Trzy persony i różne tryby przeglądania treści
Po zebraniu obserwacji przeprowadziliśmy analizę klastrową danych w ramach pracy grupowej w zespole projektowym. Klastry przygotowaliśmy zgodne z aktywnościami podejmowanymi w związku z pracą zawodową w sieci: dzielenie się (z badaczami/ze społeczeństwem), wyszukiwanie/przeglądanie (treści/narzędzi/projektów), praca badawcza i kontaktowanie się (z konkretnymi osobami/ze społecznością/ze znajomymi) lub nauczanie (siebie/innych).
Wyróżniliśmy 3 typy użytkowników, na podstawie których stworzyliśmy 3 konkretne persony:
- samotnego wilka,
- ekstrawertyka,
- grupowicza.
Do typów użytkowników dobraliśmy cechy demograficzne najczęściej występujące w danych grupach i w ten sposób (z użyciem narzędzia do wspólnego projektowania MIRO) powstały karty person, które prezentujemy poniżej.
W kartach wyszczególnione są główne motywacje do korzystania z serwisu, mocne i słabe strony, a także obecne największe frustracje w procesie pracy badawczej. Do każdej z person przygotowaliśmy także user journey map (połączony z mapowaniem emocji), adekwatny do najbardziej typowego procesu pracy danego użytkownika.
Dla Samotnego Wilka jest to proces rozwijania konkretnego zagadnienia i przygotowania zajęć dydaktycznych, w trakcie którego może chcieć skorzystać z portalu w celu odnalezienia nowych źródeł, kontaktu z konkretnymi specjalistami (np. od narzędzi cyfrowych). Może też użyć zasobów portalu do wsparcia w przygotowaniu, czy rozpowszechnianiu późniejszej publikacji.
Dla Ekstrawertyka typowym procesem jest poszukiwanie inspiracji i wsparcia do rozpoczęcia nowego projektu, w którym może chcieć skorzystać z portalu w trybie swobodnej eksploracji w fazie inspiracji. Dalej będzie potrzebował precyzyjnej wyszukiwarki do pogłębienia tematu, odnalezienia źródeł i osób do współpracy. Na koniec może też chcieć wykorzystać możliwości portalu do dzielenia się projektem.
Ostatni typ — Grupowicz — najczęściej realizuje część projektu z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi cyfrowych. W tym zadaniu portal może go wesprzeć na etapie poszukiwania zleceń czy miejsc prezentacji (np. CFP konferencji naukowych) poprzez przeglądanie tablicy ogłoszeń, ale także stwarzać miejsce łatwego kontaktu z określoną grupą tematyczną dzięki systemowi tagowania treści.