Struktura opowieści cyfrowych – ogólne założenia
Bartłomiej Szleszyński, Paweł Rams

Struktura opowieści cyfrowych – ogólne założenia
Bartłomiej Szleszyński, Paweł Rams

Środowisko cyfrowe umożliwia (a właściwie wymusza) namysł nad strukturą tworzonych narracji i mechanizmami, które zostaną wykorzystane, by optymalnie zakomunikować poszczególne moduły treści. Oglądana na podstawowym poziomie struktura narracyjna różnych kolekcji może różnić się diametralnie, nawet gdy umieszczone są one na jednej platformie, jaką jest NPLP.PL i za każdym razem odgrywać inną funkcję.

W pierwszym przykładzie – Konstelacjach modernizmu tekst główny obrasta siatką wypowiedzi pobocznych, utrzymanych w różnym tonie i językowym kodzie wypowiedzi, w różnym stopniu związanych z sensem artykułu naukowego Włodzimierza Boleckiego, stanowiąc jednak wraz z nim pewną całość, konstelację sensów, dopowiedzeń i komentarzy, z których wyłania się nowa narracja i nowe znaczenie.

Il. 9 Struktura kolekcji „Konstelacje modernizmu”, źródło: www.nplp.pl

Il. 9 Struktura kolekcji „Konstelacje modernizmu”, źródło: www.nplp.pl

Inaczej struktura tekstu wygląda w Atlasie Literatury Zagłady. W tym wypadku fragmenty świadectw Zagłady skupione na przestrzeni, pochodzące z różnych dzieł różnych autorów układają się w opowieść o konkretnym miejscu na mapie, jednak dzięki zbiorowi różnorodnych wypowiedzi sprawiają, że miejsce to nabiera zupełnie innego charakteru, staje się przestrzenią przeżywaną, zagospodarowaną emocjonalnie. To ciekawy przykład struktury, która absolutnie nie jest możliwa do odtworzenia w druku. Nazwać ją można zatem nie tylko digital born, jako że zrodziła się od razu w sieci, ale i digital exclusive, gdyż jest do odtworzenia poza środowiskiem cyfrowym bez straty swych funkcji.

Jeszcze inna strukturyzacja tekstu ma miejsce w Sienkiewiczu ponowoczesnym. Podział artykułu na niezależne fragmenty miał w założeniu zerwać z przyzwyczajeniem linearnego czytania tekstu, upłynnić go (Por. Bryant, 2020), ale także umożliwić czytanie tekstów jako układanek zbudowanych wokół tematu/idei. W tym wypadku, już na etapie prac nad tekstem, konieczne było takie budowanie narracji, by mógł tworzyć kolaż z innymi tekstami, wpisywać się w większą, patchworkową strukturę opowieści snutą przez tę kolekcję, odpowiadając zadeklarowanej w tytule ponowoczesności oglądu.

Il. 10 Strona artykułu z kolekcji „Sienkiewicz ponowoczesny”, źródło: www.nplp.pl

Il. 10 Strona artykułu z kolekcji „Sienkiewicz ponowoczesny”, źródło: www.nplp.pl

 

Spis treści