczność humanistów cyfrowych i badaczy kultury w wymianę wiedzy i jakie funkcje miałby on pełnić?

By się tego dowiedzieć, umówiliśmy około 60-minutowe rozmowy online z przedstawicielami i przedstawicielkami instytutów PAN (7) i uniwersytetów (7) o różnych stopniach zaawansowania kariery naukowej (mgr/doktorant 7, dr 3, dr hab./prof. uczelni, instytutu 3, prof. zw. 1), wywodzącymi się z różnych humanistycznych dyscyplin naukowych. Pytaliśmy o proces pracy związanej z aktywnością zawodową w sieci, prosiliśmy o wyszczególnienie czynności z nim związanych (założone: wyszukiwanie, przeglądanie, kontaktowanie się, prezentowanie wyników) i sprawdzaliśmy nawyki związane z tymi czynnościami. Pytaliśmy także o niezrealizowane potrzeby (np. w kwestii korzystania z urządzeń — mobilnych czy stacjonarnych; w kwestii preferowanej formy prezentowania treści — tekstowe, wideo, audio) i eksplorowaliśmy zachowania społeczne — m.in. kontakty indywidualne vs komunikacja grupowa.

Najważniejsze wnioski, jakie przyniosły nam badania to istnienie silnej potrzeby agregacji rozproszonych informacji dystrybuowanych przez polskie instytucje naukowe. W ramach przedstawienia ich w jednym miejscu potrzeba też wyraźnych podziałów i personalizacji treści, ze względu na zagrożenie zalewem niepotrzebnych informacji. Dostrzegliśmy także potencjalną trudność w konsolidacji zamkniętych środowisk dyscyplinowych, co prowadziło ponownie do położenia nacisku na budowanie społeczności. A ze względu na różnego rodzaju nawyki w zachowaniach społecznych, konieczne okazało się ułatwienie kontaktów zarówno w ramach szerszych grup, jak i z pojedynczymi badaczami.

Spis treści