Cz. III: Pole Badawcze

Część trzecia monografii poświęcona jest przemianom pola badawczego literaturoznawstwa. Przyglądamy się tu systemowym konsekwencjom transformacji infrastrukturalnej, w szczególności zmianie myślenia o kontekście społeczno-technologicznym prowadzonych badań. Sięgamy tu po przykłady i doświadczenia z różnych projektów infrastrukturalnych i sieciujących realizowanych w kontekście krajowym i międzynarodowym.

Rozdział Marty Błaszczyńskiej, Agnieszki Szulińskiej, Marioli Wilczak i Marty Świetlik skupia się na przemianach w myśleniu o odbiorcach i odbiorczyniach badań na kolejnych etapach procesu projektowego. Pierwszy blok zagadnień dotyczy budowania portali naukowych w oparciu o badania użytkowników ze szczególnym uwzględnieniem kwestii metodologicznych. Druga część tekstu omawia metody angażowania użytkowników poprzez testowanie istniejących platform. Rozdział wieńczą zaś trzy studia przypadku z zakresu tworzenia i podtrzymywania różnych społeczności naukowych na przykładzie grup roboczych, laboratorium innowacji OPERAS i “Biuletynu Polonistycznego”.

Tekst o infrastrukturze, autorstwa Macieja Maryla i Tomasza Umerlego, ogniskuje kluczowe wątki tej monografii w zakresie transformacji infrastrukturalnej literaturoznawstwa. Autorzy omawiają koncepcję cyfryzacji literaturoznawczego procesu badawczego z perspektywy międzynarodowych infrastruktur badawczych (DARIAH, CLARIN, OPERAS). W ramach studium przypadku tekst prezentuje prace realizowane w ramach projektu Dariah.lab, które stanowią przykład wykorzystania infrastruktury badawczej DARIAH do rozwoju dyscyplinowej infrastruktury badawczej literaturoznawstwa.

Rozważania o szerokim kontekście badań wieńczy Marty Świetlik i Magdy Wnuk artykuł o rzecznictwie w humanistyce, dotyczący upowszechniania rezultatów badań i szukaniem zastosowania ich wyników w praktyce różnych instytucji. Zagadnienie to ostatnio zyskuje coraz bardziej na znaczeniu w kontekście dyskusji o wpływie badań naukowych. Autorki omawiają strategie i praktyczne działania rzecznicze na przykładzie projektu OPERAS-PL.

Szczegółowe analizy wpływu przemian infrastrukturalnych na literaturoznawstwo znajdują się w części pierwszej. Kwestia kompetencji niezbędnych do prowadzenia badań w nowym kontekście poruszana jest w części drugiej.

 

Bibliografia

Spis treści