Il. 11 Platforma GoTriple, źródło: GoTriple

Testowanie GoTriple

GoTriple.eu to otwarta, wielojęzyczna platforma do odkrywania tekstów i projektów naukowych, a także potencjalnych współpracowników dzięki możliwości zakładania profili osobowych. Jest ona częścią większego (zakończonego w marcu 2023) projektu TRIPLE (Transforming Research through Innovative Practices for Linked Interdisciplinary Exploration), mającym na celu wsparcie komunikacji badawczej w humanistyce i naukach społecznych poprzez skupienie się trzech aktywnościach: odkrywaniu, łączeniu i współpracy[1].

Il. 12 Platforma GoTriple

Il. 12 Platforma GoTriple

Obecnie strona jest już gotowa do użytku i przygotowana do wzbogacania kolejnymi danymi. W trakcie jej powstawania przeprowadzone były liczne formy współprojektowania z potencjalnymi użytkownikami w formie wywiadów, wspólnych warsztatów z wykorzystaniem narzędzia Miro celem ustalenia najpotrzebniejszych funkcji.

Testowanie obejmowało kilka etapów, w każdym zastosowano jednak podejście określonych scenariuszy użycia. Testerom nie stawiano wymagań innych niż wykształcenie humanistyczne lub z nauk społecznych, a także umiejętność wyszukiwania danych badawczych.

Pierwszy etap testów GoTriple został ogłoszony na początku 2022 roku na stronie ReachOut. Osoby biorące udział musiały wykonać określone czynności, np. wyszukać autora z największą liczbą publikacji na dany temat lub wygenerować wizualizację i sprawdzić poprawność jej wyświetlania na platformie GoTriple. Następnie wysyłano wyniki i opinie za pośrednictwem ReachOut. Wszyscy testujący zostali wymienieni po zakończeniu testów w ramach podziękowań na specjalnej sekcji strony, dzięki czemu wiemy, że przystąpiło przynajmniej 8 osób[2].

Drugi etap dla chętnych obejmował testy z udziałem jednego z twórców platformy. Podobnie jak w przypadku testów ogłoszonych na platformie ReachOut, zastosowano ułożone przez zespół GoTriple scenariusze użycia, prosząc testerów o wyszukiwanie konkretnych fraz, zawężania wyników wyszukiwania, sprawdzania wizualizacji danych. Dodatkowo, ten etap był nagrywany (ekran i reakcje testera) za zgodą osób uczestniczących. W tym układzie twórcy mieli możliwość bieżącego reagowania (najczęściej dopytywania o odczucia testującego) na to, jak użytkownik korzysta z ich narzędzia. Ten typ testów z udziałem osoby z zespołu jest bardzo chętnie wykorzystywany, niemniej może być odbierany przez niektórych jako rodzaj sprawdzianu i powodować stres. Należy więc potencjalnych testerów poinformować jasno, że celem jest zebranie opinii, a nie ocenianie jego poruszania się po narzędziu.

Co jest szczególnie warte podkreślenia, to fakt, że w procesie testowania i współtworzenia po stronie twórców zasadniczą rolę odegrała grupa programistów. Angażowali się oni w proces komunikacji z testerami, nierzadko bezpośrednio odpowiadając na znalezione problemy i przedstawione pomysły usprawnień. Jest to zjawisko jak najbardziej pożądane w interdyscyplinarnym aspekcie humanistyki cyfrowej, gdzie współpraca badaczy-twórców, badaczy-odbiorców i programistów powinna być traktowana jako standard i dobra praktyka.

Przypisy

  1. Projekt koordynowany przez francuską infrastrukturę badawczą Huma-Num i współtworzony przez 22 partnerów, w tym Instytut Badań Literackich PAN. Więcej o projekcie TRIPLE.
  2. Hall of Fame dla testerów TRIPLE biorących udział w etapie testów za pośrednictwem platformy ReachOut. Została tam także wymieniona Agnieszka Szulińska.
Spis treści