Rozwiązania i decyzje projektowe
Na podstawie przeprowadzonych badań i fazy modelowania z użyciem person oraz user journey maps określiliśmy wraz z zespołem technicznym kluczowe i możliwe do wdrożenia funkcjonalności portalu. Za przewodnie uznaliśmy potrzeby persony prof. Izabeli Juszczyk i dra Pawła Nieczyńskiego, ponieważ postaci typu Grupowicz(ka) mają już najczęściej własne kanały komunikacji. Wybrane dwie persony miały największe szanse na zainteresowanie się i skorzystanie z portalu w formie, do jakiej mogliśmy go w danych warunkach doprowadzić. Nasz cel w zakresie budowania społeczności opisaliśmy metaforycznie jako: „Połączenie ekstrawertyków z samotnymi wilkami na gruncie wspólnych zainteresowań”.
Ponieważ wspólny mianownik dla grupy docelowej nie jest łatwo uchwytny, użytkownikom i użytkowniczkom sporą trudność sprawiało odnalezienie się pod parasolowym określeniem „humanistyka cyfrowa”. Dlatego w ramach zwiększenia inkluzywności, zaproponowaliśmy szeroki wachlarz informacji przydatnych w różnych dziedzinach humanistyki z zakresu:
- przykładowych inicjatyw [projekty],
- możliwości wykorzystania narzędzi [use case – baza wiedzy],
- narzędzi możliwych do wykorzystania w badaniach ilościowych i jakościowych [narzędzia],
- możliwości zatrudnienia i współpracy w ramach zespołów projektowych [ogłoszenia].
Rekomendowaliśmy stworzenie serwisu, który odpowie na podstawową potrzebę: skonsolidowania polskiego środowiska naukowców z szeroko pojętej humanistyki cyfrowej, poprzez możliwość odnajdywania osób do współpracy, zorientowania się w projektach (planowanych, aktualnych i zakończonych) i instytucjach prowadzących badania o podobnej tematyce lub metodologii, zaproszenia do udziału we wspólnych wydarzeniach oraz do dyskusji na interesujące społeczność tematy.